اعلام جزييات روند شكايت مردم از خودروسازان

۱۴۰۴/۰۸/۲۵ - ۱۱:۵۸:۱۰
کد خبر: ۳۶۶۰۵۱

معاون بازرسي و نظارت بر كالاهاي سرمايه‌اي سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان در گفت‌وگو با ايلنا در پاسخ به اين سوال كه «در صورت تاخير در تحويل خودرو ازسوي خودروساز داخلي يا واردكننده خودرو، مردم مي‌توانند چه كنند و چه مسيري را پيش رو دارند؟» گفت: براساس مفاد مندرج در دستورالعمل نحوه رسيدگي به شكايات مصرف‌كنندگان خودرو و اصلاحيه‌هاي بعدي آنكه به ادارات كل صمت 31 استان ابلاغ شده است، در صورت تأخير شركت عرضه‌كننده در تحويل خودرو به مشتريان در مرحله اول مصرف‌كننده بايستي موضوع را از طريق واحد ارتباط با مشتريان شركت، پيگيري كند.

معاون بازرسي و نظارت بر كالاهاي سرمايه‌اي سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان در گفت‌وگو با ايلنا در پاسخ به اين سوال كه «در صورت تاخير در تحويل خودرو ازسوي خودروساز داخلي يا واردكننده خودرو، مردم مي‌توانند چه كنند و چه مسيري را پيش رو دارند؟» گفت: براساس مفاد مندرج در دستورالعمل نحوه رسيدگي به شكايات مصرف‌كنندگان خودرو و اصلاحيه‌هاي بعدي آنكه به ادارات كل صمت 31 استان ابلاغ شده است، در صورت تأخير شركت عرضه‌كننده در تحويل خودرو به مشتريان در مرحله اول مصرف‌كننده بايستي موضوع را از طريق واحد ارتباط با مشتريان شركت، پيگيري كند. احمد شانيان، ادامه داد: مشتري شركت خودروساز يا واردكننده خودرو در صورت عدم دريافت پاسخ مناسب از واحد ارتباط با مشتريان شركت، موضوع را از طريق ارايه درخواست كتبي به اداره صنعت، معدن و تجارت استان محل اقامت خود يا اين سازمان پيگيري كند كه در اين خصوص، مراتب اعتراض و اختلاف مربوطه ابتدا از سوي اين معاونت به شركت‌هاي توليدي و وارداتي، منعكس خواهد شد. شانيان در مورد ادامه اين روند، گفت: مشتريان شركت‌هاي خودروسازي يا واردكننده خودرو در صورت عدم وصول پاسخ قانع‌كننده و عدم حل اختلاف، وفق دستورالعمل‌هاي صادره براي طرح شكايت به دفاتر محاكم قضايي راهنمايي مي‌شوند.  معاون بازرسي و نظارت بر كالاهاي سرمايه‌اي سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان گفت: شاكي اختيار دارد در همان ابتداي امر نيز موضوع شكايت خود را از طريق قوه قضايي پيگيري كند.  شانيان در ادامه گفت: عدم پرداخت خسارت تأخير در تحويل از سوي شركت عرضه‌كننده خودرو براساس رأي وحدت رويه ديوان عدالت اداري قابل پيگيري از طريق مرجع تعزيري نبوده و بايستي از طريق محاكم قضايي پيگيري شود. وي در پاسخ به اين سوال كه «نحوه شكايت از خودروسازان چگونه است؟»، گفت: زنجيره بررسي و رسيدگي به شكايات خودرويي به اين شكل است كه ابتدا شاكي، شكايت خود را در واحد امور مشتريان شركت‌هاي مربوطه ثبت و كد رهگيري دريافت مي‌كند.