موانع قانونی بر سر راه استخدام پرستاران

۱۴۰۱/۱۲/۰۴ - ۰۳:۰۸:۵۴
کد خبر: ۱۹۹۳۹۰
موانع قانونی بر سر راه استخدام پرستاران

از آن روزهای پر التهاب کرونا حالا تقریبا یک سالی می‌گذرد، همان روزهایی که پرستاران بیشترین تلاش را برای بهبود بیماران انجام می‌دادند و بسیاری از آنها هم در این راه جان خود را از دست دادند، اما وقتی همه‌چیز تمام شد، وقتی پیک بیماری از بین رفت، 

بر خلاف وعده‌هایی که داده شده بود، بسیاری از پرستاران با قراردادهای 89 روزه نه تنها استخدام نشدند که تعدیل هم شدند و یک بار دیگر وزارت بهداشت و درمان ثابت کرد هیچ اراده‌ای برای بهبود وضعیت پرستاران ندارد. اینکه حالا مسوولی دیگر چنین اتفاقی را منوط به اجازه قانون می‌داند و تعدیل پرستاران را به گردن مشکلات قانونی در این زمینه می‌اندازد، بیشتر به یک شانه خالی کردن از بار مسوولیت شبیه است تا پاسخی روشن و واضح برای آنها که زمانی جان و زندگی شان را در دست گرفتند و برای نجات جان بیماران هر کاری که از دستشان بر می‌آمد انجام دادند. 

    رد استخدام پرستاران  توسط مراجع نظارتی

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: لحاظ امتیازات ویژه در استخدام برای پرستاران و داوطلبان فعال دوران شیوع کرونا با موانع قانونی روبرو است و بر این اساس توسط مراجع نظارتی مربوطه رد خواهد شد. میثم لطیفی افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا در کشور برای پرستاران فعال در دوران شیوع کرونا (با توجه به اختیارات قانونی خود) یک امتیاز ویژه در نظر گرفته بود. مطابق با این طرح، به ازای هر ماه تا ۲ سال باید یک امتیاز در آزمون استخدامی جمعیت مذکور لحاظ می‌شد اما در سایر موارد قانون اجازه لحاظ این امتیاز را از دیگر سازمان‌ها سلب می‌کند. لطیفی تصریح کرد: این تصمیم به دفعات برای داوطلبان فعال در دوران کرونا که سابقه خدمت و تجربه داشته‌اند گرفته شد اما دیوان عدالت اداری آن را رد کرد؛ بنابراین در صورت درخواست مجدد نیز محدودیت‌های قانونی مانع از لحاظ این امتیاز خواهد شد. او افزود: به عبارت دیگر، لحاظ امتیاز ویژه برای این پرستاران مستلزم اجازه قانون است و سازمان اداری و استخدامی کشور نیز در این رابطه اختیارات قانونی ندارد.

   محدودیت‌های قانونی 

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور تاکید کرد: درخواست این امتیاز برای سایرین با محدودیت‌های قانونی روبرو است و در صورت تصمیم‌گیری نیز توسط مراجع نظارتی مربوطه رد می‌شود؛ بنابراین نباید تعهداتی ایجاد شود که بعدا مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت. سرپرست اداره کل منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی هم پیش از این (هفتم شهریور ۱۴۰۱) در خصوص لحاظ امتیاز ویژه کرونا برای پرستاران فعال در دوران شیوع کرونا گفته بود که این سازمان به منظور اعمال امتیاز ویژه کرونا در آزمون استخدامی سراسری امسال، در حال انجام مکاتبات و برگزاری جلسه در ستاد ملی مبارزه با کرونا است.محمد حسن غفوری اعلام کرده بود: به استناد ماده ۱۴ آیین‌نامه استخدامی سازمان تامین اجتماعی، استخدام نیرو از طریق شرکت در آزمون استخدامی، مصاحبه، گزینش و انجام سایر مراحل استخدامی و با تاکید بر رعایت عدالت و شایسته‌گزینی در جذب صورت می‌گیرد. این سازمان به‌منظور ارج نهادن به خدمات برخی از نیروها که در دوران شیوع کووید ۱۹ (از تاریخ ۰۱‌‌/۱۲‌‌/۱۳۹۸ لغایت ۲۹‌‌/۱۲‌‌/۱۴۰۰) در قالب قراردادهای کوتاه‌مدت با بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی تابعه، مستقیما در مقابله با ویروس کرونا و درمان بیماران مبتلا خدمت کرده‌اند، مکاتبات لازم را انجام داده و جلساتی هم در ستاد ملی مبارزه با کرونا (با حضور نمایندگان ستاد ذیربط، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور، سازمان اداری و استخدامی و سایر حوزه‌های مربوطه) داشته است که در صورت موافقت و اخذ مجوز نسبت به اعمال امتیاز ویژه کرونا در آزمون استخدامی سراسری سال جاری اقدام کند.

   وعده‌هایی که عملی نشد

مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی هم سوم خرداد ماه سال جاری اعلام کرده بود که در دوران شیوع کرونا، برخی از اقشار جامعه در قالب گروه‌های جهادی با حضور داوطلبانه در بخش‌های درمانی تامین اجتماعی حضور داشتند و امدادرسانی کردند. این جمعیت ایثارگر با نگاه کمک به مردم در این مراکز حضور یافته و این رویکرد باید ارج نهاده شود. سازمان تامین اجتماعی نیز در برنامه‌های استخدامی جدید به‌طور حتم امتیازاتی را برای این گروه‌های داوطلبانه که با رویکرد فداکاری در حوزه مبارزه با کرونا در مراکز درمانی سازمان حضور یافتند، قائل خواهد شد.

میرهاشم موسوی تاکید کرده بود، استخدام این جمعیت ایثارگر از جانب تامین اجتماعی مطرح نبوده است اما لحاظ برخی امتیازات، فرصتی فراهم می‌کند که در استخدام‌ها نسبت به دیگر متقاضیان به دلیل کمک در شرایط سخت، مزایایی داشته باشند. او اما در نشست خبری (۱۷ بهمن ماه سال جاری) در پاسخ به پرسشی مبنی بر عدم لحاظ این امتیاز در آزمون‌های استخدامی و جذب نیرو این سازمان گفت: مکاتبات زیادی انجام شد که جمعیتی که داوطلبانه در دوران شیوع کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خدمت کردند، از یک امتیاز ویژه در آزمون استخدامی برخوردار شوند اما سازمان اداری سازمان اداری و استخدامی کشور این امتیاز را نپذیرفت.

 

ارسال نظر