واگذاري سهام سايپا تا دو هفته ديگر؟

روند واگذاري سهام مديريتي سايپا به بخش خصوصي در حالي اين روزها كند پيش ميرود كه به گفته رييس سازمان خصوصيسازي، احتمال تعيين قيمت پايه سهام و تعيين شرايط واگذاري تا دو هفته آينده، وجود دارد.
روند واگذاري سهام مديريتي سايپا به بخش خصوصي در حالي اين روزها كند پيش ميرود كه به گفته رييس سازمان خصوصيسازي، احتمال تعيين قيمت پايه سهام و تعيين شرايط واگذاري تا دو هفته آينده، وجود دارد. روند واگذاري سهام مديريتي سايپا به بخش خصوصي كه تا قبل از جنگ 12 روزه ايران و اسراييل، نسبتا خوب پيش ميرفت، پس از جنگ كند شد و در حال حاضر نيز به نوعي متوقف شده است. اين موضوع، شائبههايي را مبني بر منتفي شدن «واگذاري» سايپا و حتي پشيماني دولت از واگذاري سهام مديريتي ايرانخودرو، ايجاد كرد. با اين حال، رييس سازمان خصوصيسازي ميگويد با رفع موانع، واگذاري انجام خواهد شد. رييس سازمان خصوصيسازي در واكنش به توقف غير رسمي واگذاري سهام مديريتي سايپا به بخش خصوصي، گفته كه «به محض ابلاغ رسمي مصوبات، فرايند آزادسازي سهم سايپا و برنامهريزي براي واگذاري آغاز ميشود». زهره عاليپور با بيان اينكه براي آزادسازي، تصميماتي در دولت اتخاذ شده و منتظر ابلاغ آن هستيم، گفته كه « اميدواريم بزودي بتوانيم مشكلات حقوقي مربوطه را رفع كنيم تا بر اساس مصوبات دولت، مراحل اجرايي آزادسازي سهام سايپا آغاز شود ». وي در پاسخ به پرسشي درباره زمان تقريبي واگذاري سهام مديريتي سايپا به بخش خصوصي، تاكيد كرده اگر بتوانيم مسائل حقوقي را نهايي كنيم و اسناد مربوطه به تصويب مراجع ذيربط برسد، در اولين جلسه هيات واگذاري، قيمت پايه و شرايط واگذاري مشخص خواهد شد. در صورت رفع موانع، اين مراحل احتمالاً ظرف دو هفته آينده انجام خواهد شد . طبق آنچه از اظهارات رييس سازمان خصوصيسازي برميآيد، واگذاري سهام مديريتي سايپا به بخش خصوصي، منتفي نشده، اما ظاهرا در پيچ و خم كاغذبازيهاي مرسوم گير افتاده است.
عاليپور در شرايطي از لزوم حل مسائل حقوقي، تعيين قيمت سهام و شرايط واگذاري ميگويد كه به نظر ميرسيد اين مسائل پيشتر حل شدهاند، چه آنكه اگر غير از اين بود، واگذاري سهام مديريتي سايپا از ماهها پيش به جريان نيفتاده بود. پس از واگذاري مديريت ايرانخودرو به بخش خصوصي، روند واگذاري سهام مديريتي سايپا نيز كه پيشتر كليد خورده بود، روي دور تند افتاد و حتي متقاضيان اصلي آن نيز مشخص شدند. شرايط به شكلي بود كه رقابت مستقيم و غيرمستقيم رقبا براي در اختيار گرفتن سهام مديريتي سايپا نيز كم كم شكل گرفت. با اين حال، با شروع جنگ 12 روزه ايران و اسراييل، واگذاري سهام مديريتي سايپا به بخش خصوصي، به نوعي تعليق شد. البته به نظر ميرسد علت اصلي تعليق واگذاري، جنگ نبود، بلكه جنگ بهانه لازم را دست مخالفان خروج سايپا از زير سايه دولت (طبق مدلي كه پيش ميرفت) داد تا به صورت غير رسمي، آن را تعليق كنند. شنيدههاي خبرنگار اكوايران حكايت از آن دارد كه وزارت صمت مايل به واگذاري سهام مديريتي سايپا به بخش خصوصي طبق الگوي واگذاري ايرانخودرو، نيست و ميخواهد آن را به شيوه خود واگذار كند. از نظر وزارت صمت، ايرانخودرو را وزارت اقتصاد واگذار كرده، از همين رو صمتيها نميخواهند اين سناريو تكرار شود. تنشهايي كه بين صمت و ايرانخودروي خصوصي طي شش، هفت ماه گذشته رخ داده، به وضوح نشان ميدهد اين وزارتخانه از واگذاري سهام مديريتي بزرگترين خودروساز كشور به بخش خصوصي راضي نيست و بدش نميآيد به هر شكل ممكن، اين واگذاري را ناكام جلوه دهد. اين در شرايطي است كه واگذاري سهام مديريتي ايرانخودرو به بخش خصوصي، به پشتوانه مصوبه شوراي هماهنگي اقتصادي سران قوا انجام شد و سازمان بورس نيز صحت آن را تاييد كرد. با اين حال، وزارت صمت در اين مدت با استفاده از ابزار قيمت، سعي كرد ايرانخودروي خصوصي را تحت فشار بگذارد و حتي مديران اين شركت را رو در روي مشتريان قرار دهد.به هر حال، به نظر ميرسد تا منافع و منويات وزارت صمت تامين نشود، واگذاري سهام مديريتي سايپا به بخش خصوصي، با چالشي جدي مواجه خواهد بود. اين البته در حالي است كه طبق قانون برنامه هفتم توسعه، سايپا در نهايت بايد با مديريت خصوصي اداره شود.
