توقف ساخت برج‌های ترافیک‌ساز

۱۳۹۵/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۷۸۶

گروه راه وشهرسازی|سارا حامدی|

روز گذشته نخستین همایش الزامات ترافیکی در ساختمان‌ها با حضور محمد شکرچی‌زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس مرکز تحقیقات راه و مسکن، علی‌اکبر ترکان، مشاور رییس‌جمهوری و دبیر هماهنگی مناطق آزاد، موسی امیری، جانشین فرماندهی پلیس راهور ناجا و مهرداد تقی زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی برگزار و از نخستین سند مربوط به الزامات ترافیکی ساختمان‌ها رونمایی شد.

در این همایش شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ذیل چهار پژوهشکده ساختمان و ابنیه، معماری و شهرسازی، حمل و نقل و اقتصادی و مالی توجه بسیار زیادی به مباحث مربوط به ساختمان و شهرسازی دارد گفت: با افزایش تعداد جمعیت در شهرها نیاز است تا مهندسان علاوه بر رعایت قوانین 22گانه مقررات ساختمان‌سازی گستره قوانین را به بخش شهرسازی نیز بیاورند و بر اساس آن به ساخت‌وساز بپردازند.

معاون وزیر راه و شهرزسازی ادامه داد: افزایش جمعیت و گسترش شهر موجب شده است تا حقوق شهروندان ضایع شده و پیکره شهر نیز دچار آسیب شود.

وی افزود: باید اعتراف کنیم که به وضعیت شهرها در هنگام ساخت و ساز بی‌توجه بودیم اما در دولت یازدهم تلاش شده است تا مباحث مربوط به شهرسازی و وضعیت داخلی شهری توجه شود و امیدوارم تا پایان کار دولت یازدهم موفق شویم تمامی قوانین و مقررات ملی ساختمان را مورد بررسی قرار داده و ویرایشی جدید داشته باشیم.

رییس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی تصریح کرد: ساختمان‌های مرتفعی که در تهران ساخته شده یا در حال ساخت است ترافیک فراوانی را در شهر به وجود آورده و ادامه اجرای این پروژه‌ها موجب می‌شود تا مشکلات بسیار جدی‌تری در رابطه با بروز ترافیک در شهر تهران ایجاد شود.

شکرچی‌زاده همچنین از تدوین نخستین سند ملی الزامات ترافیکی درکشور خبر داد و گفت: با توجه به معضلات ترافیکی شهرها، سند اولیه الزامات ترافیکی ساختمان‌ها در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تدوین شد و از سوی شورای ملی ساختمان مورد بررسی قرار گرفت، اما هنوز جمع‌بندی درباره مفاد این سند صورت نگرفته است. وی تاکید کرد: تاکنون در زمینه ساخت و ساز مراکز بزرگ تجاری، درمانی، پروژه‌های عظیم مسکونی و مانند آنها براساس دستورالعمل شهرداری عمل کرده‌ایم اما از آنجایی که سندی ملی در این رابطه وجود ندارد تا مشکلات مربوط به آنها را ساماندهی کند، امیدواریم با تدوین سند اولیه الزامات ترافیکی ساختمان، معضل ساخت و ساز شهری در کشور حل شود.


اهمیت حمل و نقل در شهرسازی

علی‌اکبر ترکان، مشاور رییس‌جمهوری نیز در این همایش با اشاره به اینکه عصر صنعت در دنیا از 1780 آغاز شده است، گفت: این عصر 200ساله به چهار دوره مختلف عصر نساجی (1830-1780)، عصر راه آهن (1880-1830)، عصر برق و شیمیایی (1930-1880) و در نهایت به عصر اتومبیل (1980-1930) تقسیم شده است ،گفت: دوره پس از 1980 را عصر فراصنعتی نامگذاری کرده‌اند.

ترکان در رابطه با مشکلاتی که عصر اتومبیل برای بشر به وجود آورده است، گفت: امروز در کشور معادل یک‌پنجم جمعیت کشور اتومبیل وجود دارد. درواقع در برابر 78میلیون جمعیت در کشور 17میلیون اتومبیل وجود دارد.

وی ادامه داد: انسان‌ها در شبانه‌روز چیزی حدود 3هزار کالری انرژی مصرف می‌کنند در حالی که اتومبیل‌ها حدود 4لیتر سوخت در شبانه روز مصرف می‌کنند که از آنجایی که هر لیتر سوخت 9هزار کیلوکالری حرارت ایجاد می‌کند اتومبیل‌ها 12هزار کیلوکالری بیشتر از انسان‌ها در طول شبانه‌روز انرژی مصرف می‌کنند.

ترکان افزود: از سوی دیگر اتومبیل‌ها در مقایسه با انسان‌ها چه در حال خواب و چه در حال حرکت سطحی بیشتر از سطح انسان‌ها اشغال می‌کنند.

مشاور رییس‌جمهوری تصریح کرد: از آنجایی که نمی‌توان انسان‌ها و اتومبیل‌ها را از یکدیگر جدا کرد و آنها به ناچار با یکدیگر همزیستی دارند درنتیجه این سوال به وجود می‌آید که آیا ما در ساخت شهرها و اصول شهرسازی به این همزیستی توجه کرده‌ایم یا خیر؟

علی‌اکبر ترکان اظهار کرد: در همین رابطه نیاز است تا به جای نگاه به موضوع ترافیک به مساله حمل و نقل در شهرها توجه کنیم.


نادیده گرفتن نظر پلیس راهور

در این مراسم موسی امیری، جانشین فرماندهی پلیس راهور ناجا نیز با انتقاد از اینکه در تدوین سند الزامات ترافیکی ساختمان‌ها نظر پلیس راهنمایی و رانندگی به عنوان یکی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار در امر ترافیک گنجانده نشده است گفت: وجود ناهماهنگی‌های بسیار بد در حوزه شهری در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل در شهرهاست که دود آن هم به چشم سازمان‌ها و هم به چشم شهروندان می‌رود.

امیری تصریح کرد: امروز شهرها دیگر جای زندگی نیستند و در کشور ما یکی از دلایل آن همین نبود هماهنگی بین سازمان‌ها برای انجام یک اقدام مشترک در مقابله با ترافیک شهرهاست.

جانشین فرماندهی پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه در بیشتر شهرهای جهان مراکز پرتردد و پرجعیت مانند مراکز تجاری، اداری، درمانی و مجتمع‌های مسکونی پرجمعیت در حاشیه شهرها ساخته می‌شوند گفت: متاسفانه در کشور ما به این موضوع توجه کمی شده و جز در شهری مانند شیراز چنین مکان‌هایی در مراکز پرجمعیت شهرها ساخته شده‌اند که خود این موضوع موجب می‌شود ترافیک در این بخش‌ها افزایش یافته و تردد شهروندان مختل شود.

امیری با اشاره به ساخت مرکز تجاری کوروش در معبر ورودی بزرگراه در تهران گفت: این مجتمع بدون لحاظ کردن بدیهی‌ترین نیاز ترافیکی در تهران ساخته شده و از آنجایی که ظرفیت پارکینگ این مجموعه 1600واحد و ظرفیت سینماهای آن بیش از 2500نفر است، تصور کنید همسایگان مجتمع تجاری کوروش با چه حجم عظیمی از ترافیک مواجه هستند.

جانشین فرماندهی پلیس راهور ناجا در رابطه با مشکلاتی که این مجموعه تجاری ایجاد کرده است گفت: در طول یک سال گذشته، در اطراف مرکز تجاری کوروش 32مورد تصادف جرحی و خسارتی (این آمار مربوط به تصادفاتی است که برای آنها کروکی ترسیم شده و آمار مربوط به تصادفات با خسارت کمتر از 300هزار تومان بیشتر است) و 18هزار فقره اعمال قانون و برخورد با متخلفان صورت گرفته است.

موسی امیری ادامه داد: نمونه‌هایی مانند مجتمع کوروش در تهران فراوان هستند واین مجموعه‌های تجاری معضلاتی مانند اتلاف انرژی، آلودگی زیست محیطی و آلودگی‌های صوتی را تنها برای ساخت یک مجموعه تجاری با هدفی خاص و برای اهداف خاص موجب شده‌اند.

همچنین در این همایش از نخستین سند مربوط به الزامات ترافیکی ساختمان‌ها نیز رونمایی شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر