منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن:

افزایش قیمت ارز تاثیرش را بر بازار مسکن گذاشت/ وقت خرید خانه هست یا نه؟

۱۴۰۲/۱۱/۱۴ - ۱۸:۰۵:۰۱
کد خبر: ۳۰۵۹۳۰
افزایش قیمت ارز تاثیرش را بر بازار مسکن گذاشت/ وقت خرید خانه هست یا نه؟

یک کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه بازار ارز تاثیر خود را بر بازار مسکن گذاشت توصیه کرد: اگر مردم خریدی دارند و به‌جای سرمایه‌گذاری در پی سرپناه هستند، خرید خود را به تاخیر نیندازند، زیرا هیچ‌وقت اتفاق نیفتاده که مسکن دچار افزایش قیمت شود و سپس بتواند در مسیر برگشت به همان اندازه کاهش قیمت داشته باشد.

اوایل تابستان امسال بود که با صعود قیمت‌ها و شدت التهابات در بازار‌های مالی و سرمایه‌ای دولت تصمیم گرفت، سیاست‌های انقباضی خود را شدت ببخشد. در این راستا قیمت دلار با استفاده از سیاست‌های سرکوب و خبردرمانی تا انتهای دی‌ماه در محدوده کانال ۵۰ هزار تومان باقی ماند. روندی که معاملات را در بازار مسکن به پایین‌ترین حد خود رساند. نتیجه این سیاست اگرچه کاهش نسبی قیمت مسکن بود، اما سبب شد رکود بر بازار مسکن سیطره یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز، با این حال، کارشناسان از همان ابتدا معتقد بودند که سیاست‌های انقباضی و حاکم کردن رکود نمی‌تواند چاره مناسبی برای کنترل بازار مسکن باشد، زیرا با کوچترین تکانه سیاسی یا اقتصادی و افزایش دوباره قیمت دلار، فنر قیمت دوباره رها می‌شود و در ورودی بازار مسکن بار دیگر به روی مصرف‌کنندگان واقعی باز خواهد شد. اتفاقی که با صعود قیمت دلار در هفته‌های گذشته صحت آن آشکار شد.

افزایش قیمت دلار، بازار مسکن را حرکت می‌دهد

منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن در مورد وضعیت کنونی این بازار گفت: «در هفته‌ای که گذشت بازار ارز تاثیر خود را به‌صورت روانی و حتی عملیاتی بر بازار مسکن گذاشت. در این راستا می‌توان گفت یکی از شاخص‌ها و متغیر‌هایی که مردم را به سوی بازار مسکن سوق می‌دهد مسئله افزایش قیمت ارز است.»

او ادامه داد: «اکنون مشاهدات میدانی نیز نشان می‌دهد، مردم با شروع التهابات در بازار موازی از جمله بازار ارز‌های خارجی به بازار مسکن مراجعه می‌کنند؛ پیگیری آن‌ها از بازار افزایش می‌یابد، اقدام به خرید و فروش می‌کنند و به حفظ سرمایه خود از طریق درگیر کردن آن در بازار مسکن می‌پردازند.»

مردم برای ورود به بازار مسکن به نوسانات دلار چشم می‌دوزند

غیبی همچنین در مورد امتناع مردم از همراهی با سیاست‌های دولت توضیح داد: «مردم راه خود را انتخاب کرده‌اند و بر اساس سیاست‌های دولت برنامه‌ریزی نمی‌کنند. به این شکل که برای حفظ سرمایه خود شاخص‌هایی را تعریف کرده‌اند و برای فعالیت در بازار مسکن، بر همین شاخص‌ها و باور‌های شخصی، تکیه می‌کنند. یکی از این باور‌ها پیگیری التهابات قیمت دلار است.»

وی افزود: «دولت باید برنامه‌ای بچیند که باورپذیری مردم نسبت به سیاست‌های خود را افزایش دهد تا بتواند آن‌ها را با خود همراه کند. دولت اکنون در حال سرکوب و کنترل بازار مسکن است. مردم شاهد آن هستند که این رویه با شکست مواجه است و با کوچکترین تغییرات دولت خود را برای دخالت در بازار مسکن آماده می‌کنند. این دوگانگی آنچنان که پیش‌بینی می‌شد بازار مسکن را با کوچکترین تکانه‌ها دچار التهاب کرده است.»

متقاضیان مصرفی برای خرید خانه اقدام کنند

این کارشناس مسکن درباره تاثیر قرار گرفتن در ماه‌های انتهایی سال بر رفتار فعالان بازار مسکن، بیان کرد: «حدود دو ماه تا پایان سال باقی مانده است؛ از سویی حضور طبیعی مردم به‌ویژه برای تبدیل کوچک‌متراژ‌ها به متراژ‌های متوسط و بالاتر در جریان است و از سوی دیگر التهابات بازار ارز بار دیگر سوداگران و دلالان را به سمت این بازار کشانده است.»

وی افزود: «سوداگران، رقیب جدیدی برای مصرف‌کنندگان هستند که در نهایت باعث می‌شود مصرف‌کننده واقعی دچار زیان شود.»

غیبی همچنین در مورد زمان مناسب برای ورود به بازار مسکن اظهار کرد: «توصیه می‌شود اگر مردم خریدی دارند و به‌جای سرمایه‌گذاری در پی سرپناه هستند، خرید خود را به تاخیر نیندازند، زیرا هیچ‌وقت اتفاق نیفتاده است که مسکن دچار افزایش قیمت شود و سپس بتواند در مسیر برگشت به همان اندازه کاهش قیمت داشته باشد.»

 

ارسال نظر