نحوه عرضه و قيمتگذاري بنزين سوپر وارداتي
رييس كانون جايگاهداران سوخت با اشاره به شرايط فعلي بازار سوخت گفت: با توجه به ناترازي در عرضه بنزين و حذف عملياتي بنزين سوپر از چرخه توزيع، واردات بنزين ويژه به عنوان راهكاري براي پاسخ به بخشي از نياز بازار آغاز شده است.
همايون صالحي، رييس كانون جايگاهداران سوخت با اشاره به شرايط فعلي بازار سوخت گفت: با توجه به ناترازي در عرضه بنزين و حذف عملياتي بنزين سوپر از چرخه توزيع، واردات بنزين ويژه به عنوان راهكاري براي پاسخ به بخشي از نياز بازار آغاز شده است. اين فرآورده با استانداردي متفاوت از بنزين فعلي توليد داخل و بهصورت وارداتي تأمين خواهد شد. رييس كانون جايگاهداران سوخت ادامه داد: باتوجه به اينكه بنزين وارداتي را بخش خصوصي تأمين ميكند، قيمتگذاري آن تابعي از نرخ جهاني نفت، هزينه واردات، حملونقل، خدمات و سود سرمايهگذار خواهد بود. اين محصول بر اساس سازوكار بورس انرژي قيمتگذاري ميشود و نرخ نهايي آن شناور و متغير خواهد بود. صالحي گفت: اگرچه دولت از مدتها پيش وعده ورود اين محموله را داده بود، اما تاكنون توزيعي در جايگاههاي سوخت صورت نگرفته است. با اين حال طبق برنامهريزي انجامشده، انتظار ميرود كه نخستين محموله وارداتي از هفته آينده در برخي نقاط كشور عرضه شود. او با اشاره به ساختار فعلي عرضه سوخت در كشور تاكيد كرد: در حال حاضر دولت براي فرآوردههايي مانند بنزين و نفتگاز يارانه قابلتوجهي پرداخت ميكند. به عنوان مثال، عرضه نفتگاز به قيمت ۳۰۰ تومان به جايگاهدار انجام ميشود، در حالي كه فقط ۳۸۴ تومان بابت كارمزد خدمات به جايگاه تعلق ميگيرد. اين وضعيت نشان ميدهد كه عرضه اين فرآورده حتي هزينههاي توزيع را نيز پوشش نميدهد. صالحي در ادامه تأكيد كرد: افزايش قيمت سوخت بايد در چارچوبي منسجم و هماهنگ با افزايش سطح درآمدي مردم انجام شود. نميتوان بدون در نظر گرفتن وضعيت معيشتي جامعه و با وجود قيمتگذاري غيرواقعي خودرو، قيمت بنزين را بهيكباره افزايش داد. چنين تصميماتي بايد در قالب يك بسته كامل اصلاحات ساختاري، با نگاه كارشناسي و تدريجي اتخاذ شوند.
