بازار خودرو در محاصره انحصار و دلار
رييس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران با اشاره به تاثير نوسانات نرخ ارز در بازار خودرو گفت قيمت خودروهاي وارداتي تا ۱۵ درصد و داخلي هفت تا هشت درصد بالا رفت.
رييس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران با اشاره به تاثير نوسانات نرخ ارز در بازار خودرو گفت قيمت خودروهاي وارداتي تا ۱۵ درصد و داخلي هفت تا هشت درصد بالا رفت. گراني در بازار خودروي ايران ناشي از تلاقي ساختار انحصاري توليد توسط دو خودروساز بزرگ است كه منجر به كيفيت پايين و قيمتگذاري غيررقابتي شده است، اين موضوع در كنار وابستگي شديد قيمتها به نرخ ارز آزاد به عنوان يك سپر تورمي عمل ميكند و با ممنوعيت واردات، كاهش عرضه و افزايش تقاضاي سرمايهاي، بازار دچار عدم توازن مزمن شده است، بهطوري كه خودرو تبديل به يك دارايي ذخيره ارزش شده و سفتهبازي حبابهاي قيمتي را تشديد ميكند. همچنين مكانيزمهاي نادرست تخصيص مانند قرعهكشيها به كانال توزيع رانت تبديل شدهاند كه قيمت بازار آزاد را توجيه ميكند و خروج از اين بحران نيازمند اصلاحات اساسي شامل ايجاد رقابت از طريق واردات واقعي، شكستن انحصار توليد و كنترل تورم عمومي است تا قيمتها واقعي و مبتني بر عرضه و تقاضاي سالم شوند. به اين عوامل بايد اشاره كرد كه نقدينگي سرگردان در جامعه ايران به دليل نبود بازارهاي جذاب و امن براي سرمايهگذاري، اغلب به سمت داراييهاي فيزيكي مانند مسكن و خودرو سرازير ميشود كه اين تزريق مداوم نقدينگي، حتي در شرايط ركود توليد، قيمتها را به سمت بالا هل ميدهد و مشكل نقدينگي را به يك عامل تورمزاي ساختاري در اين بازار تبديل ميكند. اسد كرمي، رييس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران گفت: قيمتها يك نوسان افزايشي داشتند و باز هم به همين شكل باقي ماندند. تغييرات چنداني ايجاد نشد، چون يكي دو روز پيش كه دوباره افزايش قيمت داشتيم، باز يك تكاني خورد. تقريباً وارداتيها ۱۰ تا ۱۵ درصد و مونتاژيها و داخليها هفت تا هشت درصد افزايش قيمت داشتند. رييس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران با اشاره به نوسانات شديد قيمتي ناشي از افزايش نرخ ارز، از ركود بيسابقه در معاملات خودرو خبر داد و گفت: مصرفكننده اصلاً در بازار نيست و حتي كرايه مغازهها هم تأمين نميشود.
