افزايش ۲۲۴ ميليون دلاري صادرات غيرنفتي ايران به افغانستان

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۲:۵۱:۵۴
کد خبر: ۳۱۰۴۴۲

رايزن بازرگاني ايران در افغانستان از افزايش ۲۲۴ ميليون دلاري صادرات غير نفتي ايران به افغانستان خبر داد.

رايزن بازرگاني ايران در افغانستان از افزايش ۲۲۴ ميليون دلاري صادرات غير نفتي ايران به افغانستان خبر داد. حسين روستايي - رايزن بازرگاني ايران در افغانستان - اعلام كرد: ميزان صادرات غير نفتي ايران به افغانستان در دوازده ماه سال ۱۴۰۲ بـه يك ميليارد و ۸۷۱ ميليون دلار رسيد كه اين ميزان، افزايش ۱۳.۶ درصدي را در مقايسه با زمان مشابه سال گذشته نشان مي‌دهد. وي تصريح كرد: ارزش صادرات غير نفتي ايران به افغانستان در دوازده ماهه سال گذشته ۲۲۴ ميليون دلار و در وزن نيز ۹۶۳ هزار تن افزايش يافت كه در مجموع ارزش صادرات غير نفتي ايران به افغانستان در سال ۱۴۰۲ به يك ميليارد و ۸۷۱ ميليون دلار و به لحاظ وزني به ۳۴۱۴ تن رسيد كه اين ميزان در مقايسه با سال گذشته ۲۸ درصد در وزن افزايش يافته است. بر اساس اين گزارش، افزايش رفت و آمد هيئت‌هاي تجاري، تسهيل در مرزها و افزايش ساعات كاري در گمرك‌ها، برگزاري اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور در تهران، برگزاري همايش‌هاي تجاري در كابل، هرات، تهران و مشهد، برگزاري نمايشگاه اختصاصي توانمندي‌هاي صادراتي جمهوري اسلامي ايران در هرات، تبادل بيش از ۵۰ هيئت نمايشگاهي و كيفيت خوب كالاهاي صادراتي ايران از مهم‌ترين عوامل افزايش صادرات كالاهاي غيرنفتي ايران به افغانستان است.
رايزن بازرگاني ايران افزود: پس از جنگ و ناامني و بحران كرونا، پس از چهار سال متمادي كاهش رقم صادرات غيرنفتي كشورمان به افغانستان، در سال گذشته روند صادرات غير نفتي ايران به افغانستان، سير صعودي به خود گرفت. به گفته روستايي همچنين در سال گذشته افزايش تنوع اقلام صادراتي به افغانستان نيز ديده شد به گونه‌اي كه بيش از ۲۵۰۰ رديف تعرفه كالاهاي صادراتي در اقلام صادراتي به افغانستان ثبت شده كه در مقايسه با سال‌هاي گذشته ۱۰۰۰ قلم كالاي جديد به اقلام صادراتي به افغانستان افزوده شده است.
در سال گذشته گازهاي نفتي و هيدروكربن‌هاي گازي شكل با ۹۹ ميليون دلار افزايش، يعني با رشد ۳۲۸ درصدي در ارزش، شمش آهــن و فـولاد با ۷۶ ميليـون دلار افـزايش، سيب زميني با ۳۸ ميليون دلار افزايش، يعني۵۶۰۰ درصد رشد در ارزش، كامپاند پلي اتيلن با ۳۳ ميليون دلار افزايش، اوره با ۳۰ ميليون دلار افزايش، قند و شكر با ۲۷ ميليون دلار افزايش يا به عبارتي ۳۸ هزار درصد رشد ارزشي، تخم خوراكي پرندگان و ماكيان با ۲۵ ميليون دلار افزايش و ۳۲۱ درصد رشد ارزشي، محصولات از آهن يا فولاد با ۱۵ ميليــون دلار افــزايش و ۲۶۱ درصد رشــد ارزشي، گاز طبيعي با ۱۵ ميليون دلار افزايش و ۲۹ درصد رشد ارزشي، زعفران با ۱۳ ميليون دلار افزايش و ۱۸۹ درصد رشد ارزشي از اقلام صادراتي ايران است كه در سال ۱۴۰۲ بيشترين افزايش را نسبت به سال قبل از آن داشته است.

ارسال نظر