افغانستان هم برای رانندگان ایرانی مانع‌تراشی می‌کند

عرصه فعالیت کامیونداران کوچک‌تر از همیشه

۱۴۰۳/۰۱/۱۹ - ۰۰:۲۰:۲۵
کد خبر: ۳۰۹۷۸۴

عدم پذیرش کامیون های ایرانی در اروپا به کشور همسایه شرقی، افغانستان، نیز سرایت کرده و راننده کامیون های بیشتری حالا چشم به بازار داخلی حمل و نقل کالا دوخته‌اند. در این حال، وجود کامیون های بسیار فرسوده در ناوگان ترابری جاده ای و از سوی دیگر، کاهش چشمگیر حمل و نقل کالا در کشور مزید بر علت شده و کسب و کار جابه‌جایی بار بین شهری را از سکه انداخته است.

گروه راه و شهرسازی|

عدم پذیرش کامیون های ایرانی در اروپا به کشور همسایه شرقی، افغانستان، نیز سرایت کرده و راننده کامیون های بیشتری حالا چشم به بازار داخلی حمل و نقل کالا دوخته‌اند. در این حال، وجود کامیون های بسیار فرسوده در ناوگان ترابری جاده ای و از سوی دیگر، کاهش چشمگیر حمل و نقل کالا در کشور مزید بر علت شده و کسب و کار جابه‌جایی بار بین شهری را از سکه انداخته است. تا پیش از این، کامیون های نوتر و بهتر راهی کشورهای اروپایی و برخی همسایگان می شدند اما با اجرای نوعی تحریم از سوی این کشورها، حالا عرصه بر صنعت حمل و نقل کالا بسیار تنگ آمده است.

به گزارش «تعادل»، آنگونه که فعالان این عرصه گفته‌اند، همزمان با ورود کامیون‌های نوساز به ناوگان جاده‌ای، کامیون‌های اسقاطی از این ناوگان خارج نمی‌شوند و به حیات پرهزینه خود برای کشور (مصرف بالای سوخت، آلودگی هوا، افزایش احتمال تصادفات جاده‌ای و...) ادامه می‌دهند.

در این حالت، از آنجا که میزان بار در کشور تقریبا رقم ثابتی است، بنابراین، بار به میزان کافی برای کامیون‌های فعال به ویژه کامیون‌هایی که نو هستند و توان فعالیت بیشتری را دارند، وجود ندارد. این مساله در برخی از بزنگاه‌های اقتصادی و سیاسی همچون شیوع کرونا یا بروز جنگ در منطقه غرب آسیا تشدید می‌شود و میزان بارها کاهش می‌یابد و به اصطلاح، مدت خواب کامیون‌های فعال بیشتر می‌شود و در نتیجه درآمد صاحبان آنها کاهش می‌یابد به گونه‌ای که هزینه تامین لاستیک و روغن خودرو برای آنها سخت و سخت‌تر می‌شود. به گزارش «تعادل»، اینک این سوال مطرح است که چرا کامیون‌های فرسوده و قدیمی علی رغم برخی هزینه‌های سنگین دوره‌ای مانند تعویض روغن یا لاستیک همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند؟ پاسخ را باید در ارزان بودن سوخت در ایران جست‌وجو کرد.

البته نبود مقررات کافی برای اسقاط کامیون‌های قدیمی و فرسوده و عدم توان مالی کامیونداران برای تبدیل به احسن کردن کامیون خود نیز در این زمینه نقش قابل توجهی دارند. با وجود این دو عامل اخیر، اگر نرخ سوخت ارزان نباشد، کامیونداران بالاجبار کامیون اسقاطی خود را می‌فروشند یا دیگر از آن استفاده نمی‌کنند اما تا زمانی که سوخت ارزان در دسترس است، این کامیون‌ها در جاده‌های کشور حضور خواهند داشت و فضای کار را برای کامیون‌های نو نیز تنگ خواهند کرد.

 

افغانستان هم برای ایران شاخ شد!

در تازه‌ترین رویداد، نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران با اعلام اینکه کشور افغانستان با قلدری تردد ناوگان ایرانی را محدود کرده است، اظهار کرد: در حالی که ماشین‌های افغان بدون الزام به داشتن معاینه فنی و با قاچاق گازوییل ایرانی به راحتی از مسیر ایران بار جابه‌جا می‌کند و با تناژ بسیار بالا زیرساخت جاده‌ای و آسفالت جاده‌ها را از بین می‌برد اما برای تردد کامیون‌های ایرانی در خاک افغانستان بسیار سختگیر هستند.

سید جلال موسوی در گفت‌وگو با ایلنا درباره مشکلات رانندگان ایرانی برای تردد به کشورهای اروپایی اظهار کرد: برای تردد به کشورهای اروپایی دیگر به رانندگان ایرانی ویزا نمی‌دهند البته موضوع فقط کشورهای اروپایی نیست و کشورمان در بحث ترانزیت حتی با کشور افغانستان دچار مشکل شده است.

وی ادامه داد: پیش از این بخش قابل توجهی از کامیون‌ها در خط ترانزیت اروپایی فعال بودند اما پس از محدودیت‌ها در صدور ویزا تمام این کامیون‌ها به بخش جابه‌جایی بار در داخل کشور منتقل شده‌اند و همین موضوع شرایط بسیار بدی برای رانندگان ایجاد کرده که می‌توان این وضعیت را در بندرعباس دید و در حالی که میزان بار برای حمل کم شده، مدت زمان خواب کامیون‌ها افزایش یافته‌ است.

نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور تاکید کرد: نه تنها تجارت و ترانزیت ما با کشورهای همسایه افزایش نیافته بلکه در این باره با مشکلات متعددی با کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان مواجه هستیم و پاکستان کشورهای دیگری را به جای ایران برای ترانزیت انتخاب کرده‌ است.

موسوی افزود: کشور افغانستان با قلدری تردد ناوگان ایرانی را محدود کرده و عمده بار با ناوگان افغان و با کرایه‌های بسیار بالا در حال تردد است.

نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور گفت: در حالی که ماشین‌های افغان بدون الزام به داشتن معاینه فنی و با قاچاق گازوییل ایرانی به راحتی از مسیر ایران بار جابه‌جا می‌کند و با تناژ بسیار بالا زیرساخت جاده‌ای و آسفالت جاده‌ها را از بین می‌برد اما برای تردد کامیون‌های ایرانی در خاک افغانستان بسیار سختگیر هستند و اگر کامیون ایرانی حتی یکی از این شرایط را نداشته باشد اجازه تردد به آن را نمی دهند.

وی ادامه داد: در حالی که ناوگان افغان در خاک ایران به راحتی سوخت را با قیمت مناسب خریداری می‌کند و حتی قاچاق هم می‌کنند، از سوی دیگر در شرایط بسیار سخت به کامیون ایرانی سوخت رسانی می‌کنند.

موسوی افزود: افغان‌ها با قلدری کار انجام می‌دهند و جالب این است که اخیرا چند روز مرزها را بر روی کامیون‌های ایرانی بسته بودند و اجازه تردد به آنها نمی‌دادند و صنف کامیون‌داران خراسان در این باره به دولت شکایت کرد. متاسفانه در مقابل مواضع افغانستان در بحث تردد کامیون‌های ایرانی و ترانزیت دولت بسیار ضعیف است.

ارسال نظر