سکوهای فروش مجازی برای مشاغل خانگی ایجاد می‌شود

۱۴۰۲/۰۸/۱۰ - ۱۱:۰۱:۲۲
کد خبر: ۳۰۰۲۴۵
سکوهای فروش مجازی برای مشاغل خانگی ایجاد می‌شود

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی گفت: برنامه مهم امسال ما در این حوزه توسعه بازار این مشاغل است و تمام تلاش دبیرخانه بر فروش و عرضه محصولات خانگی و ایجاد سکو‌های فروش مجازی و تامین بازار‌های فصلی است.

یکی از اهداف دولت سیزدهم در سال جاری ایجاد ۱۵۰ هزار فرصت شغلی در حوزه مشاغل خانگی است.

به گزارش تسنیم، با نگاهی به جوامع توسعه یافته متوجه می‌شویم که در تمام آن‌ها سیاست‌های حمایتی از مشاغل خانگی و خرد سالهاست که در حال اجرا و پیگیری بوده و باور به نقش مشاغل خانگی در رونق اقتصادی جامعه در آن‌ها نهادینه شده است. از اجرای طرح‌های مشاغل خانگی در دنیا بیشتر از سی سال می‌گذرد و اکنون درصد زیادی از مشاغل در کشور‌های توسعه یافته به مشاغل کوچک و خانگی وابسته هستند.

تهیه، تدوین و ابلاغ دستورالعمل اجرایی برنامه‌های ایجاد ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در حوزه مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۱، انعقاد تفاهم‌نامه دوجانبه به‌صورت جداگانه با بانک‌های عامل (توسعه تعاون، رفاه کارگران، کشاورزی و پست بانک)، مانع‌زدایی و تسهیل‌گری در صدور مجوز‌های مشاغل خانگی، توسعه و افزایش رشته‌های مشاغل خانگی به تعداد ۶۲۲ رشته شغلی و تشکیل تعاونی‌های تأمین نیاز مشاغل خانگی در ۲۰ استان، اعطای اینماد (نماد اعتماد الکترونیک) به دارندگان مجوز مشاغل خانگی، ایجاد و راه‌اندازی ۵۱۲ نمایشگاه و بازار عرضه و فروش محصولات مشاغل خانگی در کشور و ایجاد بیش از ۷۰۰ شبکه و زنجیره تأمین، تهیه، تدوین و ابلاغ دستورالعمل اجرایی برنامه‌های هدف‌گذاری ایجاد ۱۵۰ هزار فرصت شغلی در حوزه مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۲، تهیه و تدوین «دستورالعمل نظارت بر مشاغل خانگی با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط» با رویکرد تقویت نظارت‌های پسینی، ایجاد و تشکیل اتحادیه کشوری تعاونی‌های تأمین نیاز، طراحی و ایجاد اپلیکیشن و فروشگاه‌های مجازی مشاغل خانگی از جمله اقدامات در حوزه مشاغل خانگی در دولت سیزدهم است.

با توجه به اینکه یکی از مشکلات در مسیرمشاغل خانگی بحث فروش و عرضه محصولات تولید شده از سوی شاغلان در این عرصه است. محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با بانک‌های «رفاه کارگران» و «مهر ایران» در راستای طراحی پلتفرم فروش و خرید تضمینی محصولات تولیدی را یکی از اقدامات شاخص دولت سیزدهم در حوزه مشاغل خانگی خواند و ادامه داد: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شورای فرهنگی عمومی و کارگروه ساماندهی مُد و لباس، همکاری و مشارکت در زمینه ساماندهی و همیاری کسب‌و‌کار‌های خانگی حوزه مد و لباس و راهبری ایجاد و توسعه برند مشاغل خانگی از دیگر اقدامات انجام‌شده است.

اما آزیتا همتیان، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت مشاغل خانگی درباره سیاست‌های ۱۴۰۲ در حوزه مشاغل می‌گوید:میزان تسهیلات مشاغل خانگی امسال ۴ هزار میلیارد است که در مقایسه با سال گذشته رشد ۳۳ درصدی داشته است.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی گفت: بانک مرکزی این بودجه را تخصیص داده و تا کنون بیش از نیمی از آن در قالب تسهیلات پرداخت شده است.

همتیان گفت: در حال حاضر تعداد رشته‌های مشاغل خانگی ۵۱۲ رشته است که قرار است ۱۰۰ رشته به آن اضافه شود. این مصوبه جلسه قبلی ستاد ساماندهی مشاغل خانگی است که هنوز اجرایی نشده است، ­اما با گفتگو‌های انجام شده و وعده رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار به زودی این رشته‌ها به مشاغل اضافه خواهد شد.
همتیان گفت: امسال چهار هزار میلیارتومان از بانک مرکزی تسهیلات دریافت کردیم که نسبت به سال گذشته رشد ۳۳ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه قانون حمایت از مشاغل خانگی، یک قانون مترقی و پیشرو برای حمایت از مشاغل خرد به ویژه بانوان است­ گفت: ­۷۰ درصد تسهیلات، صدور مجوز‌ها واشتغال ایجادی در حوزه مشاغل خانگی مربوط به بانوان بوده است.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی تاکید کرد: برنامه مهم امسال ما در این حوزه توسعه بازار این مشاغل است و تمام تلاش دبیرخانه بر فروش و عرضه محصولات خانگی و ایجاد سکو‌های فروش مجازی و تامین بازار‌های فصلی است.

وی گفت: مصوبات در چهار محور توسعه مخاطبان، توسعه آموزش، توسعه فرهنگ و توسعه بازار است که بیشترین مصوبات به توسعه بازار اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه سدی در برابر توسعه مشاغل خانگی بوده، ­از جمله امضا‌های طلایی گفت: هم اکنون مجوز ۹۵ درصد رشته‌ها آنی صادر می‌شود.

همتیان با بیان اینکه در کنار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۲۶ نهاد و دستگاه وظیفه حمایت و توسعه این مشاغل را دارند گفت: تمامی دستگاه‌ها علاوه بر ایجاد مشاغل خانگی، مسئولیت‌هایی در توسعه بازار را هم به عهده دارند.

 

ارسال نظر