چرا افت تورم ماهانه اجاره مسکن به کمتر از میانگین ۸ ساله بی‌اعتبار است؟

سیگنال تورمی پیامک های مهلت‌دار

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۰۰:۴۴:۱۲
کد خبر: ۳۱۱۲۸۹
سیگنال تورمی پیامک های مهلت‌دار

اگر چه آمارهای رسمی از تحولات بازار معاملاتی و اجاره یکی از راه های درک وضعیت این بازار به شمار می‌رود، اما در غیاب آمارهای رسمی یا انتشار قطره‌چکانی آن، متر و معیارهای دیگری همچون افزایش قیمت ساخت مسکن دولتی را می توان سراغ گرفت.

گروه راه و شهرسازی|

اگر چه آمارهای رسمی از تحولات بازار معاملاتی و اجاره یکی از راه های درک وضعیت این بازار به شمار می‌رود، اما در غیاب آمارهای رسمی یا انتشار قطره‌چکانی آن، متر و معیارهای دیگری همچون افزایش قیمت ساخت مسکن دولتی را می توان سراغ گرفت. معیاری که از حدود 2.7 میلیون تومان برای هر متر مربع در تابستان سال 1400 به حدود 9 میلیون تومان در پایان سال گذشته رسیده است که حاکی از رشد 233 درصدی این شاخص به شمار می رود.

آنگونه که ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت اعلام کرده است، شاخص اجاره مسکن در فروردین امسال نسبت به ماه قبل حدود ۱.۶۵ درصد افزایش پیدا کرده که کمترین رقم از ابتدای سال ۱۴۰۱ است؛ ‌ضمن اینکه رشد ماهانه اجاره‌بها از میانگین ۸ سال گذشته هم پایین‌تر آمده است.

به گزارش «تعادل»، اگرچه ایرنا، خبرگزاری متعلق به دولت است اما بی گمان دستیابی رسانه ها به آمارهای رسمی باید یکسان و هم اندازه باشد. متاسفانه طی زمستان سال های 1401 و 1402 در پی نوسان های ارزی و به دنبال آن نوسان قیمت ها در بازار معاملاتی و استیجار مسکن، مرکز آمار ایران و بانک مرکزی انتشار منظم آمارهای ماهانه خود را به مدت چند ماه متوقف کردند. در چنین شرایطی است که طی ماه های اخیر، گهگاه آمارهای رسمی از برخی خبرگزاری ها درز پیدا می کند و سایت های رسمی دو نهاد آماری یادشده، از انتشار گزارش های آمار به‌طور کامل خودداری می‌کنند. دیروز نیز ایرنا آمار ناقصی از وضعیت بازار اجاره در تهران طی فروردین ماه سال جاری منتشر کرد. به گزارش ایرنا، بازار اجاره مسکن در کشورمان تابع وضعیت عرضه مسکن است. به علت سقوط تولید مسکن در ۸ سال دولت گذشته، دولت سیزدهم برای ساماندهی بازار مسکن با تقاضای بی‌سابقه و انباشته‌شده مواجه بوده است.

با این حال در دو سال گذشته با کلید خوردن طرح نهضت ملی مسکن، تاکنون ساخت بیش از ۲.۵ میلیون واحد مسکن آغاز شده و حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکن هم تحویل داده شده است.

از سوی دیگر، با کنترل انتظارات تورمی با اجرای سیاست‌های انضباطی پولی و مالی و همینطور برخورد با بنگاه‌های املاک متخلف، بخشی از سوداگری در بازار مسکن کنترل شده اما انتظار می‌رود با تصویب قانون مالیات بر سوداگری در مجلس و اجرای آن در سال جاری، وضعیت مسکن بهتر از گذشته شود و دلالی کاهش یابد.

اطلاعات مرکز آمار هم نشان می‌دهد در فروردین امسال تورم ماهانه اجاره‌بهای مسکن به حدود ۱.۶۵ درصد رسیده که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون کمترین رقم است. همچنین متوسط تورم ماهانه اجاره مسکن در ۸ سال گذشته (1402 – ۱۳۹۵) حدود ۱.۸ درصد بود و کاهش تورم ماهانه اجاره در فروردین امسال به ۱.۶۵ درصد به معنای نزول این شاخص به سطح پایین‌تر از میانگین ۸ سال گذشته است.

به گزارش «تعادل»، در حالی که ارزش ریالی اجاربها از توان مالی خانوارها خارج شده است و حتی خانوارهایی که زوجین هر دو مشغول به کار نیز در پرداخت هزینه اجاره و تامین معیشت خود با مشکلات متعددی مواجه هستند، رشد 1.65 درصد تورم اجاره کمتر از میانگین 8 ساله هیچ گونه پیام مثبتی را در خود مستتر ندارد. کاهش آماره ها در شرایطی می توانند مثبت ارزیابی شوند که برای چندین ماه یا حتی چندین فصل تداوم داشته باشند.

 

هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنید

در چنین شرایطی است که همزمان با افزایش نرخ تورم عمومی، تورم بازار معاملاتی مسکن و تورم هزینه های ساخت مسکن، آورده متقاضیان مسکن دولتی از 40 میلیون تومان حالا به 180 میلیون تومان افزایش یافته است. قیمت ساخت نیز از متری 2.7 میلیون تومان به بیش از 9 میلیون تومان رسیده است.

در تازه ترین پیامک اداره راه و شهرسازی استان تهران به متقاضیان نهضت ملی مسکن، این اداره به متقاضیان فرصت داد تا ۳۱ اردیبهشت ماه امسال آورده خود را به ۱۸۰ میلیون تومان افزایش دهند.

به گزارش تسنیم، اداره راه و شهرسازی استان تهران اخیرا با ارسال پیامکی به شرح زیر به متقاضیان نهضت ملی مسکن هشدار داده تا 31 اردیبهشت آورده خود را به 180 میلیون تومان افزایش دهند.

«متقاضی محترم طرح نهضت ملی مسکن، با عنایت به شروع عملیات اجرایی پروژه های نهضت ملی مسکن و تسریع در پیشرفت فیزیکی پروژه، مقتضی است حداکثر تا تاریخ 31 اردیبهشت 1403 نسبت به واریز یا تکمیل آورده تا سقف 180 میلیون تومان اقدام نمایید. بدیهی است تسریع در پرداخت آورده، موجب کسب امتیاز بیشتر و رتبه بالاتر برای جنابعالی می‌گردد.»

این اداره کل اواخر سال گذشته نیز با ارسال پیامکی به متقاضیان فرصت داده بود تا 20 اسفند 1402 آورده خود را به 140 میلیون تومان افزایش دهند: «متقاضی محترم طرح نهضت ملی مسکن، با عنایت به شروع عملیات اجرایی پروژه های نهضت ملی مسکن مقتضی است حداکثر تا تاریخ 20/12/1402 نسبت به واریز یا تکمیل آورده اولیه خود تا سقف 140 میلیون تومان اقدام نمایید. بدیهی است عدم تکمیل آورده در مهلت مقرر به منزله انصراف شما تلقی خواهد گردید.»

بر اساس این گزارش، طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی متقاضیان نهضت ملی مسکن آورده خود را باید در بازه‌های 4 ماهه و هر بار 40 میلیون تومان واریز کنند. حال مشخص نیست چرا برای برخی متقاضیان استان تهران مهلت 4 ماهه کاهش یافته و این متقاضیان باید هر 2 ماه آورده خود را 40 میلیون تومان افزایش دهند؟

اداره کل راه و شهرسازی استان تهران مهرماه سال قبل نیز با ارسال پیامک به شرح زیر به متقاضیان نهضت ملی مسکن نسبت به حذف از این پروژه ملی در صورت عدم واریز 240 میلیون تومان تا 20 مهر هشدار داده بود: «اخطار حذف از پروژه، به‌علت عدو واریز آورده اعلامی: متقاضی محترم نهضت ملی مسکن آقا/خانم...؛ عدم واریز سهم آورده موجب توقف پروژه شده است. چنانچه تا تاریخ 20مهر 1402 ساعت 00: 00 مبلغ 2400.000.000 ریال به شماره حساب ... واریز ننمایید از پروژه حذف شده و جایگزینی برای شما انتخاب خواهد شد.»

 

سیر افزایش هزینه ساخت مسکن دولتی

بر اساس این گزارش، وزارت راه و شهرسازی تابستان 1399نرخ پایه در قرارداد با سازندگان طرح نهضت ملی مسکن را 2.7 میلیون تومان در هر متر مربع تعیین کرد. 21 تیر ماه سال 1400، محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در مراسم افتتاح و بهره‌ برداری از طرح‌ های ملی وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن و شهرسازی که با دستور رییس جمهوری انجام شد، هزینه ساخت هر واحد از این پروژه را متری 4 میلیون تومان و قیمت زمین را متری 700 هزار تومان اعلام کرد. یعنی با احتساب هزینه ساخت حدود 5 میلیون تومان برای هر متر مربع، یک واحد 75 متری حدود 375 میلیون تومان تمام می شد. شهریور 1401، حمیدرضا سهرابی، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی از ابتدا قیمت 4.7 میلیون تومان در هر متر مربع را برای واحدهای نهضت ملی مسکن اعلام کرد، گفت: به فراخور پروژه، مشخصات، تعداد طبقات و مشاعات، قیمت‌ ها متفاوت خواهد بود. طبیعتا هرچه طبقات بیشتر شود مشاعات، آسانسور، راه پله و تامین پارکینگ بیشتر می‌شود که هزینه‌ ها را بالا می‌برد. لذا هزینه پروژه‌هایی که امسال شروع می‌شوند کمتر از متری 7 میلیون تومان نیست. اگر امکانات، تجهیزات و مشاعات هم به آن افزوده شود ممکن است این رقم به 8.5 تا 9 میلیون تومان برسد.

بهمن 1401، علیرضا جعفری، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران با اشاره به هزینه 525 میلیونی ساخت واحد 75 متری نهضت ملی مسکن، گفت: بر این اساس تا مرحله سفتکاری و اتمام نما برآوردهای ما 3 میلیون و 950 هزار تومان است. این واحدها در بازه زمانی کمتر از 12 ماه بدون مشاعات و هزینه‌های مربوط به آسانسور و ... ساخته می‌ شود. وی تصریح کرد: در شهرهایی که متقاضی زیاد است و زمین کم، ساختمان‌های 4 و 7 طبقه ساخته می شود قراردادها بر اساس هر مترمربع 4.5 میلیون تومان سال 1400 و ضریب تعدیل سه‌ ماهه سوم سال 1400 محاسبه می شود. از سوی دیگر با توجه به این‌که ضریب تعدیل سال 1401 عددی که الان ملاک عمل است حدود 7 میلیون تومان است. امیدواریم با صرفه‌جویی در مقیاس در حوزه پیمانکاران گرید یک بتوانیم مدیریت هزینه را در پروژه‌های نهضت ملی مسکن داشته باشیم و در رنج 7 میلیون تومان واحدها را بسازیم. 17 شهریور 1402، آرش صیادی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند در اظهارنظری، قیمت تمام شده هر واحد طرح نهضت ملی مسکن را حدود یک میلیارد تومان اعلام کرد که از این مبلغ حدود 550 میلیون تومان تسهیلات بانکی و آورده هر متقاضی حدود 450 میلیون تومان است. صیادی گفت: میزان آورده بر اساس متراژ و پروژه است اما در نهایت آورده متقاضی بر اساس قراردادهای جاری حدود 500 میلیون تومان خواهد بود و در پروژه‌ های بلند مرتبه، هزینه ساخت و ساز قاعدتاً یک مقدار بیشتر است و اگر دوره ساخت از دو سال فراتر برود، مشمول تعدیل می‌شود و بسته به پیشرفت فیزیکی پروژه‌ ها و طبق قرارداد، پیامک‌ ها برای متقاضیان مرحله به مرحله ارسال شده است. 19 شهریور 1402، عارف نوروزی، سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در حاشیه افتتاح 1278 واحد نهضت ملی مسکن با بیان اینکه هزینه ساخت هر واحد 800 میلیون تا 1.3 میلیارد تومان است، گفت: بانک های عامل در حال پرداخت وام 550 میلیون تومانی نهضت ملی مسکن هستند. 19 شهریور 1402، محمدجواد اسماعیلی، مدیرعامل شرکت توسعه گران عمران ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، هزینه ساخت واحدهایی که امسال تحویل می‌شود 950 تا یک میلیارد تومان (با احتساب آورده متقاضیان و تسهیلات) خواهد بود. این واحدها دارای پکیچ، رادیاتور، شیرآلات و ... هستند و فقط کابینت آنها کار نشده که آن هم توسط متقاضیان انجام خواهد شد. وی گفت: هزینه ساخت هر مترمربع این واحدها در زمان حاضر حدود 8.5 میلیون تومان است. آورده متقاضیان با احتساب وام حدود 950 میلیون تومان است که سال آینده افزایش می‌یابد. متاسفانه در دولت قبل یعنی سال 99 و 1400 اتفاق خاصی برای این واحدها روی نداد. به همین دلیل از برنامه زمانبندی ساخت واحدها عقب هستیم.

ارسال نظر