دليل بازگشت چندين باره سوخت صادراتي ايران به افغانستان

۱۴۰۳/۰۱/۲۰ - ۰۱:۳۱:۵۷
کد خبر: ۳۰۹۸۷۸

رييس اتاق بازرگاني ايران و افغانستان گفت: واقعيت اينكه افغانستان امكانات آزمايشگاهي مناسبي ندارد و اين مشكل نه تنها در دولت سرپرستي طالبان بلكه در دولت جمهوريت هم وجود داشت.

رييس اتاق بازرگاني ايران و افغانستان گفت: واقعيت اينكه افغانستان امكانات آزمايشگاهي مناسبي ندارد و اين مشكل نه تنها در دولت سرپرستي طالبان بلكه در دولت جمهوريت هم وجود داشت.
محمود سيادت در گفت‌وگو با ايلنا، درباره بازگرداندن تانكرهاي حمل سوخت ايران از سوي طالبان اظهار داشت: واقعيت اينكه افغانستان امكانات آزمايشگاهي مناسبي ندارد و اين مشكل نه تنها در دولت سرپرستي طالبان بلكه در دولت جمهوريت هم وجود داشت. بسياري از این آزمايش‌ها خطاست و اين مورد انتقاد و گلايه اتحاديه نفت و گاز سراسري افغانستان هم است و سوخت باكيفيت نه فقط ايران بلكه كشورهاي ديگر از جمله تركمنستان هم برگشت خورده است.
وي افزود: موضوع ديگر اينكه كل خريداران سوخت اين كشور خود افغان‌ها هستند يعني هيچ ايراني اين سوخت را به افغانستان منتقل نمي‌كند. تجار افغانستاني سوخت را از ايران خريداري و منتقل مي‌كنند البته بنزين و گازوئيلي كه شركت پالايش و پخش در بورس انرژي به فروش مي‌رساند تاكنون برگشت نخورده است.
رييس اتاق بازرگاني ايران و افغانستان گفت: مواردي كه مطرح است عمدتا در مورد كيفيت هيدروكربورها مشكل وجود دارد در بيشتر موارد محموله‌هاي صادراتي از سوي ايران از كيفيت مناسب و مورد قبول برخوردار و برخي نيز ممكن است مشكل داشته باشد كه مورد اعتراض طرف افغانستاني است.
وي تاكيد كرد: در هر حال اولا در داخل افغانستان آزمايشگاه‌ها به اندازه كافي از اعتبار مناسب و لازم برخوردار نيستند و كارشناسان لازم را در اختيار ندارند و احتمال اشكال و خطا در نوع آزمايشات وجود دارد. دوم اينكه اين موارد فقط به ايران مربوط نمي‌شود، بارها شاهد بوديم كه مواد سوختي تركمنستان، ازبكستان و روسيه را هم برگشت زده‌اند، ضمن اينكه اين هيدروكربورها را عمدتا تجار افغانستاني خريداري مي‌كنند.
سيادت بيان داشت: هنوز سيستم كامل منطقي و اصولي در بسياري از بخش‌هاي افغانستان منجمله آزمايشگاه‌هاي اين كشور حاكم نيست، ما مذاكرات زيادي با دولت سرپرستي انجام داديم كه آزمايشگاه‌هايي را در ايران به عنوان آزمايشگاه مرجع قبول كنند و قبل از ارسال كالا آزمايش‌هایی با مشخصاتي كه مورد نظر خود آنها است انجام شود؛ در كل افغانستان يا بايد آزمايشگاهي خود را بيشتر تجهيز كند و يا اين پيشنهاد ايران را بپذيرد، تجار و اتحاديه نفت و گاز اين كشور نيز براي سرمايه‌گذاري در ايجاد آزمايشگاه مناسب اعلام آمادگي كرده‌اند.
وي گفت: بيشتر مصرف سوخت افغانستان گازوئيل و اكثر خودروهاي اين كشور هم ديزلي هستند و براي گرمايش هم از گازوئيل استفاده مي‌كنند و مصرف بنزين نسبتا كمتر است، يكي از سوخت‌هاي رايج اين كشور نيز گاز مايع است كه قبلا ۹۰ درصد آن را از تركمنستان وارد مي‌كردند در چند سال اخير با سرمايه‌گذاري زيادي كه تجار افغان در زمينه خريد كپسول بزرگ انجام داده‌اند و همچنين اقداماتي كه در بندرعباس و عسلويه براي افزايش تبديل گاز مايع انجام شده؛ ما صادركننده اول گاز مايع به اين كشور بوده‌ايم و رقابتي بين گاز مايع ايران و تركمنستان وجود دارد.
رييس اتاق بازرگاني ايران و افغانستان يادآور شد: واردات سوخت افغانستان از عراق، آذربايجان، قزاقستان ازبكستان و روسيه است ولي عمده سهم گاز مايع مربوط به ايران و تركمنستان است، درمورد گازوئيل و بنزين نيز تامين‌كننده اصلي نياز اين كشور ايران و تركمنستان هستند.

ارسال نظر