مرگ و میر مادران باردار به کمتر از یک درصد رسیده است

۱۴۰۲/۰۸/۰۴ - ۰۰:۴۶:۵۶
کد خبر: ۲۱۸۲۹۲
مرگ و میر مادران باردار به کمتر از یک درصد رسیده است

زمانی یکی از چالش‌های موجود برای فرزندآوری مرگ و میر مادران بعد از زایمان یا حتی حین بارداری بود. چالشی که بالاخره بعد از سال‌ها تلاش و پیشرفت علم پزشکی بسیاری از کشورها مانند ایران بر آن فائق آمدند.

زمانی یکی از چالش‌های موجود برای فرزندآوری مرگ و میر مادران بعد از زایمان یا حتی حین بارداری بود. چالشی که بالاخره بعد از سال‌ها تلاش و پیشرفت علم پزشکی بسیاری از کشورها مانند ایران بر آن فائق آمدند. 

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: میزان مرگ و میر مادران باردار در کشور به ۲۰ در ۱۰۰ هزار تولد زنده کاهش یافته که کمتر از یک درصد آمار جهانی (۲۰۰ در ۱۰۰ هزار تولد زنده) بوده و این دستاورد با تلاش متخصصان زنان و زایمان محقق شده است. محمد رییس‌زاده روز چهارشنبه در اولین کنگره تخصصی چالش‌های بالینی زایمان که در بیمارستان میلاد برگزار شد، افزود: بحث مرگ و میر مادران باردار از مهم‌ترین شاخص‌های بهداشتی بوده و اکنون در دنیا هر دو دقیقه یک مادر به دلیل زایمان جان خود را از دست می‌دهد.

او اظهار داشت: در کشور ما با تلاش متخصصان زنان و زایمان و رزیدنت‌های مراکز درمانی که بیشترین فشار کاری بر دوش آنهاست، میزان مرگ و میر مادران باردار نسبت به میانگین جهانی کمتر بوده و جزو سه کشور پیشرو در دنیا در این زمینه هستیم و مسوولان باید قدر پزشکان ما را بدانند. رییس‌زاده با بیان اینکه در دسترس بودن خدمات تخصصی از مهم‌ترین موارد برای زایمان ایمن است، ادامه داد: در کشور ما بالای ۹۵ درصد زایمان‌ها توسط کادر تخصصی زنان و زایمان انجام می‌شود و زایمان ایمنی بهترین روش برای حفظ جان مادر و جنین است.

بیشترین مرگ و میر مادران باردار  بین ۳۰ تا ۳۵ سال

به گفته او، مطالعات متعدد نشان می‌دهد بیشترین مرگ و میرمادران باردار بین ۳۰ تا ۳۵ سال رخ می‌دهد که عمده‌ترین آنها در زایمان اول اتفاق می‌افتد که ۴۵ درصد ناشی از عدم تخصص کافی است. رییس‌زاده افزود: ۱۷ درصد موارد مرگ و میر مادران باردار به علت عدم دسترسی به کادر درمان است که باید زیر ساخت‌ها در این زمینه اصلاح شود.

او با اشاره به اینکه بیش از ۴۲ درصد متخصصان ما در پنج کلان‌شهر ساکن هستند و توزیع ناعادلانه در مناطق مختلف نیازمند توجه و سیاست‌گذاری است، تصریح کرد: ضرورت دارد صندوق امنیت برای متخصصان زنان و زایمان ایجاد شود تا دغدغه‌ای بابت مسائل قانونی، بیمه‌ای و غیره‌ای نداشته باشد و وزارت بهداشت در این زمینه تلاش کند.

رییس‌زاده تاکید کرد: جامعه پزشکی بسیار ارزشمند و فرهیخته هستند و در نامه‌ای به رییس‌جمهور بیان کردم تا جلوی هجمه به این جامعه گرفته و متوقف شود.

۵۶  درصد زایمان در کشور سزارین است

سودابه کاظمی رییس انجمن متخصصان زنان و زایمان کشور نیز در این کنگره گفت: حدود ۵۶ درصد زایمان‌ها در کشور سزارین است و ایران جزو کشورهای پیشرو در این زمینه بوده در حالی که عوارض این نوع زایمان نسبت به زایمان طبیعی بیشتر بوده و مشکلات زیادی را برای مادران ایجاد می‌کند .

او تصریح کرد: با توجه به اینکه افزایش جمعیت کشور به سمت سالمندی هشداری جدی است باید تمهیداتی اندیشیده شود تا فرزندآوری برای زوجین جذابیت داشته باشد.

کاظمی افزود: لازم است آموزش‌های بهداشت باروری، بهترین سن باردار شدن و غیره برای دختران از دوران دبیرستان و دوره‌های مشاوره‌ای نیز برای زوجین در زمینه سن مناسب باروری و تولد فرزند سالم برگزار شود و زوجین نباید بارداری‌ها را به تعویق بیندازند و در این زمینه آسیب‌شناسی باید انجام شود.

غربالگری جنین کاملا اختیاری است

رییس کنگره چالش‌های بالینی زایمان با بیان اینکه بهترین سن بارداری ۲۰ تا ۳۵ سال است، تصریح کرد: از سنین ۳۵ سالگی باید بارداری با مراقبت کامل انجام شود و انجام غربالگری‌های جنین از جمله سندرم داون، دیابت و غیره کاملا اختیاری بوده و نباید از سوی متخصصان زنان و زایمان اجباری برای ا آنها نجام شود.

باید پنج درصد از میزان سزارین در کشور کاسته شود

مریم میرپور دبیر اجرایی اولین کنگره تخصصی چالش‌های بالینی زایمان نیز گفت: در راستای اهداف جوانی جمعیت باید سالانه پنج درصد از میزان سزارین در کشور کاسته و به زایمان طبیعی افزوده شود.

وی با بیان اینکه اداره زایمان وظیفه مهم متخصصان زنان و زایمان است، افزود: آنها باید با بهره‌گیری از علم روز و با روش‌های علمی تلاش کنند تا از وقوع حوادث نابهنگام در حین زایمان جلوگیری شود یا در صورت بروز حادثه تصمیمات صحیح برای بیمار گرفته شود که نتیجه آن حفظ سلامت مادر و جنین باشد.

میرپور ادامه داد: در این همایش محور اصلی چالش‌های احتمالی از زمان بستری بیمار تا ساعت‌ها بعد زایمان است و زایمان غیرطبیعی، حوادث خطرناک حین زایمان و مسائل قانونی از محورهای مورد بحث و تبادل نظر در این کنگره است. اولین کنگره تخصصی چالش‌های بالینی زایمان به مدت سه روز در بیمارستان میلاد در حال برگزاری است.

 

ارسال نظر