اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۶:۱۱
کد خبر: ۱۳۲۱۱۴

ماهواره «امیرکبیر» آماده تحویل به وزارت ارتباطات

ایسنا| وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تحویل ماهواره امیرکبیر به این وزارتخانه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ما امیدواریم بتوانیم ماهواره امیرکبیر و دانشگاه شریف را به موقع در مدار قرار دهیم تا بتوانیم از ثمره آنها در جامعه بهره‌مند شویم.

آذری جهرمی با بیان اینکه با تحویل این ماهواره به وزارت ارتباطات، این ماهواره در نوبت پرتاب قرار می‌گیرد، ‌گفت: قرار است از این ماهواره برای پایش بخش‌هایی چون بخش کشاورزی استفاده شود.

آذری جهرمی عمر مداری این ماهواره را دو سال عنوان کرد و یادآور شد: برای آنکه به تصاویری با این دقت و وضوح دسترسی داشته باشیم، در شرایط فعلی نیاز به هزینه‌های زیادی است و ما امیدواریم با قرار دادن این ماهواره در مدار از دستاوردهای آن استفاده کنیم.وی با اشاره به طراحی و ساخت ماهواره‌ دانشگاه شریف تاکید کرد: در حال حاضر دو ماهواره دانشگاه شریف و امیرکبیر آماده پرتاب است که امیدواریم به سرعت پرتاب شوند و مردم بتوانند از ثمره آن بهره‌برداری کنند.آذری جهرمی در ادامه با اشاره به اجرای سند ایران‌دیجیتال گفت: این سند با همکاری دانشگاه و با متخصصانی از حوزه‌های فنی، فرهنگی، اجتماعی و فقهی اجرایی می‌شود.

تکه‌ای از ماه ۶۰۰ هزار دلار فروخته شد

آسوشیتدپرس| یک تکه ۵.۵ کیلوگرمی از شهاب سنگ ماه که سال گذشته روی زمین فرود آمده بود، در حراجی به قیمت ۶۱۲۵۰۰ دلار فروخته شد.

یک تکه ۵.۵ کیلوگرمی از ماه که روی زمین سقوط کرده بود، به قیمت بیش از ۶۰۰ هزار دلار در حراجی فروخته شد.این صخره در حقیقت یک شهاب سنگ ماه بود و به قیمت ۶۱۲۵۰۰ دلار در حراجی فروخته شد. تکه سنگ مذکور متشکل از ۶ بخش است که مانند قطعات یک پازل کنار هم قرار می‌گیرند و یک سال قبل در منطقه‌ای دورافتاده در موریتانی (واقع در شمال آفریقا) کشف شد. به گفته محققان این یکی از قابل توجه‌ترین شهاب سنگ‌های ماه است که کشف شده. اندازه شهاب سنگ بزرگ است و پوسته آن دارای یک همجوشی جزئی است که به دلیل گرمای شدید هنگام سقوط به زمین به وجود آمده است.

«هوآوی» باز هم  به سرقت فناوری‌ها متهم شد

انگجت | یکی از تولیدکنندگان قطعات الکترونیکی در امریکا به تازگی مدعی شده است که شرکت چینی هوآوی قصد داشته برخی از فناوری‌های این شرکت را به سرقت ببرد. CNEX  یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌هایی است که در زمینه تولید و توسعه قطعات الکترونیکی و نیمه هادی در ایالات متحده امریکا فعالیت می‌کند. این شرکت به تازگی مدعی شده است که هوآوی مدت‌هاست درصدد سرقت برخی از مهم‌ترین فناوری‌ها و دستاوردهای ما بوده است. این شرکت پیشتر در سال گذشته میلادی نیز هوآوی را به چنین موضوعی متهم کرده بود. از آنجایی که شرکت‌های چینی تکنولوژی نظیر هواوی و ZTE سال گذشته به دستور دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده امریکا، تحت‌تاثیر احتمال شنود و جاسوسی از مقامات کاخ سفید و همچنین سایر امریکایی‌ها از فعالیت در این کشور پهناور منع شدند و پنتاگون نیز فروش گوشی‌های چینی را به دلیل نگرانی‌های امنیتی ممنوع اعلام کرد، حالا به نظر می‌رسد که این غول‌های تکنولوژی چینی به‌شدت درصدد ورود به بازار ایالات متحده هستند چراکه بخش بزرگی از سهم بازار فروش محصولاتشان را از سال گذشته از دست داده‌اند و ضرر و زیان‌های قابل توجهی را متحمل شده‌اند.

کشف راز پرواز قاصدک‌ها برای تولید پهپاد

نیواطلس| دانه‌های قاصدک یکی از شگفتی‌های عالم خلقت هستند که می‌توانند در صورت وزیدن باد بیش از یک کیلومتر هم سفر کنند. محققان دانشگاه ادینبورگ قصد دارند پهپادهایی را بر همین اساس طراحی کنند. شیوه پرواز و حرکت قاصدک‌ها در طبیعت خاص و منحصر به فرد است و علت جابه‌جایی قابل توجه آنها در باد پدیده‌ای موسوم به حلقه مجزای گرداب است. ساقه‌های دانه قاصدک وقتی در کنار هم در باد حرکت می‌کنند، حلقه‌هایی از حباب‌های هوا خلق می‌کنند که به صورت عمودی در بالای کاسه گل قاصدک قرار می‌گیرند و ضمن افزایش مقاومت هوا موجب کندشدن فرایند سقوط قاصدک‌ها می‌شوند و باعث می‌شوند آنها مانند چتر نجات عمل کرده و با سرعت پایینی در هوا حرکت کرده و بر روی جریان باد سوار شوند و حتی بعد از پایان وزش باد هم با سرعت پایینی حرکت می‌کنند تا سرانجام بر روی زمین فرود آیند. حباب‌های هوایی که به دنبال کنار هم قرار گرفتن قاصدک‌ها شکل می‌گیرند از جریان هوا ثبات بیشتری دارند و موجب می‌شوند قاصدک‌ها مسافت بیشتری را طی کنند. آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد استفاده از این شیوه حمل و نقل تا چهار برابر کارایی بیشتری در مقایسه با استفاده از چترهای نجات دارد و برخی انواع دانه‌های گیاهان مانند گل‌های آفتابگردان می‌توانند بدین شیوه تا ۱۵۰ کیلومتر را هم طی کنند. پژوهشگران دانشگاه ادینبورگ می‌گویند با استفاده از این شیوه می‌توان پهپادهایی تولید کرد که بدون نیاز به هیچ گونه منبع تامین برق قادر به طی کردن مسافت‌های طولانی با استفاده از جریان باد باشند و بدین شیوه میزان آلودگی هوا را بسنجند.

 

ارسال نظر