رييس شوراي عالي واردات كشور در گفت‌وگو با «تعادل» مطرح كرد

راهكار رفع ناترازي بنزين

۱۴۰۲/۱۰/۲۵ - ۰۱:۲۲:۲۹
کد خبر: ۳۰۴۶۴۹
راهكار رفع ناترازي بنزين

به زعم بسياري از كارشناسان، خودروهاي پرمصرف و بي‌كيفيت داخلي از مهم‌ترين عوامل افزايش مصرف بنزين در كشور به شمار مي‌روند. اين خودروها علاوه بر اينكه مصرف بنزين را بالا مي‌برند و بر مشكلات مي‌افزايند، در زمينه ايجاد آلايندگي نيز براي‌مان دردسر ساز شده‌اند.

گلناز پرتوي مهر

به زعم بسياري از كارشناسان، خودروهاي پرمصرف و بي‌كيفيت داخلي از مهم‌ترين عوامل افزايش مصرف بنزين در كشور به شمار مي‌روند. اين خودروها علاوه بر اينكه مصرف بنزين را بالا مي‌برند و بر مشكلات مي‌افزايند، در زمينه ايجاد آلايندگي نيز براي‌مان دردسر ساز شده‌اند.
به گزارش خبرنگار «تعادل»، از شواهد اين طور برمي‌آيد كه اگر تصميم عاجل و صحيحي در خصوص اصلاح كيفيت خودروها اتخاذ نكنيم، در آينده نزديك با مشكلات لاينحلي مواجه خواهيم شد. بيم آن مي‌رود كه در آينده نزديك زمين گير شويم و حتي از طريق واردات بنزين و راهكارهايي كه الان كارشناسان مطرح كرده‌اند نيز نتوانيم مشكل را حل كنيم. 
واقعيت اين است كه در حال حاضر به واردكننده بنزين تبديل شده‌ايم. به نحوي كه در لايحه بودجه سال بعد، مبلغي بالغ بر 3 ميليارد دلار را براي هزينه در زمينه واردات بنزين پيش بيني كرده‌ايم. اين در حالي است كه خودروهاي ساخت داخل با تفاوت معناداري نسبت به استاندارد جهاني بنزين مصرف مي‌كنند و بر ناترازي بنزين در كشور دامن زده‌اند. در نتيجه مصرف بي‌رويه بنزين به واردات وابسته شده‌ايم و اين به معناي خروج ارز فراواني از كشور است. 
در ادامه نظرات عليرضا مناقبي، رييس شوراي عالي واردات كشور را در خصوص لزوم اصلاح صنعت خودروسازي كشور و واردات خودرو مي‌خوانيد.
مناقبي با اشاره به اين موضوع كه اصلاح صنعت خودروسازي كشور يك ضرورت است، در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل»، تصريح كرد: تا زماني‌كه به توليد خودروهاي با كيفيت در كشور نپردازيم و اصلاحات اساسي در اين زمينه نداشته باشيم، نمي‌توانيم به حل مشكل ناترازي بنزين در كشور اميدوار باشيم. 
وي ادامه داد: اصلاح صنعت خودروسازي كشور از فوريت بالايي برخوردار است. به نحوي كه اگر امروز سياست‌گذاري در اين زمينه را شروع كنيم، بهتر از اين است كه اين كار را فردا انجام دهيم. 
مناقبي گفت: لازم است، براي ناترازي بنزين در كشور راه‌حل‌هاي اساسي بينديشيم. نياز است از تجربيات ديگر كشورها در زمينه بهبود كيفيت خودروهاي‌شان استفاده كنيم و به جاي هزينه براي واردات بنزين به اصلاح روندهاي موجود در كشور كه به مصرف بيش از اندازه و آلودگي هوا دامن مي‌زنند، بپردازيم. اين كارشناس اقتصادي توضيح داد: خودروهاي فرسوده و بي‌كيفيت زيادي در سطح كشور در حال تردد هستند كه علاوه بر مشكلات آلودگي هوا به ناترازي بنزين در كشور دامن زده‌اند. بايد خودروهاي با كيفيت وارد كنيم و در مقابل خودروهاي فرسوده را اسقاط كنيم.  رييس شوراي عالي واردات كشور خاطرنشان كرد: خودروهاي فرسوده مشكلات عديده‌اي براي كشور ايجاد كرده‌اند. اين خودروها از يك طرف زيبايي شهرها را خدشه‌دار مي‌كنند و از آن مهم‌تر، با مصرف بالايي بنزين، آن را هدر مي‌دهند و بر مشكل ناترازي بنزين در كشور دامن مي‌زنند. به اين ترتيب، بسترساز خروج ارز زيادي از كشور مي‌شوند. مناقبي گفت: واردات خودروهاي با كيفيت خارجي مي‌تواند گرهي از مشكلات كشور در راستاي رفع مشكل ناترازي بنزين باز كند. خودروهاي هيبريدي و برقي مفيد هستند. حتي خودروهاي بنزيني با كيفيت نيز مي‌توانند كمك‌كننده باشند.  وي ادامه داد: ايجاد شرايط رقابتي به نحوي كه امكان خريد خودروهاي خارجي توسط متقاضيان وجود داشته باشد، مي‌تواند به بهبود صنعت خودروسازي كشور كمك كند.  رييس شوراي عالي واردات كشور خاطرنشان كرد: خودروهاي بي‌كيفيت داخلي كه به افزايش مصرف بنزين و آلودگي هوا دامن مي‌زنند، مسوول مرگ و ميرها و نقص عضوهاي فراواني در كشور هستند. برخي افراد از اين شرايط نفع مي‌برند و اجازه نمي‌دهند اصلاح كيفيت خودروها صورت بگيرد يا واردات خطوط توليد خودروهاي با كيفيت را داشته باشيم.  مناقبي در پايان تأكيد كرد: اصلاح كيفيت خودروهاي ساخت داخل با واردات خطوط توليد خودروهاي با كيفيت و واردات خودروهاي با كيفيت خارجي از اهميت بالايي برخوردار است. زيرا خودرو با جان شهروندان سر و كار دارد و خودروهاي ساخت داخل علاوه بر اينكه مصرف بالاي بنزين دارند به لحاظ امنيت نيز مشكل دارند و حالا كه به واردات بنزين و تشديد ناترازي بنزين رسيديم بايد تصميم‌گيري در اين زمينه داشته باشيم.

ارسال نظر