مقرراتگذاری برای شبکههای اجتماعی
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تدوین آییننامه مقرراتگذاری و ساماندهی خدمات شبکههای مجازی ارتباطی(OTT) تا پایان سال جاری خبر داد. صادق عباسیشاهکوه در گفتوگو مهر با اشاره به فراخوان نظرخواهی از کارشناسان و فعالان فناوری اطلاعات برای تدوین ضوابط و مقررات خدمات OTT اظهار کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری به جمعبندی نهایی در این زمینه برسیم. وی با بیان اینکه مقرراتگذاری برای ارائه خدمات بر بستر شبکههای OTT در جهت ساماندهی بازار سرویسهایی خواهد بود که مستقل از ارائهدهندگان سرویس شبکه روی اینترنت فعال میشوند، ادامه داد: با تدوین این آییننامه تصمیمگیری در مورد فعالیت این شبکهها تحت چارچوب مشخص انجام خواهد شد. معاون رگولاتوری تاکید کرد: با دریافت نظر فعالان و ذینفعان این بخش و بررسی در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیش بینی میکنیم که تا پایان امسال به جمعبندی نهایی برای تدوین ضوابط و مقررات ارائه این خدمات در کشور دست یابیم. در سالهای اخیر استفاده از خدمات ارتباطی و تحلیل محتوا از طریق اینترنت رشد قابل توجهی داشته است به همین دلیل بررسی تاثیرات منفی و مثبت این خدمات بر
کاربران اینترنت کشور همچنین تاثیر گسترش استفاده از آنها بر کسب و کار در حوزه فناوری اطلاعات میتواند در سیاستگذاریهای مناسبتر برای مدیریت این حوزه، حمایت از حقوق و حریم خصوصی کاربران و حمایت از توسعه فناوریهای نوین موثر واقع شود.
بر این اساس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در جهت تدوین ضوابط و مقررات حاکم بر خدمات OTT فراخوان نظرسنجی منتشر کرد تا با دریافت نظرات بازیگران این حوزه، نحوه ارائه این خدمات در کشور نظاممند شود. خدمات OTT یا OVER THE TOP خدماتی است که به صورت مستقل از بستر شبکه و ارائهدهنده سرویس شبکه از طریق شبکههای IP موجود مانند اینترنت به کاربران ارائه میشود و شامل خدمات ارتباطی، خدمات رسانهیی، تجارت الکترونیک، رسانههای اجتماعی و خدمات ابری است. خدمات ارتباطی امکان برقراری ارتباط صوتی، تصویری و متنی بین دو یا چند نفر را از طریق اینترنت فراهم میکند که این خدمات شامل دو دسته خدمات میشود که یا به صورت درون شبکهیی و صرفا از طریق اینترنت و با استفاده از اپلیکیشن نصب میشود یا خدمتی هستند که از طریق برقراری اتصال متقابل با شبکههای مخابراتی، امکان برقراری تماس برون شبکهیی را با اینترنت و از تلفن ثابت و موبایل یا برقراری تماس با نرمافزارهای کاربردی برای کاربر فراهم میکند.
در همین حال خدمات رسانهیی خدمات محتوایی ویدیویی و صوتی از طریق بارگذاری(دانلود) و جاریسازی(استریمینگ) روی اینترنت است که ازجمله آن میتوان به سرویسهای IPTV اشاره کرد. در این دستهبندی، رسانههای اجتماعی نیز شبکههای مجازی اینترنت هستند که با هدف تولید و اشتراکگذاری اطلاعات و محتوای رسانهیی طراحی میشوند. براساس تعاریف صورت گرفته از سوی رگولاتوری، شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام، واتس آپ و وایبر و شبکههای بومی مانند بیسفون و ساینا ازجمله شبکههای OTT محسوب میشوند.
