يك مقام مسوول خبر داد

مشوق‌هاي صادراتي ۱۴۰۴ اين هفته ابلاغ مي‌شود

۱۴۰۴/۰۷/۰۶ - ۰۱:۵۶:۴۴
کد خبر: ۳۵۹۱۷۰
مشوق‌هاي صادراتي ۱۴۰۴ اين هفته ابلاغ مي‌شود

يك مقام مسوول از ابلاغ مشوق‌هاي صادراتي سال ۱۴۰۴ تحت عنوان ۱۲ زيرفصل از سوي وزير صمت خبر داد.

يك مقام مسوول از ابلاغ مشوق‌هاي صادراتي سال ۱۴۰۴ تحت عنوان ۱۲ زيرفصل از سوي وزير صمت خبر داد. به گفته او، مشوق‌هاي صادراتي در ۱۲ حوزه از جمله بيمه‌نامه‌ها و ضمانتنامه‌ها، زيرساختي، حضور در نمايشگاه‌هاي داخلي و خارجي و ... ارايه كه اين هفته توسط وزير صنعت، معدن و تجارت ابلاغ مي‌شود. امير روشن‌بخش قنبري، معاون ارتقاي كسب‌وكارهاي بين‌المللي سازمان توسعه تجارت ايران روز گذشته در نشست با خبرنگاران اظهار كرد: فرآيند انتخاب صادركننده نمونه بر اساس مصوبه شوراي عالي كشور از سال ۱۳۷۶ آغاز شده و اين روز به عنوان روز ملي صادرات نامگذاري شده است. ما تلاش كرديم اين فرآيند را به‌گونه‌اي تنظيم و مديريت كنيم كه همزمان با برگزاري آيين بزرگداشت، از زحمات و فعاليت‌هاي موثر صادركنندگان كشور تقدير شود. در اين چارچوب صادركنندگان در سه بخش شامل مدال‌آوران، صادركنندگان ممتاز ملي و صادركنندگان نمونه ملي انتخاب مي‌شوند. وي افزود: براي اجراي اين فرآيند، از ظرفيت همه سازمان‌ها و نهادهاي موثر در حوزه صادرات و تجارت خارجي استفاده شده است. كميته انتخاب صادركنندگان نمونه با حضور نمايندگاني از گمرك، بانك مركزي، سازمان ملي استاندارد، جهاد كشاورزي، سازمان برنامه و بودجه و اتاق بازرگاني تشكيل مي‌شود و رياست آن برعهده سازمان توسعه تجارت است. معاون سازمان توسعه تجارت گفت: امسال ۵۰ صادركننده نمونه و مدال‌آور انتخاب شده‌اند. اين انتخاب در پنج گروه خدمات فني و مهندسي و نيز بخش كالا انجام گرفته است. در فرآيند ارزيابي، شاخص‌هاي متعددي مدنظر قرار گرفته كه مهم‌ترين آنها ميزان دانش‌بنيان بودن و پيچيدگي محصولات شركت‌هاي متقاضي، سطح فناوري، توانمندسازي شركت‌هاي مديريت صادرات (IMCها) و رشد عملكرد نسبت به سال گذشته است. روشن‌بخش افزود: بازارهاي نوظهور نيز به عنوان يكي از شاخص‌هاي مهم لحاظ شد؛ بدين معنا كه صادركنندگاني كه موفق به ايجاد و نفوذ در بازارهاي جديد براي كشور شدند، امتياز بيشتري كسب كردند. همچنين صادرات كالاها يا خدمات با ارزش افزوده بالا، ماندگاري در بازار، تنوع بازارهاي هدف، عضويت در كنسرسيوم‌هاي صادراتي و ثبت محصول در كشورهاي مقصد از ديگر معيارهاي ارزيابي بوده است. وي گفت: گواهينامه‌هاي بين‌المللي همچون استانداردهاي حلال و ارگانيك و نيز استفاده از روش‌هاي نوين بازاريابي و تبليغات موثر در بازارهاي هدف نيز از اهميت ويژه‌اي برخوردار بود. متاسفانه موضوع تبليغات در بازارهاي هدف صادراتي در كشور ما مغفول مانده و همين موضوع باعث مي‌شود محصولات ايراني نتوانند جايگاه واقعي خود را پيدا كنند. معاون سازمان توسعه تجارت افزود: فراخوان انتخاب صادركنندگان نمونه از ۲۵ مردادماه آغاز شد و در يك بازه ۲۷ روزه (با دو بار تمديد) ادامه يافت. اطلاعات مربوط به متقاضيان جمع‌آوري و بررسي شد. بر اساس آمار، حدود ۶۵ درصد صادرات كشور در حوزه مواد خام و نيمه‌خام است و اين نشان مي‌دهد كه ما همچنان نيازمند تكميل زنجيره‌هاي پايين‌دستي صادرات و حركت به سمت محصولات با ارزش افزوده بالاتر هستيم. وي گفت: امسال در مجموع ۱۷۹ صادركننده براي ارزيابي و شركت در اين رقابت ثبت‌نام كردند. از اين تعداد، ۲۶۹ شركت در حوزه كشاورزي و صنايع غذايي، ۴۵ شركت در حوزه فناوري، ۴۹ شركت در حوزه خدمات و همچنين ۱۸ درصد در بخش صنعت و معدن حضور داشتند. روشن‌بخش افزود: شعار امسال «تجارت هوشمندانه و توليد صادرات‌محور» انتخاب شده است. تلاش كرديم رويكرد برنامه‌ها و اهداف سازمان را در زمينه تسهيل و توسعه تجارت با اين شعار همسو كنيم. در همين راستا نشست فوق‌العاده شوراي عالي صادرات با حضور رييس‌جمهور يا معاون اول برنامه‌ريزي شده است تا مطالبات صادركنندگان در عالي‌ترين سطح كشور شنيده و بخشي از مشكلات در قالب مصوبات اين شورا برطرف شود. وي گفت: به دليل محدوديت‌هاي مراسم روز ملي صادرات كه بيشتر جنبه آييني و تشريفاتي دارد، تلاش كرديم نشست‌هاي تخصصي متعددي در هفته صادرات برگزار كنيم. اين نشست‌ها در هفت روز متوالي با عناوين مشخص برگزار خواهد شد. وي افزود: روز دوم به صادرات خدمات دانش‌بنيان، روز سوم به نقش شركت‌هاي كوچك و متوسط و شركت‌هاي مديريت صادرات در زنجيره صادرات، روز چهارم به بهبود زيرساخت‌هاي مالي، بيمه‌اي و لجستيكي، روز پنجم به پيمان‌هاي منطقه‌اي و همكاري‌هاي بين‌المللي (از جمله موافقتنامه اوراسيا)، روز ششم به توسعه بازارهاي بين‌المللي و استفاده از رويدادهاي تجاري و روز هفتم به صادرات حرفه‌اي و پيوست صادراتي در سرمايه‌گذاري اختصاص يافته است. معاون سازمان توسعه تجارت گفت: همچنين آزمون DRA يا آزمون آمادگي ارزي براي توانمندسازي شركت‌هاي كوچك و متوسط كه هنوز آمادگي لازم براي ورود به بازارهاي جهاني را ندارند، طراحي شده است تا اين شركت‌ها از طريق IMCها بتوانند وارد زنجيره صادرات شوند. وي افزود: به‌طور كلي اين هفت روز تحت عنوان «هفت روز با صادرات» برنامه‌ريزي شده است و اميدواريم با همكاري دستگاه‌هاي مرتبط، نتايج عملي و مثبتي در توسعه صادرات كشور رقم بخورد.