غربالگری ۲۲ میلیون نوزاد در کشور

۱۴۰۲/۰۷/۲۰ - ۰۰:۲۰:۲۴
کد خبر: ۲۱۷۲۰۶
غربالگری ۲۲ میلیون نوزاد در کشور

رییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۲۲ میلیون نوزاد ایرانی و غیرایرانی در ۱۸ سال گذشته مورد غربالگری قرار گرفته و بیش از ۶۴ هزار بیمار نیز شناسایی شده‌اند.

رییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۲۲ میلیون نوزاد ایرانی و غیرایرانی در ۱۸ سال گذشته مورد غربالگری قرار گرفته و بیش از ۶۴ هزار بیمار نیز شناسایی شده‌اند.

شهین یاراحمدی در نشست «دستاوردهای ۱۸ ساله اجرای برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان در ایران» که در بیمارستان قلب شهید رجایی برگزار شد، افزود: همه بیماران شناسایی و درمان شده از بهره هوشی طبیعی برخوردارند و هیچ بیماری عقب مانده ذهنی نشده که نشانگر اثربخشی برنامه بوده است.

او ادامه داد: برنامه کشوری غربالگری کم کاری تیروئید به عنوان زیرساخت غربالگری بقیه بیماری‌های مهم نوزادان از مهر ۱۳۸۴ در سیستم سلامت کشور ادغام شد و در این مدت، برنامه به اهداف کوتاه‌مدت، میان مدت و درازمدت خود دست یافته و به عنوان یکی از موفق‌ترین برنامه‌های ملی در حوزه سلامت کودکان شناخته شده است. یاراحمدی اظهار داشت: همه بیماران شناسایی و درمان شده از بهره هوشی طبیعی برخوردارند و هیچ بیماری عقب مانده ذهنی نشده است که نشانگر اثربخشی برنامه بوده و با اجرای برنامه کشوری بیماری کم کاری تیروئید نوزدان، هر ساله حداقل چهار تا چهار هزار و ۵۰۰ کودک از عقب ماندگی ذهنی نجات می‌یابند.

او تصریح کرد: در همه روستاها و شهرهای کشور نوزادان از دریافت خدمت برخوردارند و پوشش برنامه در هیج زمانی حتی در همه‌گیری کرونا دچار وقفه نشد و علاوه بر نوزادان ایرانی، نوزادان غیرایرانی نیز غربالگری شده و در صورت بیمار بودن تحت مراقبت قرار می‌گیرند. رییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت با بیان اینکه کم‌کاری تیروئید در ۴.۳ نوزاد ایرانی از هر هزار تولد وجود داشته و یک بیمار از هر ۲۲۱ نوزاد غربالگری شده است، گفت: بیماری کم کاری تیروئید در همه نقاط دنیا بروز می‌کند و روند افزایشی داشته است. او اضافه کرد: بروز این بیماری در ایران چها تا هشت برابر میزان جهانی است؛ در عین حال ۵۰ درصد از موارد ابتلا در نوزادان گذرا است. اگرچه هر دو نوع دائم و‌گذاری این بیماری برای مصونیت از عوارض جدی، نیاز به درمان دارند. 

یار احمدی درباره مهم‌ترین عوامل بروز بالای کم‌کاری تیروئید نوزادان در کشور گفت: اختلالات ید در محیط، نارس بودن، وزن کم نوزاد هنگام تولد، دوقلو یا چند قلو بودن، زردی طول کشیده، کمبود دریافت ید روزانه در مادر باردار، ابتلای مادر به بیماری تیروئیدی، ابتلای مادر به دیابت، وجود ناهنجاری مادرزادی، سابقه داشتن خواهر یا برادر مبتلا به کم‌کاری تیروئید و ازدواج‌های فامیلی از جمله مهم‌ترین عوامل بروز بالای کم کاری تیروئید نوزادان در کشور است.

او با اشاره به غربالگری کم کاری تیروئید در نوزادان غیرایرانی، گفت: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ تعداد ۵۴۰ هزار و ۲۸۷ نوزاد غیر ایرانی غربالگری شده و از میان آنها ۲ هزار و ۵۸۷ بیمار شناسایی شده است. رییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت افزود: این در حالی است که تعداد نوزادان غیرایرانی بیش از ۳.۵ برابر افزایش و تعداد بیماران شناسایی شده در بین آنان نیز هفت برابر افزایش یافته است. یاراحمدی، برنامه کشوری غربالگری نوزادان را یکی از برنامه‌های موفق در سیستم سلامت کشور دانست و گفت: پوشش ۹۵ درصدی این برنامه نشان از موفقیت برنامه در سیاست‌گذاری و اجرا و حاصل تلاش‌های همکاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در اجرای موفق برنامه بوده است.

 

ارسال نظر