برنامه كاهش مصرف روزانه ۳۰ ميليون ليتر بنزين
سخنگوي انجمن سيانجي كشور گفت: با ساختار موجود، پتانسيل جايگزيني ۳۰ ميليون ليتر بنزين با سيانجي فراهم است. اگر اين رقم را با قيمت تمامشده دولتي محاسبه و با هزينه واردات بنزين مقايسه كنيم، به عددي كلان و قابلتوجه دست مييابيم كه نشاندهنده دستاوردهاي چشمگير اين طرح است.
سخنگوي انجمن سيانجي كشور گفت: با ساختار موجود، پتانسيل جايگزيني ۳۰ ميليون ليتر بنزين با سيانجي فراهم است. اگر اين رقم را با قيمت تمامشده دولتي محاسبه و با هزينه واردات بنزين مقايسه كنيم، به عددي كلان و قابلتوجه دست مييابيم كه نشاندهنده دستاوردهاي چشمگير اين طرح است.
حميدرضا سهرابي در گفتوگو با ايلنا، درباره برنامه دولت براي مصرف سيانجي اظهار داشت: بر اساس اطلاعات موجود، در اواخر خرداد ماه سال جاري، مصوبهاي از هيات وزيران در مورد قيمت حاملهاي انرژي و سياستهاي مرتبط با سبد سوختي كشور مطرح شد. اگرچه جزييات اين مصوبه بهطور كامل منتشر نشده، اما به نظر ميرسد كه افزايش فاصله قيمتي بين بنزين و سيانجي يكي از محورهاي اصلي آن بوده است. همچنين، در برنامه راهبردي اخير كه در خرداد سال ۱۴۰۴ مطرح شد، راهبردهايي براي تنظيم قيمت حاملهاي انرژي، به ويژه بنزين و سيانجي، پيشبيني شده است.
وي افزود: در شرايط كنوني برداشت بنده اين است كه نرخ سوم براي بنزين تعيين شود، به اين ترتيب كه نرخ اول و دوم با سقف و محدوده مشخصي باقي بماند و نياز مازاد بر آن با نرخ سوم عرضه شود بعبارت ديگر به نظر ميرسد حداقل در اين مقطع در فاز اول برنامه دولت به مدار آوردن نرخ سوم باشد. بر اين اساس سهميه خودروهاي لوكس حذف و سهميه بنزين خودروهاي هيبريدي كاهش يابد و به اين شكل مصرف بنزين كنترل شود.
سخنگوي انجمن سيانجي كشور در ادامه با اشاره به نقش سيانجي به عنوان راهحلي براي كاهش ناترازيهاي انرژي و بودجهاي در كشور گفت: با توجه به شرايط كنوني، سيانجي به عنوان يك جايگزين كمهزينه و با زيرساخت موجود، ميتواند بخش عمدهاي از مشكلات سوخت را حل كند، اين گاز طبيعي فشرده، نه تنها به عنوان يك سوخت پاك، بلكه به عنوان راهحلي براي كاهش ناترازيهاي انرژي و بودجهاي كشور مطرح است. اما آيا اين راهحل به تنهايي كافي است؟ و آيا ميتواند بار سنگين بحرانهاي كنوني را بر دوش بكشد؟
وي بيان كرد: در حال حاضر، مبلغي كه مشتري نهايي براي هر متر مكعب سيانجي پرداخت ميكند، حتي اگر صفر هم باشد، تأثير چنداني در سبد مصرفي خانوارها ندارد. اين در حالي است كه بنزين، به دليل مصرف بالا و نرخ غيرواقعي، در وضعيت ناپايداري به سر ميبرد. در شرايط كنوني كشور، با توجه به ناترازيهاي موجود در حوزه انرژي و بودجه، به نظر ميرسد كه سيانجي تنها راهحل ممكن است. زيرساختهاي موجود براي عرضه روزانه ۴۵ ميليون متر مكعب سيانجي، بدون نياز به سرمايهگذاري كلان، اين گزينه را به يك راهحل كمهزينه و عملي تبديل كرده است. سهرابي ادامه داد: هدف اوليه سيانجي، علاوه بر كاهش ناترازي بنزين، بهبود كيفيت هوا بود. مطالعات انجامشده در اوايل دهه ۸۰ نشان ميدهد كه هيچ راهحلي به جز سيانجي وجود ندارد. اين گزينه نه تنها كمهزينه است، بلكه زيرساخت آن بهطور كامل وجود دارد و تنها نياز به حمايت و توجه بيشتر دارد. در مقابل، ساخت پالايشگاهها و ديگر راهحلها، بسيار پرهزينه و زمانبر بوده و ممكن است امكانات اجرايي آنها نيز وجود نداشته باشد.
وي تاكيد كرد: در اين ميان، نقش خودروسازان نيز حائز اهميت است. با توجه به مصوبات اخير، خودروسازان موظف شدهاند كه درصد قابل توجهي از توليدات خود را به خودروهاي سيانجي اختصاص دهند. اين اقدام، گامي مهم در جهت افزايش تقاضا و استفاده بيشتر از اين سوخت پاك است.
سخنگوي انجمن سيانجي كشور خاطرنشان كرد: در حال حاضر سيانجي نه تنها يك راهحل، بلكه يك ضرورت است. با توجه به ظرفيتهاي موجود و زيرساختهاي از پيش آماده، اين گاز طبيعي فشرده ميتواند بخش بزرگي از مشكلات كنوني را حل كند. تنها نياز است كه به اين پتانسيل بزرگ توجه بيشتري شود و از آن به عنوان ابزاري براي شكستن كمر بحرانهاي انرژي و بودجهاي كشور استفاده شود.
وي با بيان اينكه بايد هرچه سريعتر سهم مصرف سيانجي را در سبد سوخت كشور از اين وضعيت نابسامان كنوني نجات دهيم، تصريح كرد: در حال حاضر، روزانه حدود ۱۶ ميليون مترمكعب سيانجي عرضه ميشود، در حالي كه ظرفيت بالقوه ما به ۴۵ ميليون مترمكعب در روز ميرسد. اگر هر مترمكعب سيانجي معادل صرفهجويي يك ليتر بنزين باشد، آنگاه نقش حياتي اين سوخت پاك بيشازپيش آشكار ميشود.
سهرابي گفت: تكاليف ويژهاي براي توليد خودروهاي دوگانهسوز تعيين شده كه بخش عمده آن بر عهده خودروسازان است. همچنين، مصوبه شوراي اقتصادي در سال ۱۳۹۸ درباره دوگانهسوز كردن خودروها اگرچه بخش كوچكي از آن اجرايي شد، اما به دليل برخي چالشها متوقف ماند. خوشبختانه اكنون اين مشكلات برطرف شده و اميدواريم با اجراي كامل آن، سهم سيانجي در سبد سوخت افزايش يابد.
به گفته وي؛ در شرايط فعلي، با ساختار موجود، پتانسيل جايگزيني ۳۰ ميليون ليتر بنزين با سيانجي فراهم است. اگر اين رقم را با قيمت تمامشده دولتي (كه رييسجمهور در مجلس ۸ هزار تومان اعلام كردند) محاسبه كنيم و با هزينه واردات بنزين (سالانه حدود ۴ تا ۵ ميليارد دلار) مقايسه كنيم، به عددي كلان و قابلتوجه دست مييابيم كه نشاندهنده دستاوردهاي چشمگير اين طرح است.
