شوك تعرفه به بازار خودرو

در حالي كه قيمت خودروهاي وارداتي در مسير كاهش قرار گرفته و تعرفههاي جديد آييننامه واردات باعث شده بود برخي شركتها حتي در قيمتگذاري رسمي هم تجديدنظر كنند، ناگهان تصميم ديوان عدالت اداري همهچيز را متوقف كرد.
تعادل |
در حالي كه قيمت خودروهاي وارداتي در مسير كاهش قرار گرفته و تعرفههاي جديد آييننامه واردات باعث شده بود برخي شركتها حتي در قيمتگذاري رسمي هم تجديدنظر كنند، ناگهان تصميم ديوان عدالت اداري همهچيز را متوقف كرد. دستاندازهاي پيدرپي بر سر راه واردات، هرچند تاكنون نتوانستهاند بازار را خودروهاي وارداتي را تحريك به افزايش قيمت هيجاني كند. اما با اين حال بازار خودرو كه اين روزها بيرمق و كماشتياق شده، اما ممكن است ناگهان افسار قيمتی خود را رها كند. واردكنندگان خودرو ميگويند: گره اين مشكل فقط به دست رييسجمهور باز ميشود و با اخذ مجوز مصوبه از سران سه قوه ميتوان جلوي اين راي توقف واردات را گرفت كه اميدواريم اين اقدام هر چه سريعتر انجام شود تا در اين شرايط بحراني كشور به بحران خودرو شدت نبخشيم. وي با عنوان اينكه نبايد جلوي واردات خودرو با تعرفههاي پايين گرفته شود، گفت: دستور توقف واردات خودرو منجر ميشود تا واردات با مشكل روبرو شود بايد در اين زمينه شفافسازي شود كه مشخص شود تامين ارز واردات خودرو از محل بند بودجه نبوده است.
يك دستور عجيب
دوشنبه ۱۳ مرداد، در حالي كه ثبت نام خودروهاي وارداتي تا ۱۶ مرداد تمديد شده بود، به يكباره در فضاي مجازي تصويري از دستور توقف موقت واردات خودرو بر اساس جدول تعرفهها از سوي ديوان عدالت اداري منتشر شد. در راي ديوان عدالت اداري، يك شاكي حقيقي با تقديم دادخواست و لايحه تكميلي در ۲۱ خردادماه اعلام كرده بود كه هيات وزيران با تعدي از اختيارات مندرج در قانون بودجه و در اقدام خلاف قانون مبادرت به تعيين حقوق ورودي براي واردات خودروهاي خارجي بر خلاف حكم بند (ر) تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۴ كرده است. شاكي در راستاي جبران خسارت وارده بر اثر اجراي مصوبه مورد شكايت، تقاضاي صدور دستور موقت واردات خودرو را كرده است كه بنابراين با احراز ضرورت و فوريت موضوع و مستندا به مواد ۳۴ و ۳۵ و ۳۶ قانون ديوان عدالت اداري قرار دستور موقت بر توقف اجراي مصوبه مورد شكايت صادر و اعلام شد كه بديهي است با توقف اجراي مصوبه مورد شكايت مبناي اخذ حقوق ورودي موضوع بند (ر) تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۴ كل كشور حكم مقرر در قانون خواهد بود. البته بايد گفت كه با اين اقدام قضايي عليه مصوبه هيات وزيران و دستور توقف موقت اجراي آييننامه جديد واردات خودرو، واردات خودرو صرفا با تعرفه ۱۰۰ درصدي مجاز است تا رسيدگي نهايي به پرونده انجام شود و به معني توقف واردات نيست.
قوه قضاييه: مصوبه دولت ابطال نشده است
البته همان روز، قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگاني در واكنش به دستور ديوان عدالت اداري براي توقف موقت اجراي جدول تعرفه خودروهاي وارداتي گفت: تا مشخص شدن نتيجه نهايي، عرضه خودروهاي وارداتي از طريق سامانه تخصيص خودرو انجام ميشود و واردات متوقف نشده است. محمدصادق مفتح با تاكيد بر اينكه اين راي دستور موقت توقف خودرو وارداتي با تعرفههاي پايين است كه در حال بررسي موضوع هستيم، افزود: همچنان واردات خودرو بر اساس قيمتهاي اعلامي در سامانه عرضه خودروهاي وارداتي انجام ميشود و فعاليت سامانه متوقف نشده است. قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگاني ادامه داد: در صورتي كه تعرفهها تغيير پيدا كند، قيمتها علي الحساب محاسبه ميشود. وي تاكيد كرد: موضوع تعرفهها در حال بررسي است، ضمن اينكه دولت كاهش تعرفه واردات خودرو را در جهت ساماندهي بازار خودرو و ايجاد رقابت براي عرضه خودروهاي وارداتي با صرفه اقتصادي تسهيل كرد. البته شامگاه ۱۳ مرداد قوه قضاييه اعلام كرد: ديوان عدالت اداري تاكنون در هيات تخصصي هيچ گونه تصميمي در خصوص ابطال يا عدم ابطال مصوبه دولت اتخاذ نكرده و پس از بررسي در راستاي اعمال ماده ۸۴ قانون ديوان عدالت اداري اتخاذ تصميم خواهد كرد و در صورت لزوم پرونده براي اتخاذ تصميم به هيات عمومي ديوان ارسال خواهد شد. در همين حال، هادي سليماني ملكان، رييس هياتمديره انجمن واردكنندگان با اشاره به دستور توقف واردات خودرو و بازگشت تعرفه ۱۰۰ درصدي، به ايرنا گفته است: اگر اين اتفاق بيفتد و تعرفه ۱۰۰ درصد خودروهاي وارداتي اتفاق بيفتد ما بايد ميخ به تابوت خودروهاي برقي و هيبريد بزنيم و در كل آن خودروها را از سبد مصرفي كنار بگذاريم كه اين امر باعث ايجاد آلايندگي و فراموش كردن قانون هواي پاك ميشود. وي تاكيد كرد: يكي ديگر از آثار واردات خودرو با تعرفههاي ۱۰۰ درصد باعث ميشود تا شاهد افزايش نارضايتي خريداران و شركتهاي واردكنندهاي باشيم كه با هدف تعرفه وارداتي ۲۰ تا ۴۰ درصدي اقدام به پيش فروش خودرو كرده بودند و شكايت شركتهاي واردكننده را به همراه خواهد داشت. رييس هياتمديره انجمن واردكنندگان خودرو عنوانكرد: گره اين مشكل فقط به دست رييسجمهور باز ميشود و با اخذ مجوز مصوبه از سران سه قوه ميتوان جلوي اين راي توقف واردات را گرفت كه اميدواريم اين اقدام هر چه سريعتر انجام شود تا در اين شرايط بحراني كشور به بحران خودرو شدت نبخشيم. وي با عنوان اينكه نبايد جلوي واردات خودرو با تعرفههاي پايين گرفته شود، گفت: دستور توقف واردات خودرو منجر ميشود تا واردات با مشكل روبرو شود بايد در اين زمينه شفافسازي شود كه مشخص شود تامين ارز واردات خودرو از محل بند بودجه نبوده است.
واكنش بازار خودرو به افزايش تعرفه واردات
اما واكنش بازار به اين اتفاق چيست؟ برخي معتقدند در بهترين حالت، افزايش تعرفه، باعث توقف روند نزولي قيمتها خواهد شد. لازم به ذكر است كه بازار خودروهاي وارداتي اين چند روز در برابر شوك قيمتي ارز هم منفعل بود و به مسير كاهشي خود ادامه ميداد. دستاندازهاي پيدرپي بر سر راه واردات، تا الان نتوانستهاند بازار را خودروهاي وارداتي را تحريك به افزايش قيمت هيجاني كند.با اين حال بازار خودرو هر چقدر هم كه اين روزها بيرمق و كماشتياق شده باشد، اما ممكن است ناگهان افسار قيمتا خود را رها كند. حالا هم قيمت خودرو در بازار روز گذشته، 15 مرداد 1404 در حالي اعلام شد كه مناقشات حول محور ميزان تعرفه واردات خودرو، بازار خودرو را از تب و تاب انداخت. براين اساس، اختلاف نظر نهادهاي رسمي و تقابل قوانين و مصوبات در حوزه واردات خودرو، بازار خودرو را در فضاي پرابهامي فرو برد تا حدي كه معاملات بازار خودرو در روز جاري به ميزان چشمگيري كاهش يافت.
شاهين GL كه هفته گذشته با نرخ 869 ميليون تومان خريد و فروش ميشد، امروز با تجربه افزايش 11 ميليون توماني به بازار خودرو رسيد و روي شاخص 880 ميليون تومان ايستاد.
رانا پلاس، سدان توليدي ايران خودرو كه زمزمه توقف توليد آن از ابتداي سال جاري به گوش ميرسد، نسبت به هفته گذشته 9 ميليون تومان گران شد. اين خودرو با قيمت 768 ميليون تومان به بنگاههاي معاملاتي رسيد. سورن پلاس (XUP)، بازمانده موتور پژو روي خط توليد ايران خودرو، نسبت به هفته گذشته شش ميليون تومان ارزان شد تا با نرخ 737 ميليون تومان براي فروش گذاشته شود. قيمت بايك X55 نسبت به هفته گذشته 60 ميليون تومان گرانتر گزارش ميشود. اين خودرو كه در هفته پيشين با نرخ دو ميليارد و 390 ميليون تومان مورد معامله قرار ميگرفت، امروز با قيمت دو ميليارد و 450 ميليون تومان در بازار خودرو يافت ميشود. ديگنيتي پرستيژ در هفت روز گذشته 20 ميليون تومان كاهش قيمت را تجربه كرده تا با نرخ دو ميليارد و 550 ميليون تومان در پلتفرمهاي آنلاين آگهي شود. رسپكت 2 از ابتداي هفته جاري رشد 20 ميليون توماني را پشت سر گذاشته است. قيمت روز اين خودرو از سوي بنگاههاي معاملاتي يك ميليارد و 645 ميليون تومان اعلام ميشود. فردا SX5، محصول پرحاشيه فردا موتورز كه تحويل آن در يك سال گذشته با مناقشات زيادي همراه بوده است، در هفته جاري افت قيمت 17 ميليون توماني را تجربه كرد. اين خودرو با قيمت يك ميليارد و 460 ميليون تومان در بازار خودرو كشف ميشود.
