غذاهایی که در شیردهی نباید بخورید

۱۴۰۲/۰۶/۰۶ - ۱۹:۲۶:۰۴
کد خبر: ۲۱۴۰۸۳
غذاهایی که در شیردهی نباید بخورید

کافئین زیاد می‌توانند کودکتان را بی‌قرار کند. بهتر است بیشتر از دو فنجان در روز قهوه نخورید؛ چون کافئین بیشتر از این اندازه می‌تواند خواب کودک را مختل کرده و او را ناآرام کند. یادتان باشد کافئین فقط در قهوه نیست و در خیلی از نوشابه‌ها، چای‌ها و داروهای بدون نسخه نیز وجود دارد.

ماهی‌هایی که جیوه زیادی دارند

به گزارش بهداشت نیوز، اگر مادری شیرده هستید بهتر است ماهی‌هایی که جیوه زیاد دارند نخورید. به‌طورکلی میزان جیوه در ماهی‌های بزرگ‌تر، مسن‌تر و گوشت‌خوار بیشتر است. همچنین ماهی‌هایی که در محیط‌زیست بسته مثل دریاچه خزر یا منطقه ورود آلاینده‌های صنعتی و... رشد کرده‌اند دارای جیوه زیادی می‌باشند. ماهی‌های خال‌مخالی، مارلین، ماهی‌های تن بزرگ و ماهی خاردار نیز از نمونه ماهی‌هایی هستند که زیاد جیوه دارند.

ماهی‌های سالمون، کپور، آنچویی، قزل‌آلا، کولی ایرانی و سرخ بالا دارای کمترین میزان جیوه‌اند.

تا زمانی که زیاد ماهی نخورید و ماهی‌هایی را انتخاب کنید که کمترین میزان جیوه را دارند، خوردن ماهی منعی برای شما ندارد و اتفاقاً توصیه می‌شود مادران شیرده در هفته یک وعده ماهی کم جیوه بخورند که منبع عالی DHA و EPA است. این دو ماده، اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که به‌سختی می‌توانید در غذاهای دیگر آنها را پیدا کنید.

گیاهان دارویی

بعضی از گیاهان مثل یک سری از دم‌نوش‌های گیاهی مناسب مادران شیرده نیستند. خیلی از گیاهان پتانسیل اثراتی را دارند که ممکن است برای شما مناسب نباشند و بهتر است قبل از مصرف هر نوع دم‌نوش گیاهی ابتدا از پزشک خود سؤال کنید. یک سری از گیاهان حتی می‌توانند تولید شیر مادر را کم کنند.

شکلات

شکلات زیاد هم مثل قهوه می‌تواند کودک را ناآرام کند؛ اما اگر زیاد شکلات نخورید مانعی ندارد. می‌توانید طی روز یکی دو تکه شکلات یا برشی از کیک شکلاتی بخورید. اما اگر زیاد شکلات بخورید، تئوبرومین (یک ماده محرک) موجود در شکلات می‌تواند همان اثری را بر کودکتان بگذارد که کافئین خواهد گذاشت.

شکلات تلخ دارای تئوبرومین بیشتری نسبت به سایر انواع شکلات است و شکلات سفید هیچ تئوبرومینی ندارد. فراموش نکنید که شکلات کافئین هم دارد.

آیا ممکن است کودک نسبت به غذایی که مادر خورده واکنشی نشان بدهد؟

بله ممکن است. اگر فکر می‌کنید کودک شما نسبت به غذایی که در رژیم غذایی شماست واکنش نشان می‌دهد با پزشکش مطرح کنید. ممکن است کودک دچار عدم تحمل یک ماده غذایی باشد یا مشکل دیگری داشته باشد.

«عدم تحمل ماده غذایی» یک عارضه گوارشی است که با آلرژی که یک واکنش ایمنی است فرق می‌کند. علائم عدم تحمل ماده غذایی شامل موارد زیر می‌شوند:

شکلات زیاد هم مثل قهوه می‌تواند کودک را ناآرام کند؛ اما اگر زیاد شکلات نخورید مانعی ندارد. می‌توانید طی روز یکی دو تکه شکلات یا برشی از کیک شکلاتی بخورید. اما اگر زیاد شکلات بخورید، تئوبرومین (یک ماده محرک) موجود در شکلات می‌تواند همان اثری را بر کودکتان بگذارد که کافئین خواهد گذاشت

. بهانه‌جویی

. احتقان

. کهیر

. استفراغ

. اسهال خونی

دو ماده غذایی بسیار شایع که گوارش خیلی از بچه‌ها قادر به تحمل آنها نیست:

. پروتئین شیر گاو: اگر کودکتان علائم گفته شده را دارد، شما باید از خوردن هر غذایی که شیر گاو، محصولات گاوی، کازئین، پروتئین وی یا سدیم کازئین در آن وجود دارد اجتناب کنید.

. پروتئین سویا: اگر کودکتان علائم گفته شده را دارد از مصرف محصولات سویا پرهیز کنید، مثل توفو، تمپه، سس سویا و شیر سویا.

آیا ممکن است کودک نسبت به غذایی که مادر خورده واکنش آلرژیک نشان بدهد؟

احتمال اینکه شیر مادر در کودک واکنش آلرژیک ایجاد کند بسیار کم است، حتی اگر مادر غذایی حساسیت‌زا مثل بادام‌زمینی، ماهی یا تخم‌مرغ بخورد.

اگر کودکتان علائم آلرژی را دارد، مثل اگزما، کهیر، آبریزش بینی، عطسه، سرفه، استفراغ، قرمزی و آبریزش چشم‌ها و یا اسهال، ممکن است نسبت به یک عامل آلرژی‌زای دیگر واکنش نشان داده باشد، مثل یک صابون یا شامپو، موی حیوان خانگی، گردوغبار، گرده گیاه یا غذایی که خود کودک شروع به خوردن آن کرده است.

در مواردی نادر ممکن است کودک به آلرژن‌های غذایی در رژیم غذایی مادر آلرژی داشته باشد، مثلاً پروتئین شیر گاو. اگر نگران واکنش آلرژیک کودک نسبت به غذایی که می‌خورید هستید، باید کودک را برای ارزیابی نزد پزشک ببرید. تنها درمان آلرژی غذایی برای کودکی که شیر مادر را می‌خورد، پرهیز از آن غذا توسط مادر است.

آیا ممکن است کودک به دلیل غذایی که مادر خورده نفخ کند؟

شواهد نشان می‌دهند بعضی از بچه‌ها ممکن است نسبت به محصولات لبنی که در رژیم غذایی مادر وجود دارد حساس باشند و در نتیجه نفخ کنند. شاید شنیده باشید که بهتر است مادر شیرده از خوردن بعضی از غذاها پرهیز کند، مثل مرکبات، آب‌پرتقال، ادویه‌هایی مثل فلفل چیلی یا دارچین، غذاهای تند و سبزیجات نفاخ مثل پیاز و کلم‌برگ و بروکلی و گل‌کلم. اما شواهد علمی محکمی برای این توصیه وجود ندارد.

بااین‌حال اگر احساس می‌کنید با خوردن غذایی خاص، کودکتان بی‌قرار می‌شود و نفخ می‌کند با پزشکش مشورت کنید. شاید پزشک توصیه کند حداقل سه هفته از خوردن غذای موردنظر اجتناب کرده و سپس دوباره آن را وارد رژیم غذایی‌تان کنید تا ببینید آیا باز هم همان اثرها را بر کودکتان دارد یا نه.

آیا مادر شیرده باید از خوردن غذاهای بودار مثل سیر پرهیز نماید؟

خیر، هر چند بعضی از مواد غذایی که بوی تندی دارند ممکن است مزه شیر مادر را تغییر بدهند؛ اما به نظر می‌رسد بیشتر بچه‌ها از طعم‌های گوناگون شیر مادر لذت می‌برند.

ضمناً وقتی که باردار بودید، جنین شما انواع و اقسام طعم‌ها و مزه‌ها را که در رژیم غذایی شما بوده، از طریق مایع آمنیوتیک تجربه کرده است. جنین پیش از تولد مقداری از مایع آمنیوتیک را می‌بلعد، بنابراین وقتی دوباره همان مزه‌ها را در شیر مادر می‌چشد، برایش تازه نیست و به آن عادت دارد.

ارسال نظر