بورس از جو منفي خارج مي‌شود؟

۱۴۰۲/۱۱/۰۲ - ۰۱:۲۹:۱۴
کد خبر: ۳۰۵۱۳۳
بورس از جو منفي خارج مي‌شود؟

بانك مركزي در تصميمي تلاش كرده تسلط خود بر بازار طلا را افزايش دهد درحالي كه شوك‌هاي سياسي و جدي شدن كانديداتوري ترامپ رشد تقاضا براي بازار طلا و دلار را بيشتر و بازار سهام را هم متلاطم كرده است. در حال حاضر بازار سرمايه در موقعيت حساسي قرار گرفته، از يك‌سو مواجه شدن بازار با مقاومت يكي از عواملي است كه در زمان پررنگ شدت ريسك‌هاي سيستماتيك منجر به ادامه اصلاح زماني شاخص كل بورس مي‌شود.

بانك مركزي در تصميمي تلاش كرده تسلط خود بر بازار طلا را افزايش دهد درحالي كه شوك‌هاي سياسي و جدي شدن كانديداتوري ترامپ رشد تقاضا براي بازار طلا و دلار را بيشتر و بازار سهام را هم متلاطم كرده است. در حال حاضر بازار سرمايه در موقعيت حساسي قرار گرفته، از يك‌سو مواجه شدن بازار با مقاومت يكي از عواملي است كه در زمان پررنگ شدت ريسك‌هاي سيستماتيك منجر به ادامه اصلاح زماني شاخص كل بورس مي‌شود. براي عبور از اين محدوده به كمك‌ها و امدادهاي جانبي به‌شدت نياز است. شايد هنوز برخي به بازار اطمينان نداشته باشند اما جريان پول و حركت نرخ ارز به خوبي نشان داده كه بازار قابليت اين جذب پول را داشته و مي‌تواند به عنوان يك پايگاه و مأمن قوي براي جريان پول قرار گيرد، اما سياست‌هاي درباره بازار طلا و سكه در حال تاثير‌گذاري بر روي بازار سهام است. بانك مركزي در يك بخشنامه به بانك‌ها گفته است كه ديگر گواهي سكه و طلا صادر نكنيد، انبارها را تعطيل و سكه‌هاي صاحبان گواهي را به بانك مركزي تحويل بدهند. دقيقا ۹ سال بعد از راه‌اندازي بازار گواهي طلا در بورس كالا، بانك مركزي قصد كرده كه اين بازار ۴۰ همتي تعطيل بشود. بانك مركزي فكر مي‌كند اگر اين بازار تعطيل شود و سكه‌ها به بازار فيزيكي عرضه شود، مي‌تواند هيجان قيمتي را كنترل كند. اين دعواي بازار مالي طلا فعلا ادامه خواهد داشت. بانك مركزي فكر مي‌كند اگر كنترل طلا در دست خودش باشد، قيمت رشد نخواهد كرد. نمي‌داند در حال توسعه بازار غيررسمي است و توسعه بازار غيررسمي اتفاقا منجر به نوسان‌هاي بيشتر مي‌شود. به گفته پويان مظفري در روز نخست اعلام انجام معاملات شمش در بازار فيزيكي تقاضا براي طلا افزايش يافت، طبق اعلام بانك مركزي هر فردي مي‌تواند سه عدد شمش طلا بخرد كه بر مبناي قيمت اونس و دلار قيمت‌گذاري مي‌شود اما مساله اينجاست كه نرخ دلار براي محاسبه شمش چيست؟ اگر قيمت دلار ۴۰ هزار تومان مركز مبادله در نظر گرفته شود به نسبت دلار آزاد هر شمش مي‌تواند ۷ ميليارد تومان اختلاف قيمت ايجاد كند. دولت معتقد است سكه غير واقعي و قيمت آن حباب است. بانك مركزي هم تصميمات در راستاي حذف بورس كالا در عرضه طلا و شمش گرفته است‌ زيرا آنها معتقدند كه طرز فكري كه بورس كالا و نظام عرضه و تقاضا بر آن استوار است عامل سفته‌بازي و نوسان بوده و تبعات آن از چند حال خارج نيست يا مثل مدافعان ارز ترجيحي دست در سفره رانت اختلاف قيمت ايجاد مي‌شود يا چيزي از اين بازار را درك نكرده‌اند.

پويان مظفري كارشناس بازار سرمايه درباره تاثير سياست‌هاي بانك مركزي درباره بازار طلا و تاثير آن بر روي ساير بازارها، گفت: در روز نخست اعلام انجام معاملات شمش در بازار فيزيكي تقاضا براي طلا افزايش يافت، طبق اعلام بانك مركزي هر فردي مي‌تواند سه عدد شمش طلا بخرد كه بر مبناي قيمت اونس و دلار قيمت‌گذاري مي‌شود اما مساله اينجاست كه نرخ دلار براي محاسبه شمش چيست؟ اگر قيمت دلار ۴۰ هزار تومان مركز مبادله در نظر گرفته شود به نسبت دلار آزاد هر شمش مي‌تواند ۷ ميليارد تومان اختلاف قيمت ايجاد كند.

او با تاكيد بر اينكه جدي شدن كانديداتوري ترامپ در امريكا و تنش‌هاي سياسي اخير منجر به افزايش حباب طلا شده است، گفت: در حال حاضر سكه ۲۵ درصد حباب دارد و قرار شده از هفته پيش رو بيست هزار قطعه سكه به بازار عرضه شود و بايد ديد كه اين برنامه چطور اجرا خواهد شد. به همين دليل بازار طلا و دلار روي جريان نقدينگي تاثير مي‌گذارد.

نعمت نرخ‌گذاري و دستور رانتي است كه به برخي رسيده و در نهايت تورمي است كه دست از سر مردم برنمي‌دارد. در هر صورت رفتار دولت در دهه‌هاي گذشته همواره تاكيد روي مداخله در بازار بوده است.

برخي فعالان بازار معتقد هستند نرخ واقعي ارز اين نقاط نيست و اهداف بالاتري را نيز ممكن است براي تعادل داشته باشد در چنين شرايطي بهترين كار سپردن نرخ به نظام و عرضه و تقاضاست اما دخالت دولت آن را از شكل استاندارد خود خارج كرده و در نهايت باز هم دست عرضه و تقاضا آن قيمت تعادلي را در ميان مدت مي‌رسد و تثبيت مي‌كند.

 

بي‌ثباتي در حركت جريان پول

علي‌رغم اينكه اكثر نمادهاي بورسي در ۱۰ هفته‌هاي گذشته همپاي دلار و صندوق‌هاي اهرمي رشد نكرده بودند، اما جو منفي حاكم شده در بازار، باعث شد هفته گذشته شاهد رنج منفي در اكثر نمادها باشيم. در واقع همگام با معامله‌گران كوتاه‌مدت كه در نمادهاي پرتراكنش (خصوصا صندوق‌هاي اهرمي) اقدام به فروش كردند، برخي معامله گران در نمادهاي
كم تراكنش هم اقدام به رنج منفي كردند. به دليل اينكه قيمت‌هاي آخرين معاملات از قيمت‌هاي پاياني پايين‌تر بود، شاخص كل و شاخص هم وزن منفي خاصي نخوردند.

به نظر مي‌رسد هفته پيش رو تب تند دلار ساير اتفاقات و رويدادها را تحت تاثير قرار داده و در ابتداي بازار سهام شجاعت فروشندگان را چند برابر و فضاي اميدواري به روزهاي آتي و چشم‌انداز مثبت بازار را كمتر كند

صندوق‌هاي درآمد ثابت مدام با خروج پول مواجه هستند. اين پول خارج شده از صندوق‌هاي درآمد ثابت صرف خريد سهام هم نمي‌شود. به خوبي مي‌توان ديد دارندگان صندوق‌هاي درآمد ثابت با خارج كردن پول از اين صندوق‌ها، به سراغ خريد دارايي‌هاي تورمي مانند دلار و طلا مي‌روند. اين روزها شاهد رشد شديد قيمت خودرو در بازار آزاد هستيم. خصوصا خودرو توليد داخل رشد قابل توجهي داشته است. سال گذشته در اسفند ماه پول داغ با ثبت نام گسترده سكه، خودرو مهار شد.

بانك مركزي اگر دستش پر و سمت عرضه قوي داشته باشد مي‌تواند در بازي جديد نقدينگي دست بالا را داشته باشد در غير اين صورت نمي‌تواند در بلندمدت و حتي ميان مدت با سركوب و عرضه مصنوعي و خبر درماني بازارها را كنترل كرد. به نظر مي‌رسد هفته پيش رو تب تند دلار ساير اتفاقات و رويدادها را تحت تاثير قرار داده و در ابتداي بازار سهام شجاعت فروشندگان را چند برابر و فضاي اميدواري به روزهاي آتي و چشم‌انداز مثبت بازار را كمتر كند.

در مقابل دلار طي سال‌هاي گذشته همواره يكي از مطمئن‌ترين درايورهاي اصلي بازار بوده كه توانسته در مقاطع حساس بار بسياري از ناملايمتي‌ها را به دوش گرفته و بازار و به‌طور كلي جريان سودآوري شركت‌ها را از ورطه سكون و نزول نجات دهد. اين‌بار هم نرخ ارز مسير خود را آغاز كرده و به نظر هرچه جلوتر برويم به دليل عدم اصلاح جدي ساير بازارها و ارزشمندي دارايي سهام در بين بازارها احتمالاً شيب جريان ورود پول به اين سمت بيشتر خواهد شد و از همين حالا به نظر دولت بايد برنامه براي مديريت هدفمند اين جريان پول را داشته باشد.

ارسال نظر