زنگزور و خطر حذف تدريجي ايران از نقشه ترانزيت منطقه‌اي

۱۴۰۴/۰۵/۲۷ - ۰۱:۴۳:۴۶
کد خبر: ۳۵۳۸۲۵

رييس كانون زنان بازرگان ايران در نشست روزگذشته هيات نمايندگان ايران به موضوع كريدور زنگزور اشاره كرد و گفت: ابعاد كريدور زنگزور بسيار فراتر از يك پروژه عمراني يا توافق مرزي است.

سيده فاطمه مقيمي، رييس كانون زنان بازرگان ايران در نشست روزگذشته هيات نمايندگان ايران به موضوع كريدور زنگزور اشاره كرد و گفت: ابعاد كريدور زنگزور بسيار فراتر از يك پروژه عمراني يا توافق مرزي است. موضوعي كه اگر به‌موقع و جدي به آن واكنش نشان ندهيم، مي‌تواند بخشي از موقعيت راهبردي ايران را در تجارت منطقه‌اي و بين‌المللي براي هميشه از بين ببرد.

مقيمي با اشاره به اينكه كريدور زنگزور، در هشتم آگوست امسال با ميانجي‌گري ايالات‌متحده ميان ارمنستان و جمهوري آذربايجان توافق شد، افزود: اين كريدور ۴۳ كيلومتري، نخجوان را به باكو متصل مي‌كند و طبق قراردادي ۹۹ ساله، تحت مديريت امريكا خواهد بود. به زبان ساده، امريكا اكنون مرز زميني تازه‌اي در شمال غرب ايران پيدا كرده است. او ادامه داد: اين پروژه، صرفا يك مسير حمل‌ونقل نيست، بلكه يك تحول ژئوپليتيك عميق است كه در كوتاه‌مدت منافع اقتصادي ما را تهديد و در بلندمدت نفوذ منطقه‌اي ما را محدود مي‌كند. امروز تركيه براي اتصال به آسياي مركزي از خاك ايران عبور مي‌كند؛ فردا، با راه افتادن زنگزور، اين مسير از ايران بي‌نياز خواهد شد. معناي اين تغيير، كاهش درآمدهاي ترانزيتي، از دست رفتن بخشي از بازار خدمات لجستيك، و تضعيف قدرت چانه‌زني ما در معادلات سياسي منطقه است. اين فعال حوزه حمل‌ونقل تأكيد كرد: پيامدهاي اين كريدور فقط به تجارت ايران و ارمنستان محدود نمي‌شود. بايد واقعيت را بپذيريم كه ارتباط زميني ما با ارمنستان، حلقه اصلي اتصال زميني ما به گرجستان و روسيه نيز هست. حجم قابل‌توجهي از مبادلات ما با اين دو كشور از همين مسير انجام مي‌شود. با قطع يا محدود شدن اين مسير، تجارت ما با گرجستان، كه در سال‌هاي اخير رشد محسوسي داشته، با مانع جدي مواجه خواهد شد. براي رسيدن به بندر پوتي يا باتومي در گرجستان ديگر مسير كوتاه و مستقيم نخواهيم داشت.