گزارش اوپک از تولید نفت در اولین ماه ۲۰۲۴/ قیمت نفت سنگین ایران گران‌تر از ۶ برند اوپک شد

۱۴۰۲/۱۱/۲۷ - ۰۹:۱۱:۰۱
کد خبر: ۳۰۶۶۲۰
گزارش اوپک از تولید نفت در اولین ماه ۲۰۲۴/ قیمت نفت سنگین ایران گران‌تر از ۶ برند اوپک شد

اوپک از تولید روزانه ۳ میلیون و ۱۶۳ هزار بشکه‌ای نفت ایران در نخستین ماه ۲۰۲۴ خبر داد و قیمت نفت سنگین ایران در این ماه را گران‌تر از ۶ برند نفتی این سازمان اعلام کرد.

جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان می‌دهد ۱۲ عضو این سازمان در نخستین ماه سال جاری میلادی ۲۶ میلیون و ۳۴۲ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده اند.

به گزارش تسنیم، تولید نفت اوپک در ژانویه ۲۰۲۴ نسبت به ماه قبل ۳۵۰ هزار بشکه کاهش داشته است. اوپک در دسامبر ۲۰۲۳ بالغ بر ۲۶ میلیون و ۶۹۲ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

بر اساس این گزارش تولید ۷ عضو اوپک در ماه ژانویه کاهش و تولید ۵ کشور افزایش یافته است. لیبی و کویت با کاهش قابل توجه ۱۶۲ و ۱۰۹ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت در این ماه مواجه شده اند. تولید نفت عراق نیز ۹۸ هزار بشکه در روز کاهش داشته است.

این گزارش تولید نفت ایران در ماه ژانویه را ۳ میلیون و ۱۶۳ هزار بشکه در روز اعلام کرده که ۵ هزار بشکه نسبت به ماه قبل کاهش داشته است. ایران در دسامبر سال قبل ۳ میلیون و ۱۶۸ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

ایران ۱۲ درصد کل تولید نفت اوپک در ماه ژانویه را به خود اختصاص داده و پس از عربستان و عراق سومین تولید کننده بزرگ اوپک در این ماه بوده است. تولید نفت عربستان در نخستین ماه ۲۰۲۴ با افزایش ۲۵ هزار بشکه‌ای نسبت به ماه قبل به ۸ میلیون و ۹۶۵ هزار بشکه در روز رسیده است. عراق نیز ۴ میلیون و ۱۹۴ هزار بشکه در روز نفت در این ماه تولید کرده است.

نفت سنگین ایران گران‌تر از ۶ برند اوپک

بر اساس این گزارش متوسط قیمت نفت سنگین ایران در ژانویه امسال ۸۰ دلار و ۱۴ سنت بوده است. قیمت نفت ایران در این ماه نسبت به ماه قبل ۱ دلار و ۸ سنت افزایش داشته است. متوسط قیمت سبد نفتی اوپک نیز در این ماه کمتر از قیمت نفت سنگین ایران و برابر با ۸۰ دلار و ۴ سنت بوده است. نفت سنگین ایران از ۶ برند نفتی دیگر یعنی بصره مدیوم عراق، دجنو کنگو، سیدر لیبی، مری ونزوئلا، موربان امارات و ربی لایت گابن طی این ماه گران‌تر بوده است.

متوسط قیمت نفت سبک آمریکا نیز در ماه ژانویه ۷۳ دلار و ۸۷ سنت و نفت برنت دریای شمال ۸۰ دلار و ۲۶ سنت گزارش شده است.

 

ارسال نظر