مسير شفافيت خودرو

۱۴۰۴/۰۸/۲۲ - ۰۲:۰۵:۰۰
کد خبر: ۳۶۵۶۴۳

عرضه خودرو در بورس كالا طي سال‌هاي اخير به عنوان يكي از راهكارهاي نوين تنظيم بازار خودرو در ايران مطرح شده است؛ مسيري كه با هدف شفاف‌سازي قيمت، حذف واسطه‌ها و ايجاد رقابت سالم ميان خريداران و توليدكنندگان طراحي شد. فلسفه اين اقدام بر مكانيزم عرضه و تقاضا استوار است؛ جايي كه قيمت خودرو نه با دستور، بلكه بر اساس رفتار واقعي بازار كشف مي‌شود.با وجود آثار مثبت اوليه، اجراي كامل اين سازوكار نيازمند مجموعه‌اي از پيش‌شرط‌هاست كه تاكنون به‌طور كامل فراهم نشده است.

سرور قاراخاني

عرضه خودرو در بورس كالا طي سال‌هاي اخير به عنوان يكي از راهكارهاي نوين تنظيم بازار خودرو در ايران مطرح شده است؛ مسيري كه با هدف شفاف‌سازي قيمت، حذف واسطه‌ها و ايجاد رقابت سالم ميان خريداران و توليدكنندگان طراحي شد. فلسفه اين اقدام بر مكانيزم عرضه و تقاضا استوار است؛ جايي كه قيمت خودرو نه با دستور، بلكه بر اساس رفتار واقعي بازار كشف مي‌شود.با وجود آثار مثبت اوليه، اجراي كامل اين سازوكار نيازمند مجموعه‌اي از پيش‌شرط‌هاست كه تاكنون به‌طور كامل فراهم نشده است. نخستين شرط، وجود خودروهاي واقعي قابل عرضه است؛ خودرو بايد در انبار توليدكننده يا واردكننده موجود و آماده تحويل باشد تا معامله در بورس معنا پيدا كند. در غير اين صورت، فرآيند عرضه به وعده تبديل مي‌شود و اعتبار سيستم را زير سوال مي‌برد.چالش ديگر، هزينه‌هاي جانبي خريد از جمله ماليات، عوارض و هزينه خدمات تحويل است كه گاهي خريداران را با افزايش غيرمنتظره قيمت نهايي مواجه مي‌كند. همچنين اگر عرضه‌ها محدود يا توليد ناكافي باشد، همان مكانيزم رقابتي بورس مي‌تواند به عاملي براي افزايش قيمت‌ها بدل شود. در چنين شرايطي، فشار تقاضا بالا مي‌رود و به‌جاي تعديل، بازار دچار التهاب مي‌شود.با اين همه، بورس كالا مزايايي دارد كه نمي‌توان ناديده گرفت. حذف دلالي و واسطه‌گري از برجسته‌ترين دستاوردهاست. خريدار مستقيما از توليدكننده خريد مي‌كند، مبلغ معامله به‌طور مستقيم به حساب خودروساز واريز و سود واسطه‌ها عملا حذف مي‌شود. اين سازوكار، شفافيت مالي و افزايش نقدينگي توليدكنندگان را در پي دارد؛ موضوعي كه در شرايط كمبود سرمايه در گردش خودروسازان اهميت حياتي دارد.در بستر بورس، كشف قيمت واقعي نيز شكل منطقي‌تري به خود مي‌گيرد. وقتي قيمت‌ها بر اساس رقابت آزاد و داده‌هاي مشخص اعلام مي‌شوند، مسير شايعه‌سازي و اطلاعات غيررسمي بسته مي‌شود. به همين دليل، عرضه در بورس از حيث اطلاع‌رساني و اعتمادسازي عمومي نقش مهمي در آرام‌سازي فضاي بازار دارد.سازوكار جديد همچنين به‌ صورت مستقيم بر چرخه توليد اثر مي‌گذارد. از آنجا كه درآمد حاصل از فروش خودرو بدون واسطه وارد حساب خودروساز مي‌شود، بنگاه‌ها توان مالي بيشتري براي سرمايه‌گذاري مجدد پيدا مي‌كنند. تقويت نقدينگي به معني افزايش توان توليد واحتمال كاهش فاصله عرضه و تقاضاست؛ مساله‌اي كه مي‌تواند در بلندمدت به تعديل قيمت‌ها و ثبات بازار منجر شود. بورس كالا صرفا ابزار است؛ نه هدف. اگر بر توليد داخلي، تنوع مدل‌ها و ظرفيت واردات تمركز نشود، اين مكانيسم به تنهايي قادر به حل بحران قيمت نيست..

تنظيم توازن ميان توليد، واردات و سياست‌هاي مالي در كنار بورس، شرط موفقيت اين طرح است.در مجموع، عرضه خودرو در بورس كالا گامي مهم در مسير شفافيت اقتصادي محسوب مي‌شود؛ اقدامي كه با حذف واسطه‌ها، سرعت گردش پول و اعتماد عمومي را افزايش داده، اما هنوز نيازمند تكامل در اجرا و نظارت است. بازار خودرو ايران، آزمون تازه‌اي را آغاز كرده است؛ آزموني ميان منطق بازار رقابتي و واقعيت‌هاي توليد انحصاري.