اگر اصول پدافند غیرعامل لحاظ می‌شد خسارت متروپل کمتر بود

۱۴۰۲/۰۷/۰۹ - ۰۰:۱۵:۳۳
کد خبر: ۲۱۶۳۴۳

رییس قوه قضاییه با تبیین و تشریح نقش شهرداری‌ها در توسعه عمران و آبادانی و ایمن‌سازی ‌و هرآنچه که به آرامش و آسایش شهروندان مرتبط می‌شود و همچنین نقشی که شهرداری‌ها در مباحث ناظر بر فرهنگ‌سازی و امور معنوی دارند، گفت: یکی از زیرمجموعه‌های شهرداری، آتش‌نشانی است که جایگاه ممتازی در مباحث مرتبط با ایمن‌سازی و آسایش و آرامش شهروندان دارد. بر همین اساس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، روزی را به نام روز آتش‌نشانی نامگذاری کرد.

رییس قوه قضاییه در ادامه، با برشمردن و تشریح مولفه‌ها و ویژگی‌های سازمان آتش‌نشانی و آتش‌نشانان گفت: یکی از مهم‌ترین ارکان در کار آتش‌نشانی، نیروی انسانی است؛ بحمدالله آتش‌نشانان ما از عنصر مهارت، شجاعت و دلسوزی برخوردارند و مهم‌تر از این‌ها، آماده ایثارگری و جانفشانی برای نجات جان هموطنان و هم‌نوعان خود می‌باشند. محسنی اژه‌ای ادامه داد: پس از عامل نیروی انسانی، مبحث اهمیت تجهیزات کافی و به‌روز در آتش‌نشانی مطرح است؛ دستگاه‌ها و مسوولان ذی‌ربط در کشور باید نهایت اهتمام و تدابیر خود را در جهت تجهیز مستمر ابزار و وسایل آتش‌نشانی به‌کار گیرند؛ باید به‌گونه‌ای تدبیر شود که ما برای امدادرسانی به مردم در هر حادثه‌ای و با هر وسعتی آمادگی داشته باشیم.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: پیش‌بینی حوادث غیرمترقبه و برخورداری از آمادگی مستمر برای مقابله با این حوادث، مقوله بسیار با اهمیتی است؛ ممکن است در منطقه‌ای طی سالیان متمادی سیل یا زلزله به وقوع نپیوسته باشد، این امر نباید ما را به این فرض برساند که دیگر سیل و زلزله‌ای در آن منطقه رخ نخواهد داد بلکه باید برای مواجه شدن با هر گونه شرایطی در هر زمانی از آمادگی برخوردار باشیم. رییس قوه قضاییه تصریح کرد: در کار خطیری نظیر آتش‌نشانی، عنصر زمان از اهمیت بالایی برخوردار است لذا باید تمام تدابیر را اتخاذ کنیم تا موعد رسیدن آتش‌نشانان و نیروهای امدادی به محل حادثه یا سانحه، در کمترین زمان ممکن صورت گیرد؛ در همین راستا باید به‌گونه‌ای تدبیر شود که در برخی مناطق و نقاط که امکان امدادرسانی زمینی میسر نیست، مقدمات امداد هوایی تمهید شود و مسیرها به گونه‌ای تعبیه شود که سرعت رسیدن آتش‌نشانان به محل وقوع حادثه، به شکل محسوسی تقلیل یابد.

رییس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به اهمیت مقوله پیشگیری گفت: باید تمام تدابیر و اقدامات تمهید و اتخاذ شود تا اصل پیشگیری از حوادث، همواره مقدم باشد؛ در این راستا، تمامی قوا و دستگاه‌ها و شهرداری‌ها و شوراهای شهر، باید اقدامات سازنده را در دستور کار قرار دهند.

 

ارسال نظر