چرا بنزين نبايد گران شود؟

۱۴۰۲/۱۰/۰۴ - ۰۰:۳۵:۱۶
کد خبر: ۳۰۳۲۶۹

مديرعامل پيشين شركت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي گفت: افزايش پلكاني قيمت‌ بنزين بايد در برنامه سوم توسعه اجرا مي‌شد اما مجلس هفتم آن را ملغي كرد، در صورتي كه اگر آن برنامه اجرا مي‌شد به نقاط خوبي در مورد مصرف بنزين مي‌رسيديم. عباس كاظمي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره لزوم اجراي افزايش پلكاني قيمت بنزين اظهار داشت: به نظر بنده در خصوص حامل‌هاي انرژي و افزايش پلكاني قيمت‌ها بايد برنامه سوم توسعه اجرا مي‌شد اما مجلس هفتم آن را ملغي كرد، در صورتي كه اگر آن برنامه اجرا مي‌شد به نقاط خوبي در مورد مصرف بنزين مي‌رسيديم اما اكنون حتي اگر اجرا شود تاثيري در روند مصرف نخواهد داشت.

مديرعامل پيشين شركت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي گفت: افزايش پلكاني قيمت‌ بنزين بايد در برنامه سوم توسعه اجرا مي‌شد اما مجلس هفتم آن را ملغي كرد، در صورتي كه اگر آن برنامه اجرا مي‌شد به نقاط خوبي در مورد مصرف بنزين مي‌رسيديم. عباس كاظمي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره لزوم اجراي افزايش پلكاني قيمت بنزين اظهار داشت: به نظر بنده در خصوص حامل‌هاي انرژي و افزايش پلكاني قيمت‌ها بايد برنامه سوم توسعه اجرا مي‌شد اما مجلس هفتم آن را ملغي كرد، در صورتي كه اگر آن برنامه اجرا مي‌شد به نقاط خوبي در مورد مصرف بنزين مي‌رسيديم اما اكنون حتي اگر اجرا شود تاثيري در روند مصرف نخواهد داشت. وي افزود: افزايش قيمت بنزين تنها تاثيري كه دارد تورم را بالا مي‌برد و دولت درآمد حاصل از آن را در هزينه جاري به مصرف مي‌رساند و سرمايه‌گذاري نخواهد كرد. در نتيجه هيچ اتفاقي نمي‌افتد، ضمن اينكه تورم را بالا مي‌برد. مديرعامل پيشين شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي تاكيد كرد: بنده در شرايط كنوني با افزايش قيمت پلكاني موافق نيستم ولي اگر برنامه سوم در ۲۰ سال گذشته اجرا مي‌شد اكنون به نتايج خوبي دست پيدا كرده بوديم، در شرايط حاضر اجراي اين برنامه تاثير منفي دارد. وي خاطرنشان كرد: آنچه اكنون بايد انجام داد اينكه روي بحث بهينه‌سازي و خودروهاي كم‌مصرف كار كنند و سوخت را متنوع كنند چون در حال حاضر ما ظرفيت استفاده از سوخت سي‌ان‌جي و ال‌پي‌جي را داريم يا اينكه نفت‌گاز در خودروهاي سواري مصرف شود، افزايش قيمت بنزين الزاما كاهش مصرف را به‌دنبال نخواهد داشت. وي يادآور شد: هم‌اكنون اگر سي‌ان‌جي رايگان هم شود بازهم مردم بنزين مصرف مي‌كنند، بنابراين راهكار اينكه بايد ناوگان ريلي تقويت شود، مسافر و بار به جاي جاده؛ از مسير ريل تردد كنند، بايد سوخت متنوع شود، خودروهاي برقي را وارد چرخه حمل و نقل كنند، موتور خودروها را به سمت كم‌مصرف تنظيم و توليد كنند. به عبارت ديگر سياست غيرقيمتي از قيمتي موثر و كاراتر است ضمن اينك در جامعه هم ايجاد اشتغال مي‌كند و اين تاثير غيرتورمي دارد، وقتي پول در جامعه زياد شود فقط تورم بالا مي‌رود و هيچ تاثيري در كاهش مصرف ندارد، نتيجه اينكه سياست غيرقيمتي در حمل و نقل بايد دنبال شود زيرا تاثير بيشتري دارد. كاظمي يادآور شد: اگر ۲۰ سال پيش به صورت پلكاني قيمت‌ها را افزايش مي‌دادند، منطقي بود؛ اقتصاد خود را تنظيم مي‌كرد اما با وضع امروز اقتصاد، ركود و تورم افزايش قيمت فرآورده و حامل‌هاي انرژي تاثيري در كاهش مصرف ندارد و تنها تورم را بالا مي‌برد زيرا يك‌باره چند صد همت پول وارد جامعه مي‌شود كه تورم را بالا مي‌برد و مصرف را هم هيچ تغييري نمي‌دهد. وي با اشاره به واقعي‌سازي قيمت بنزين گفت: قيمت واقعي بنزين در كشور ما بسيار بالا است اما نمي‌توان اين كار را انجام داد، زيرا امكان آن وجود ندارد چراكه قيمت واقعي بنزين در شرايط اقتصادي واقعي است يك‌شبه نمي‌توان اين شرايط را تغيير داد و منطق هم ندارد كه فعلا قيمت را اصلاح كنيم چراكه نتيجه آن كاهش مصرف نخواهد بود، بايد سياست غيرقيمتي را به‌طور مستمر دنبال كنيم تا تاثير داشته باشد. در غير اين صورت فقط تورم بالا مي‌رود كه اتفاقات بدتري را در پي خواهد داشت. ضمن اينكه بايد شرايط را هم در نظر بگيريم اقتصاد كشور ما اقتصاد پويايي نيست كه بتواند افزايش قيمت حامل‌ها را تحمل كند، هرچند اگر اجرا مي‌شد امروز شرايط مطلوب‌تري داشتيم اما كوتاهي كرديم و اكنون تنها راه ما سياست غيرقيمتي است.

ارسال نظر