ارسال گازوئيل به جايگاهها مانند بنزين نامحدود نيست
سخنگوي صنف جايگاهداران با اشاره به كمبود گازوئيل در برخي جايگاهها گفت: ريشه نارضايتيها در روشهاي سلبي و توزيع ناعادلانه سوخت است، نه عملكرد جايگاهها.
سخنگوي صنف جايگاهداران با اشاره به كمبود گازوئيل در برخي جايگاهها گفت: ريشه نارضايتيها در روشهاي سلبي و توزيع ناعادلانه سوخت است، نه عملكرد جايگاهها.
رضا نواز سخنگوي صنف جايگاه داران در گفتوگو با مهر در رابطه با عدم سوخت كافي در برخي از جايگاهها گفت: ميزان ارسال گازوئيل به جايگاههاي سوخت در مقاطع زماني متفاوت است، هرچند كه در توزيع روزانه در كل تغييرچنداني ايجاد نميشود ولي در بررسي جزئيتر، در استان و شهرستان امكان كاهش وجود دارد و جايگاههاي سوخت برابر با ميزان دريافتي، توزيع ميكنند و ارسال گازوئيل به هر جايگاه مانند بنزين نامحدود و بر اساس درخواست جايگاه نيست. وي ادامه داد: احتمال دارد در يك استان يا جايگاهي گازوئيل در تمام ساعات شبانه روز توسط جايگاه توزيع شود چرا كه ميزان مراجعات زياد نيست و صفي وجود ندارد و برعكس به دليل درخواست سوختگيري گازوئيل در برخي جايگاههاي موجود در مكانهاي پرتردد و صفهاي طولاني ممكن است مشكلاتي به وجود بيايد.
سخنگوي صنف جايگاه داران ادامه داد: جايگاههاي سوخت به عنوان بخش مهمي از زنجيره توزيع و در جهت پاسخگويي به مراجعان و درآمد زايي پيوسته آمادگي توزيع گازوئيل را به صورت نامحدود دارند ولي در اين حوزه زيانده هستند چرا كه در مقايسه با توزيع بنزين هزينههاي بيشتر و حق العمل كمتر دريافت ميكنند، برخي مصوبات ستاد قاچاق كالا و ساير دستگاهها هم موجب ميشود ارسال گازوئيل به جايگاهها بر اساس سهميه استان و شهرستان تعريف شود و در برخي جايگاهها، مراجعهكنندگان نتوانند شبانه روزي اين فراورده را دريافت كنند كه قطعاً مقصر اين شرايط جايگاهها نيستند ولي چون مردم كاركنان جايگاهها را ميبينند و دسترسي به مسوولان ندارند از ايشان انتظار پاسخگويي دارند. نواز ادامه داد: عامل اصلي اين مشكلات و نارضايتيها و حتي ايجاد بازار سياه، استفاده از روشهاي سلبي و عدم ساماندهي امور بر اساس پيمايش و عملكرد است كه عدم اجراي سامانه سپهتن و سيپاد باعث شده اين هدف محقق نشود و تبعيض در توزيع سهميهها، بارنامههاي صوري، ايجاد دلالي كارت سوخت و.... را شاهد باشيم. به عنوان راهكار كوتاهمدت چندين بار پيشنهاد داديم كه رويهها به گونهاي اصلاح شود كه ميزان عرضه عدالت محور باشد چراكه براي مصرفكننده و توزيعكننده، كمبود كمتر از تبعيض ناراحتكننده است. در كل اصلاح وضعيت فعلي در حوزه سوخت بسيار مهم است و ادامه اين شرايط به ضرر مردم، دولت و بخش خصوصي است. اينكه به دليل ناچيز بودن قيمت گازوئيل و مبارزه با قاچاق، فقط در يك بخش اقدام صورت پذيرد و آن ايجاد محدوديت در تخصيص باشد و براي شناسايي مصرفكننده واقعي اقدام مثبتي از ساير دستگاهها ديده نشود نارضايتي به وجود ميآيد.
