رئیسی در دیدار نخبگان علمی و فرهنگی ایالت پنجاب

ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارند

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۰۱:۴۵:۱۶
کد خبر: ۳۱۰۹۹۹

رييس‌جمهور با اشاره به دعوت رهبر معظم انقلاب اسلامي از دانشجويان، محققان و اساتيد براي توليد علم، از انحصارگرايي علمي در مغرب زمين افزود: باور داريم فكر و انديشه ملت‌هاي مشرق زمين به ويژه مردم عزيز پاكستان و ملت بزرگ ايران، اين توانايي را دارد كه در حوزه نوآوري‌هاي فني و علمي براي دنيا حرف‌هاي نو داشته باشد.

رييس‌جمهور با اشاره به دعوت رهبر معظم انقلاب اسلامي از دانشجويان، محققان و اساتيد براي توليد علم، از انحصارگرايي علمي در مغرب زمين افزود: باور داريم فكر و انديشه ملت‌هاي مشرق زمين به ويژه مردم عزيز پاكستان و ملت بزرگ ايران، اين توانايي را دارد كه در حوزه نوآوري‌هاي فني و علمي براي دنيا حرف‌هاي نو داشته باشد.
به گزارش ايسنا، سيد ابراهيم رييسي در ادامه برنامه‌هاي دومين روز از سفر خود به پاكستان، ظهر روز سه‌شنبه با حضور در دانشگاه «جي‌سي‌يو» لاهور، در ديدار نخبگان علمي و فرهنگي ايالت پنجاب، ضمن ابراز خرسندي از حضور در شهر تاريخي، فرهنگي و زيباي لاهور، روابط دو كشور را فراتر از همسايگي، روابط ديني، فرهنگي، تمدني و قلبي دانست كه باعث پيوندي ناگسستني بين دو ملت شده است.
رييس‌جمهور دانش‌افزايي و توليد علم در مراكز علمي و دانشگاهي را براي كشورها قدرت و ثروت‌آفرين و مايه اقتدار و افتخار ملت‌ها دانست و تصريح كرد: برخورداري از ايمان در كنار علم، شرط موفقيت و سعادت براي فرد و جامعه است؛ علم بدون ايمان و ايمان بدون دانش و علم ره به جايي نمي‌برد. رييسي اقبال لاهوري را نماد و نمود يك انسان عالم و باايمان معرفي كرد و اظهار داشت: ايشان توانست علم، ايمان، روحيه استقلال‌طلبي، عدالت‌خواهي، حق‌دوستي، انسان‌خواهي و بسياري صفات عالي ديگر را در وجود خود تجميع كند.
رييس‌جمهور با اشاره به دعوت رهبر معظم انقلاب اسلامي از دانشجويان، محققان و اساتيد براي توليد علم، از انحصارگرايي علمي در مغرب زمين افزود: باور داريم فكر و انديشه ملت‌هاي مشرق زمين به ويژه مردم عزيز پاكستان و ملت بزرگ ايران، اين توانايي را دارد كه در حوزه نوآوري‌هاي فني و علمي براي دنيا حرف‌هاي نو داشته باشد. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه امريكايي‌ها و غربي‌ها همواره ادعاي آزادانديشي دارند، گفت: اما آنچه در عمل مي‌بينيم اين است كه تعداد زيادي دانشجو را فقط به خاطر حمايت از مردم مظلوم غزه از دانشگاه اخراج مي‌كنند، اين مساله با كدام منطق سازگاري دارد و آيا نام آن آزادي انديشه است!
رييسي ادعاي دفاع از حقوق بشر غربي‌ها را نيز مانند ادعاي حمايت از آزادي انديشه آنها فاقد حقيقت دانست و افزود: حمايت امريكا و غرب از كشته و مجروح شدن بيش از 100 هزار فلسطيني در سرزمين غصب شده غزه، بيانگر اين واقعيت است كه امروز بزرگ‌ترين ناقضان حقوق انسان، امريكايي‌ها و غربي‌ها هستند و ادعاي دفاع از حقوق بشر آنها نيز پوچ است.
رييس‌جمهور اظهار داشت: امام راحل از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تاكيد كردند كه فلسطين مساله اول جهان اسلام است و امروز مساله آزادي قدس نه تنها مساله اول جهان اسلام، بلكه مساله اول جهان بشريت است و ترديد نداريم كه مقاومت ملت قهرمان فلسطين، غزه، فلسطين و قدس شريف را آزاد خواهد كرد. ترديد نداريم نفرتي كه امروز در جهان اسلام و بلكه جهان بشريت نسبت به صهيونيست‌ها و امريكايي‌ها ايجاد شده، تبديل به دست انتقام ملت‌ها و خاتمه رژيم صهيونيستي و نقطه پايان اين رژيم كودك‌كش خواهد شد. رييسي با اشاره به اين فرمايش رهبر معظم انقلاب اسلامي كه اگر دنياي استكبار در مقابل دين ما بايستد ما در مقابل تمام دنياي آنها مي‌ايستيم، تصريح كرد: امروز ملت ايران در مقابل فساد، زياده‌خواهي‌ها و ظلم رژيم صهيونيستي ايستاده و پس از اين نيز خواهد ايستاد. هر دو ملت ايران و پاكستان مدافع ملت مظلوم فلسطين بوده و اين دفاع را با افتخار ادامه خواهند داد. رييس‌جمهور با بيان اينكه ملت بزرگ ايران اين بار رژيم صهيونيستي را براي جنايت و اقدام او در حمله به كنسولگري جمهوري اسلامي ايران كه برخلاف همه قوانين بين‌المللي و كنوانسيون‌ها و منشور ملل متحد بود، تنبيه كرد، گفت: اگر رژيم صهيونيستي بار ديگر دست از پا خطا كرده و تعرضي به خاك مقدس ايران كند، وضعيت متفاوت خواهد بود و معلوم نيست ديگر چيزي از اين رژيم باقي بماند.
رييسي در پايان سخنان خود با بيان اينكه در اين سفر تفاهمات خوبي به دست آمده است، خاطرنشان كرد: اراده سران دو كشور توسعه روابط در همه زمينه‌هاست و قطعا نتيجه اجراي اين تفاهمات باعث ارتقاي سطح همكاري‌ها خواهد شد؛ برخي كشورها تلاش زيادي كردند تا به روابط دوستانه ايران و پاكستان خدشه وارد كنند، اما پيوند قلبي دو ملت هرگز از هم گسسته نخواهد شد.
همچنين رييس‌جمهور تبادل ظرفيت‌هاي متنوع متقابل را زمينه تأمين منافع ايران و پاكستان و افزايش قدرت دو كشور دانست و با بيان اينكه مانعي بر سر راه گسترش روابط فيمابين نيست، گفت: هدف از سفر بنده به لاهور اداي احترام به مرحوم اقبال لاهوري و تقويت روابط فرهنگي دو كشور است چرا كه لاهور نماد فرهنگي پاكستان محسوب مي‌شود.
سيد ابراهيم رييسي در ادامه برنامه‌هاي دومين روز سفر به پاكستان، در ديدار «مريم نواز شريف» سروزير ايالت پنجاب، با بيان اينكه روابط دو كشور پس از پيروزي انقلاب اسلامي همواره روندي رو به رشد و ارتقا داشته است، اراده سران دو كشور براي گسترش همكاري‌ها را باعث بي‌اثر شدن تلاش‌هاي برخي كشورها براي خدشه وارد كردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد عنوان كرد. رييس‌جمهور تبادل ظرفيت‌هاي متنوع متقابل را زمينه تأمين منافع دو ملت و افزايش قدرت دو كشور دانست و با بيان اينكه مانعي بر سر راه گسترش روابط فيمابين نيست، گفت: هدف از سفر بنده به لاهور اداي احترام به مرحوم اقبال لاهوري و تقويت روابط فرهنگي دو كشور است چرا كه لاهور نماد فرهنگي پاكستان محسوب مي‌شود. ايالت پنجاب و شهر لاهور صرفاً يك منطقه فرهنگي نيست، بلكه به سرعت در حال پيشرفت است و اميدوارم در دوره مديريت سركارعالي در اين منطقه شاهد شتاب بيشتر توسعه فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي آن باشيم.
رييسي شخصيت مرحوم اقبال لاهوري را در بين ايرانيان شناخته شده و محترم توصيف كرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامي به عنوان شخصيتي فرهنگي و فرهنگ‌دوست از مرحوم اقبال لاهوري تحت عنوان ستاره آسمان شرق ياد كرده‌اند. همچنين دلدادگي و علاقه مردم پاكستان به امام رضا (ع) كم‌نظير و مثال‌زدني است.
در اين ديدار «مريم نواز شريف» نيز با ابراز تشكر و خرسندي از سفر رييسي به ايالت پنجاب و حضور در مزار مرحوم اقبال لاهوري و نيز حضور در دانشگاه «جي‌سي‌يو» اين شهر به عنوان يكي از قديمي‌ترين دانشگاه‌هاي جنوب آسيا كه در سال 1864 تأسيس شده است، گفت كه تمام تلاش خود را براي گسترش بيش از پيش روابط ايران و پاكستان به كار خواهد گرفت.
در اين ديدار دو طرف با توجه به پيشينه فرهنگي مشترك و توجه به زبان فارسي در پاكستان، براي گسترش آموزش زبان فارسي در پاكستان توافق كردند و رييس‌جمهور ضمن اعلام آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي همكاري در اين زمينه، به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ماموريت داد براي تمهيد زمينه‌ها و مقدمات اين مساله با مسوولان پاكستاني مربوطه همكاري لازم را داشته باشد.

ارسال نظر