«تعادل» از اختصاص بيش از 130 هزار ميليارد تومان منابع براي واردات بنزين در بودجه 1403 گزارش می‌دهد

130 هزار ميليارد تومان از منابع كشور دود مي‌شود

۱۴۰۲/۰۹/۱۱ - ۰۰:۱۷:۵۳
کد خبر: ۳۰۲۰۹۹
130 هزار ميليارد تومان از منابع كشور دود مي‌شود

موضوع كمبود بنزين و نياز به واردات بنزين در ايران چالش مهمي است تا جايي كه در بودجه 1403 بيش از 130 هزار ميليارد تومان (معادل 2.6 ميليارد دلار) منابع براي واردات بنزين در سال جاري در نظر گرفته شده است. 

گلناز پرتوي مهر

موضوع كمبود بنزين و نياز به واردات بنزين در ايران چالش مهمي است تا جايي كه در بودجه 1403 بيش از 130 هزار ميليارد تومان (معادل 2.6 ميليارد دلار) منابع براي واردات بنزين در سال جاري در نظر گرفته شده است. 
به گزارش خبرنگار «تعادل»، توسعه و تنوع بخشيدن به سبد سوختي كشور و ايجاد سوخت‌هاي جايگزين و جايگزيني خودروهاي موجود با خودروهاي دوگانه سوز
 يا خودروهايي با موتورهاي بهينه‌سازي شده براي مصرف بنزين راهكارهاي مهم جايگزين اين امر است كه به كاهش مصرف بنزين، كاهش وابستگي به بنزين و در نتيجه كاهش نياز به واردات بنزين كمك مي‌كند.  صنعت خودروسازي كشور در اين موضوع نقش بسزايي دارد و خودروهاي سواري مورد استفاده در حمل و نقل سهم بسزايي در مصرف بنزين دارند.
محمدرضا كارگذار، كارشناس حوزه انرژي در رابطه با واردات بيش از 130 هزار ميليارد توماني بنزين در سال 1403 به خبرنگار «تعادل» گفت: يكي از چالش‌هاي مهم حاكميت اقتصادي ايران، موضوع كمبود بنزين و به تبع آن نياز به واردات بنزين است. اين وضعيت كه خطرات امنيتي و اقتصادي قابل توجهي را براي كشور به همراه دارد، راه‌حلي سريع و موثر مي‌طلبد.
وي تصريح كرد: توليد ثابت بنزين، قيمت پايين بنزين و همچنين پايان همه‌گيري كوويد-19 منجر به افزايش مصرف بنزين شده است كه منجر به نرخ رشد سالانه حداقل 6 درصدي شده است. اين موضوع به ويژه در صنعت خودروسازي كشور به ويژه خودروهاي سواري مورد استفاده در حمل و نقل كه بيشترين مصرف بنزين را به خود اختصاص داده‌اند بسيار حاد است. اين مساله به حدي به اقتصاد كشور ضربه خواهد زد كه در بودجه 1403 بيش از 130 هزار ميليارد تومان (معادل 2.6 ميليارد دلار) منابع براي واردات بنزين در سال جاري در نظر گرفته شده است. وي با اشاره به اينكه صنعت خودروسازي كشور سهم بسزايي در مصرف بالاي انرژي در ايران دارد، گفت: به ويژه خودروهاي سواري فعال در حوزه حمل و نقل بيشترين مصرف بنزين را دارند. به اين ترتيب، پرداختن به چالش‌هاي مرتبط با صنعت خودرو براي حل مشكل مصرف بالاي بنزين بسيار مهم است. 
وي عنوان كرد: يك راه‌حل بالقوه براي مساله كمبود بنزين، توسعه سوخت‌هاي جايگزين است. استفاده از خودروهاي دوگانه سوز، خودروهاي هيبريدي يا خودروهاي سوزاننده گاز طبيعي فشرده (CNG) مي‌تواند مصرف بنزين را به ميزان قابل توجهي كاهش دهد. كارگذار گفت: اين امر نه تنها وابستگي به بنزين را كاهش مي‌دهد بلكه نياز به واردات بنزين را نيز كاهش مي‌دهد. يك گام مهم ديگر در مديريت مصرف بنزين، اسقاط خودروهاي فرسوده است. با حذف اين خودروها از جاده مي‌توان مصرف كلي سوخت را به ميزان قابل توجهي كاهش داد. اجراي سياست‌ها و مشوق‌ها براي تشويق به بازنشستگي خودروهاي قديمي به تسريع اين روند كمك مي‌كند. دولت‌ها مي‌توانند مشوق‌هاي مالي يا معافيت‌هاي مالياتي براي افرادي كه تصميم به اسقاط خودروهاي فرسوده خود و جايگزيني آنها با جايگزين‌هاي كم‌مصرف‌تر دارند، در نظر بگيرند. 
وي خاطرنشان كرد: يكي ديگر از رويكردهاي موثر، ترويج خودروهاي دوگانه سوز است. اين خودروها مي‌توانند با سوخت‌هاي معمولي مانند بنزين يا گازوئيل و سوخت‌هاي جايگزين مانند گاز طبيعي يا گاز مايع (LPG) كار كنند. با تشويق به استفاده از خودروهاي دوگانه سوز، دولت‌ها مي‌توانند سبد سوخت را متنوع كرده و وابستگي كلي به بنزين را كاهش دهند. مشابه خودروهاي برقي، مشوق‌ها و يارانه‌ها را مي‌توان براي حمايت از خريد و استفاده از خودروهاي دوگانه سوز ارايه كرد.

ارسال نظر