احتمال سقوط قیمت بیت‌کوین تا ۲۰ هزار دلار

۱۴۰۱/۰۶/۰۲ - ۰۰:۴۹:۰۴
کد خبر: ۱۹۱۹۱۶
احتمال سقوط قیمت بیت‌کوین تا ۲۰ هزار دلار

بازار ارزهای دیجیتال در این هفته روند روبه‌رشد نسبی خود را برای بار دیگر از دست داد، زیرا بازارهای مالی در سراسر جهان به‌دلیل ترس‌های مداوم مرتبط با اقتصاد کلان، شاهد عقب‌نشینی و افت بودند. بیت کوین به‌تازگی حمایت جدیدی را در نزدیکی 750/20 دلار پیدا کرده است. اگر خریداران در ادامه موفق به حفظ این ناحیه حمایتی نشوند، احتمال سقوط قیمت تا 000/20 دلار افزایش پیدا خواهد کرد. در روز جمعه ۲۱۰ میلیون دلار از موقعیت‌های خرید بیت کوین لیکوئید شدند و در نتیجه بازار ارزهای دیجیتال به‌شدت سقوط کرد. حالا در پایان هفته معاملاتی، بیت کوین و اتریوم هرکدام به‌ترتیب حدود ۱۱.۵ درصد و ۱۶ درصد افت هفتگی داشته‌اند. شتاب نزولی قیمت بیت کوین پس از شکسته‌شدن حمایت 000/20 دلاری افزایش پیدا کرد و در ادامه حمایت 200/21 و سپس 000/21 دلار هم از دست رفت. کف قیمتی اخیر بیت کوین در نزدیکی 797/20 دلار شکل گرفته است و پس از آن، همانطور که روی نمودار دیده می‌شود، قیمت اصلاح صعودی ملایمی را آغاز کرده و به بالای 000/21 دلار بازگشته است. هم‌زمان با این جهش، مقاومت خط روند نزولی روی نمودار نیز در 270/21 دلار شکسته شده است. مقاومت دیگری هم در نزدیکی 500/21 دلار و سطح میانگین متحرک ساده ۱۰۰ساعته شکل گرفته است که قیمت پس از برخورد با آن مجدداً به سمت پایین بازگشت. اگر در ادامه روند بازار صعودی شود، اولین مقاومت مهم پیش روی قیمت میانگین متحرک ساده ۱۰۰ساعته در 450/21 دلار خواهد بود. مقاومت کلیدی بعدی سطح ۲۳.۶درصد اصلاحی فیبوناچی در 650/21 دلار است. گفتنی است که در این تحلیل سطوح فیبوناچی بر اساس حرکت نزولی قیمت از 415/24 دلار تا کف 797/20 دلاری تنظیم شده‌اند. سطح 000/22 دلار یکی دیگر از مقاومت‌های کلیدی پیش روی خریداران است و ادامه روند صعودی می‌تواند قیمت

 بیت کوین را تا سطح ۵۰درصد اصلاحی فیبوناچی در 605/22 دلار بالا بکشد. بسته‌شدن کندل قیمت بالای ناحیه مقاومت 500/22 تا 605/22 دلار هم می‌تواند بیت کوین را به سطوح بالاتر سوق دهد. در مقابل، اگر بیت کوین در عبور از 500/21  دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ساعته ناموفق ظاهر شود، نزدیک‌ترین حمایت پیش روی قیمت سطح 000/21 دلار خواهد بود. حمایت کلیدی بعدی در 800/20 دلار شکل گرفته است. اگر کندل قیمت در ادامه پایین‌تر از این سطح بسته شود، راه برای ادامه روند نزولی تا حمایت روانی 000/20 دلار باز خواهد شد. شاخص مکدی (MACD) در حال خروج از محدوده نزولی است و شاخص قدرت نسبی (RSI) نیز بالای محور میانی در سطح ۵۰ قرار دارد. در‌حال حاضر، 000/21 و 800/20 دلار حمایت‌‌های کلیدی بیت کوین هستند و 500/21، 000/22 و 605/22 دلار هم به عنوان مقاومت‌‌‌های پیش روی قیمت عمل می‌کنند.

    تعداد آدرس‌های در ضرر  به بالاترین حد خود در یک ماه گذشته رسید

بررسی داده‌های پلتفرم گلسنود تا روز ۲۳ اوت (۱ تیر) نشان می‌دهد که تعداد آدرس‌های در ضرر بیت کوین به بیشتر مقدار خود در یک ماه گذشته رسیده است. در زمان نگارش این خبر، میان متحرک ۷ روزه تعداد کیف پول‌های در ضرر، علی‌رغم افزایش ۱.۵میلیونی در چند روز اخیر به بیش از ۱۷.۵میلیون آدرس رسیده است. این در حالی است که درآمد ماینرهای بیت کوین به پایین‌ترین سطح خود در ۱۲ ماه گذشته رسیده است. داده‌های بلاک‌چین‌دات‌کام نشان می‌دهد که درآمد ماینرهای بیت کوین با کاهش ۶۱درصد در ۱۲ ماه گذشته به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. این عدد از ۵۰.۷۳میلیون دلار در ۲۲ اوت ۲۰۲۱ (۱ شهریور ۱۴۰۰) به ۱۹.۶۵میلیون دلار در ۲۱ اوت ۲۰۲۲ (۳۱ مرداد ۱۴۰۱) کاهش یافته است. با این حال، درآمد ماینرها در همین بازه زمانی و در اوج بازار صعودی بیت کوین به رقم ۷۱.۴۱میلیون دلار در روز ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱ (۴ آبان ۱۴۰۰) رسیده بود. داده‌ها نشان می‌دهد که استخراج بیت کوین از ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱) دیگر برای ماینرها سودآوری ندارد. گزارش هفتگی کوین‌شیرز نشان می‌دهد که محصولات سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال در فاصله بین روزهای ۱۵ تا ۲۱ اوت (۲۴ تا ۳۰ مرداد) در مجموع و به‌طور خالص ۹میلیون دلار خروج سرمایه داشته‌اند. طبق این گزارش، حجم معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال در این بازه زمانی کاهش محسوسی داشته و به یک‌میلیارد دلار رسیده است. گفتنی است که در این مدت محصولات سرمایه‌گذاری ویژه  بیت کوین برای سومین هفته متوالی شاهد خروجی سرمایه بوده‌اند، در حالی که محصولات مخصوص سرمایه‌گذاری روی اتریوم چرخشی نسبت به احساسات منفی گذشته داشتند و ۲.۹میلیون دلار ورود سرمایه ثبت کرده‌اند. همچنین از روز جمعه که سرمایه زیادی در بازار ارزهای دیجیتال لیکویید شده است، تقریباً کل بازار تحت تاثیر قرار گرفته و بهای بیت کوین تا امروز بیش از ۱۰درصد کاهش یافته است. ریزش بهای پادشاه ارزهای دیجیتال بر ارزش کل این بازار نیز تا ثیر منفی گذاشته است، به‌طوری که امروز ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال برای لحظاتی تا ۹۸۵میلیارد دلار کاهش یافت. با وجود این، طبق گزارش دی‌بی‌اس بانک سنگاپور، فروش گسترده ارزهای دیجیتال در ژوئن ۲۰۲۲ (تیر ۱۴۰۱) باعث افزایش علاقه سرمایه‌گذاران نهادی به بیت کوین شده است. بر اساس این گزارش، تعداد کل معاملات صرافی DDEx (متعلق به این بانک) در ماه ژوئن (تیر) نسبت به آوریل (خرداد) بیش از دو برابر شده است. همچنین، مقدار بیت کوین خریداری‌شده در این بازه زمانی شاهد افزایش ۴ برابری بوده، در حالی که مقدار اتریوم خریداری‌شده تنها ۶۵درصد افزایش‌یافته است.

    افت بهای بیت کوین به ۲۱هزار دلار  نشانه بدی نیست

با وجود کاهش قیمت بیت‌کویت، ویلی وو، تحلیل‌گر برجسته آنچین ارز دیجیتال، اخیرا عنوان کرده که کاهش بهای بیت کوین به ۲۱هزار دلار در روزهای گذشته نشانه بدی نیست. به عقیده او، کاهش قیمت بیت کوین تا این سطح، عمدتاً حاصل فشار فروش گسترده معامله‌گران است. ویلی وو گفته که این فروش گسترده با جریان خالص خروجی از صرافی‌های بزرگ ارتباط دارد و نشان‌ می‌دهد که بسیاری از کاربران به‌دنبال خرید بیت کوین در کف قیمتی هستند. همچنین مدیر سابق گلدمن ساکس: ارزش بازار ارزهای دیجیتال در ۱۰ سال آینده می‌تواند به ۲۰۰ تریلیون دلار برسد. رائول پال، مدیر ارشد سابق گدمن ساکس، در مصاحبه اخیر خود با اسکات ملکر، تحلیل‌گر مطرح بازار ارزهای دیجیتال، عنوان کرد که در ۱۰ سال آینده، تعداد کاربران ارز دیجیتال بین ۴ تا ۵میلیارد نفر خواهد بود و ارزش این بازار از ۱ تریلیون دلار به ۲۰۰ تریلیون دلار خواهدرسید. به عقیده او در این دوره شاهد انباشت بی‌سابقه سرمایه در بازار ارزهای دیجیتال خواهیم بود. همچنین میانگین کارمزد تراکنش‌ها در بلاک چین بیت کوین پس از افزایش سختی شبکه آن، برای اولین‌بار در بیش از ۲ سال گذشته به زیر ۱ دلار رسیده است. امروز میانگین کارمزد تراکنش بیت کوین تا ۰.۸۲۵ دلار کاهش یافت؛ عددی که آخرین بار در ۱۳ ژوئن ۲۰۲۰ (۲۴ خرداد ۱۳۹۹) به آن رسیده بود. ادامه یافتن این اتقاق می‌تواند منجر به تقویت استفاده از بیت کوین به عنوان یک سیستم اصلی مالی شود. همچنین آنتونی اسکاراموچی، مدیرعامل شرکت اسکای بریج کپیتال در مصاحبه اخیر خود با شبکه CNBC عنوان کرد که تعداد کیف پول‌های بیت کوین در حال حاضر بسیار کم بوده و ۳۰۰ میلیون عدد است. به عقیده اسکاراموچی تا زمانی که تعداد کیف پول‌های بیت کوین به یک میلیارد یا بیشتر نرسد، نمی‌توان آن را به عنوان یک دارایی ضدتورمی در نظر گرفت.

 

ارسال نظر