معاون اول رييس‌جمهور:

مكران، منطقه فرصت‌هاست

۱۴۰۲/۱۰/۱۳ - ۰۱:۵۳:۴۷
کد خبر: ۳۰۳۸۷۹
مكران، منطقه فرصت‌هاست

در چهارمين جلسه شوراي توسعه سواحل مكران كه صبح روز (سه‌شنبه) به رياست معاون اول رييس‌جمهور برگزار شد، طرح جامع و برنامه توسعه منطقه مكران مورد بحث و بررسي قرار گرفت و كليات آن به تصويب رسيد. دكتر محمد مخبر در اين جلسه مكران را منطقه فرصت‌ها خواند و برنامه‌ريزي براي توسعه اين منطقه با محوريت و فعال كردن مردم طبق يك نقشه و سند آمايش سرزميني بر اساس اسناد بالادستي را ضروري خواند.وي تاكيد كرد: ايجاد ۲۷ شهر و نقطه جديد ساحلي از مهم‌ترين برنامه‌هاي دولت سيزدهم براي فعالسازي اقتصاد دريامحور است كه از اين تعداد حدود ۱۰ شهر در منطقه مكران قرار دارد و مي‌تواند بستر مناسبي را براي سرمايه‌گذاري توسط شركت‌هاي داخلي و خارجي فراهم آورد.

در چهارمين جلسه شوراي توسعه سواحل مكران كه صبح روز (سه‌شنبه) به رياست معاون اول رييس‌جمهور برگزار شد، طرح جامع و برنامه توسعه منطقه مكران مورد بحث و بررسي قرار گرفت و كليات آن به تصويب رسيد. دكتر محمد مخبر در اين جلسه مكران را منطقه فرصت‌ها خواند و برنامه‌ريزي براي توسعه اين منطقه با محوريت و فعال كردن مردم طبق يك نقشه و سند آمايش سرزميني بر اساس اسناد بالادستي را ضروري خواند.وي تاكيد كرد: ايجاد ۲۷ شهر و نقطه جديد ساحلي از مهم‌ترين برنامه‌هاي دولت سيزدهم براي فعالسازي اقتصاد دريامحور است كه از اين تعداد حدود ۱۰ شهر در منطقه مكران قرار دارد و مي‌تواند بستر مناسبي را براي سرمايه‌گذاري توسط شركت‌هاي داخلي و خارجي فراهم آورد. در اين جلسه كه وزراي نفت، جهاد كشاورزي، نيرو و راه و شهرسازي، دبير هيات دولت، معاون حقوقي رييس‌جمهور، دبير شوراي توسعه سواحل مكران و نمايندگان دستگاه‌هاي ذيربط اجرايي و دولتي حضور داشتند، گزارشي از طرح جامع و برنامه توسعه ۵ ساله مكران ارايه شد. طبق اين گزارش توسعه منطقه مكران با ديدگاه آباد‌سازي سواحل، توسعه دريا محور و نگاه راهبردي به مناطق دريايي ديده شده است كه اين طرح ۵ ساله توسعه براساس بررسي اسناد فرادستي همانند طرح آمايش سرزمين، طرح آمايش استان‌هاي سيستان وبلوچستان و هرمزگان، ‌طرح توسعه و عمران منطقه ساحلي مكران و سند طرح جامع مديريت يكپارچه مناطق ساحلي ايران تهيه شده است. بر اين اساس بارگيري و انتقال ۱۵ ميليون تن كالا در سال در مسير كريدور‌هاي بين‌المللي، گسترش سكونتگاه‌ها و شهرهاي موجود و ايجاد شهرهاي جديد به ميزان ۲ ميليون و پانصد هزار نفر، گسترش زيرساخت‌هاي فرهنگي و آموزشي، توليد و انتقال ۱۷ هزار مگاوات برق، تامين و انتقال ۳ ميليون متر مكعب آب شرب كشاورزي و صنعتي، ايجاد ۴۰۵۰ تخت درماني و ايجاد ۵ منطقه پيشران اقتصادي در سواحل و توسعه صنايع نفت و گاز و پتروشمي‌، معدني و گردشگري، شيلات و كشاورزي، كشتي‌سازي و پشتيباني بندري، صنايع الكترونيك و حمل و نقل از جمله اهداف برنامه ۵ ساله سواحل مكران است. گفتني است طرح توسعه سواحل مكران در اين جلسه پس از بحث و بررسي در كليات مورد تصويب قرار گرفت و مقرر شد دستگاه‌هاي ذيربط نظرات اصلاحي خود را ظرف دو هفته آينده اعلام نمايند و اين سند در كميته‌اي با حضور مقامات تعيين شده نهايي و سپس ابلاغ شود. همچنين در اين جلسه مقرر شد براي توسعه زيرساخت‌هاي حمل و نقل در پس كرانه با محوريت ساخت بزرگراه و محور ساحلي، توسعه فرودگاه‌ها و تكميل خطوط ريلي خصوصا خط ريلي چابهار ـ زاهدان براي اتصال به شبكه ريلي كشور تسريع صورت پذيرد.

 

ارزش پيشران به 19.5 ميليارد دلار رسيد

همچنين در دوازدهمين جلسه پروژه‌هاي پيشران اقتصاد ملي كه بعدازظهر روز (سه‌شنبه) به رياست معاون اول رييس‌جمهور برگزار شد، گزارش بيست و دو ماهه عمليات اجرايي گروه پيشرانان پيشرفت ايران ارايه و از افزايش ۱۴ درصدي ارزش كل پروژه‌ها خبر داده شد. در اين جلسه كه دستيار اقتصادي رييس‌جمهور و مديران عامل شركت‌هاي بزرگ معدني، فلزي و پتروشيمي حضور داشتند، اعلام شد ارزش سرمايه‌گذاري كل پروژه‌هاي گروه پيشرانان پيشرفت ايران در حال حاضر از ۱۷,۲ ميليارد دلار به ۱۹.۵ ميليارد دلار رسيده است. همچنين در اين جلسه اعلام شد كه از ۴۸ پروژه‌ پيشران اقتصاد ملي تاكنون سه پروژه‌ بزرگ افتتاح شده است و در اوايل سال آينده با افتتاح ۴ پروژه ديگر طي دو سال گذشته ۷ پروژه ملي به بهره‌برداري خواهد رسيد.همچنين مقرر شد پيگيري‌هاي لازم براي رفع برخي موانع اجرايي تعدادي از پروژه‌هايي كه از برنامه اوليه عقب هستند، صورت گرفته و براي پروژه‌هاي مذكور طي يك ماه آينده برنامه جبراني ارايه شود.

ارسال نظر