یک کارشناس حوزه انرژی پاسخ داد:

بحران خاورمیانه قیمت نفت را بالاتر خواهد برد؟

۱۴۰۲/۱۱/۲۰ - ۱۷:۰۰:۰۱
کد خبر: ۳۰۶۲۷۸
بحران خاورمیانه قیمت نفت را بالاتر خواهد برد؟

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: می‌توان پیش‌بینی کرد که بحران خاورمیانه و جنگ اسرائیل و مسائل حوثی‌ها و اقدامات امریکا علیه آنها، علیرغم اینکه در زمستان به سر می‌بریم و دنیا به منابع انرژی بیشتری نیاز دارد تغییر چندانی در بازار نفت به وجود نیاورد و در قیمت و عرضه نفت بحرانی را شاهد نباشیم.

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: افزایش قیمت نفت تاحد زیادی به عرضه و تقاضا بستگی دارد در غیر این صورت معمولا قیمت‌ها جهش نخواهند داشت، اکنون نیز به گونه‌های مختلف تقاضا پوشش داده می‌شود.

به گزارش ایلنا، علی‌اصغر زرگر در مورد تحولات منطقه و تاثیر آن بر بازار نفت اظهار داشت: واقعیت اینکه بحران خاورمیانه و اوکراین و مشکلاتی که در دریای سرخ و باب‌المندب بوجود آمده تاثیر چندانی بر قیمت نفت نداشته است. علت اینکه امریکا میزان زیادی نفت شیل دارد و همچنین میزان تولید خود را افزایش داده بنابراین توانسته نیاز اروپا را برآورده کنند. در مجموع عرضه هم به میزانی هست که پاسخگوی تقاضا باشد.

وی افزود: می‌توان پیش‌بینی کرد که بحران خاورمیانه و جنگ اسرائیل و مسائل حوثی‌ها و اقدامات امریکا علیه آنها، علیرغم اینکه در زمستان به سر می‌بریم و دنیا به منابع انرژی بیشتری نیاز دارد تغییر چندانی در بازار نفت به وجود نیاورد و در قیمت و عرضه نفت بحرانی را شاهد نیستیم.

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه گفت: در مورد گاز اروپا ممکن است مشکلاتی بوجود آمده باشد اما در اتحادیه اروپا هر کشوری به نحوی مشکل خود را حل کرده است مثلا آلمان اعلام کرده به اندازه کافی برای زمستان ذخیره دارند و از منابع مختلف خلیج فارس و قطر نیاز گازی خود را تامین می‌کنند، یعنی مسئله ذخیره‌سازی و مصرف بهینه موجب شد که اروپا بر بحران گاز و آنچه بین روسیه و اروپا اتفاق افتاده غلبه کند.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر اروپا دچار بحران گاز نشد، ضمن اینکه وقتی هر بحرانی مدتی طول بکشد خیلی از کشورها به گونه‌ای منابع خود را تامین و ذخیره می‌کنند، بنابراین بنظر می‌رسد آرامش نسبی در بازار نفت و گاز از نظر عرضه و تقاضا برقرار است، مگر اینکه اتفاق غیر پیش‌بینی شده جدای آنچه در دنیا در حال رخ دادن است بیفتد و در آن صورت امکان دارد موضوع نفت و گاز موجب بحران در اروپا و دنیا شود، مثلا اگر اشتباه محاسباتی پیش بیاید و همانگونه که در دریای سرخ و باب‌المندب ناامن است و کشتی‌ها باید از دماغه امیدنیک و افریقا دور بزنند که هزینه باربری را گران کرده؛ خلیج‌فارس هم ناامن شود و امریکا بخواهد با ایران برخورد کند و ایران هم مقابله کند، در این صورت بحرانی در زمینه نفت و گاز برای اروپا و کل دنیا بوجود می‌آید.

وی بیان داشت: افزایش قیمت نفت تاحد زیادی به عرضه و تقاضا بستگی دارد در غیر این صورت معمولا قیمت‌ها جهش نخواهند داشت، اکنون بگونه‌های مختلف تقاضا پوشش داده می‌شود. مورد دیگه اینکه کشورها برنامه جایگزینی سوخت‌های فسیلی و تجدیدپذیر و پاک را دنبال می‌کنند و یا اینکه از نیروی برق برای خودروی برقی استفاده می‌کنند و برای این موضوع زمان تعیین کرده و پیشرفت‌های خوبی هم داشته‌اند، علاوه بر اینها تاحدی هم باید گفت همچنان صنعت توریسم به میزان قبل از کرونا بازنگشته است، خصوصا اینکه در فصل زمستان توریسم پررونق نیست و این خود موجب کاهش مصرف انرژی می‌شود.

وی ادامه داد: مساله دیگر اینکه دیگر دنیا به برخی بحران‌ها عادت کرده است و می‌تواند با برخی بحران‌ها سازگاری و مدیریت کند در حالی که قبلا این مدیریت ناکارامد و وقایع غیرقابل پیش‌بینی بود، اکنون با توجه به تداوم بحران‌ها کشور مسیر مدیریت را نیز یافته‌اند، از جمله اینکه بر حسب نیاز ذخیره می‌کنند و سعی می‌کنند مصرف بهینه داشته باشند و این عاملی است که اکنون جهش وجود ندارد و بحران موجود در منطقه نتوانسته روی قیمت و عرضه و تقاضا تاثیرگذار باشد.

ارسال نظر