برنامه وزارت صمت براي تقويت صادرات صنايع كوچك
مدير توسعه سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي از اقدامات اين سازمان براي هدايت و حمايت بنگاههاي كوچك و متوسط در مسير توسعه صادرات خبر داد. به گزارش مهر، احمد جوانمردي، مدير توسعه بازار و امور بينالملل سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران با اشاره به اهميت نقش بنگاههاي كوچك در اقتصاد كشور اظهار كرد: در ايران حدود ۳.۲ ميليون بنگاه اقتصادي فعال هستند كه از اين ميان، نزديك به ۶۰۰ هزار واحد توليدي كوچك و كارگاهي تحت نظر اتحاديهها و اصناف فعاليت دارند.
مدير توسعه سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي از اقدامات اين سازمان براي هدايت و حمايت بنگاههاي كوچك و متوسط در مسير توسعه صادرات خبر داد. به گزارش مهر، احمد جوانمردي، مدير توسعه بازار و امور بينالملل سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران با اشاره به اهميت نقش بنگاههاي كوچك در اقتصاد كشور اظهار كرد: در ايران حدود ۳.۲ ميليون بنگاه اقتصادي فعال هستند كه از اين ميان، نزديك به ۶۰۰ هزار واحد توليدي كوچك و كارگاهي تحت نظر اتحاديهها و اصناف فعاليت دارند. تمركز اصلي سازمان بر حمايت از اين واحدها و ايجاد زمينه توسعه صادرات آنهاست. وي در مصاحبه با سيما با اشاره به وضعيت صادرات كشور در سال ۱۴۰۳ افزود: كل صادرات ايران در سال گذشته ۵۷ ميليارد دلار بود كه ۲۹ ميليارد دلار آن به پتروشيمي و مواد شيميايي، ۱۴ ميليارد دلار به معدن و صنايع معدني، حدود ۹ ميليارد دلار به صنعت و ۶ ميليارد دلار به كشاورزي اختصاص داشت. در حالي كه ميانگين ارزش هر تن صادرات ايران ۳۸۱ دلار بود، اين رقم براي صادرات صنعتي به بيش از ۱۱۰۰ دلار ميرسد كه بيانگر ارزش افزوده بالاتر اين بخش است. جوانمردي با تأكيد بر ضعف ساختاري بنگاههاي كوچك در حوزه صادرات گفت: اين شركتها معمولاً فاقد بخشهاي تخصصي صادرات هستند و به همين دليل در بسياري كشورها، شركتهاي مديريت صادرات و واسطههاي تخصصي ايجاد شدهاند. ما نيز در ايران با تشكيل كنسرسيومهاي صادراتي تلاش ميكنيم چند شركت كوچك را گرد هم آورده و آنها را به يك شركت قدرتمند صادراتي تبديل كنيم. به گفته او، خوشههاي كسبوكار نيز به سمت بازارهاي صادراتي هدايت شده و طرح SPX (نظام مبادله پيمانكاران فرعي) براي مشاركت بنگاهها در پروژههاي فني و مهندسي و صادرات خدمات در حال اجراست. همچنين براي حضور پايدار در بازارهاي جهاني، دريافت استانداردهاي تطبيقي در دستور كار قرار گرفته و اين روند توسط سازمان تسهيل ميشود. مدير توسعه بازار و امور بينالملل سازمان صنايع كوچك افزود: سالانه حدود پنج هزار واحد صنعتي از حمايتهاي مالي و غيرمالي ما براي حضور در نمايشگاهها بهرهمند ميشوند. نسبت حضور در نمايشگاههاي خارجي به داخلي تقريباً يك به پنج است، اما همين حضور ميتواند مسير صادرات پايدار را هموار كند. جوانمردي در پايان به نمونهاي عملي اشاره كرد و گفت: اخيراً هياتي در حوزه شيلات و آبزيان به ويتنام اعزام شد و توانست با همكاري شركتهاي ويتنامي راهكارهايي براي رفع بيماريهاي رايج در محصولات آبزي پيدا كند. اين تجربه نشان ميدهد كه حمايت از بنگاههاي كوچك در سطح بينالمللي ميتواند منجر به دستاوردهاي ملموس شود.
