آدرس غلط به بورس کالا

۱۴۰۲/۰۷/۰۵ - ۰۰:۴۱:۰۹
کد خبر: ۲۱۶۰۵۶
آدرس غلط به بورس کالا

یکسری تصمیمات در ایران گرفته، تست و انجام می‌شود، آفات و نتایج آن به دست می‌آید اما از آن درس گرفته نمی‌شود و هرچقدر سرمان به سنگ می‌خورد دوست داریم باز تجربه کنیم.اگر موشکافانه بررسی‌ کنیم آثار و نتایج بسیاری از تصمیمات مشخص است.

در روش فعلی بورس کالا عادلانه و شفاف‌ترین روش موجود برای عرضه محصولات است. این راهی است که رفته و امتحان شده است و همه مزایای آن را می‌دانیم، نتیجه اینکه به چه سبک و چرا فشارهایی روی بازار سرمایه می‌آورند را هم این روزها می‌بینیم. اگر سرمایه‌گذاران می‌خواهند در بازار سهامداری کنند روی سهم‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که حواشی کمتر روی آنها اثر کند و برای نتایج بهتر افق سرمایه‌گذاری را نیمه دوم ۱۴۰۳ قرار بدهند.

عادلانه‌ترین روش فعلا بورس کالاست و شفاف‌ترین روش نیز به علت مشخص بودن خریدار و فروشنده و به‌طور کلی معامله مشخص و واضح است. در بورس کالا حجم، قیمت، تقاضا و... مشخص است و سیستم به جلو می‌رود.به نظر نمی‌رسد مشکل قیمت‌ها بورس کالا باشد و انداختن افزایش قیمت‌ها به گردن بورس کالا به نظر می‌رسد آدرس غلط است. این آدرس غلط را آنقدر تکرار می‌کنند که واقعا شاید صدای افرادی که درخصوص بورس درست صحبت می‌کنند به گوش نرسد. همین موضوع تاثیر منفی روی بازار سرمایه داشته است. شرایط و فضای سرمایه‌گذاری را ناامن می‌کند و سرمایه‌گذار نمی‌تواند به صورت بلندمدت برای یکسال الی دوسال آینده برنامه‌‌ریزی و سرمایه‌گذاری کند.

متاسفانه این اتفاق در بازار رخ نمی‌دهد.هرچقدر دولت و مجلس بتواند تکلیف بازار سرمایه را مشخص کند به پیش‌بینی‌پذیر شدن بازار سرمایه و اقتصاد کمک کند. راه شفافیت و راه صحیح بودن اطلاعات از این می‌گذرد که فاکتورهایی مثل بورس کالا و نرخ خوراک تا یک‌سال و دوسال آینده مشخص شود، چون شایعات تاثیر منفی روی بازار دارد. ما از ارزش معاملات ۷ هزار میلیارد تومانی به کانال سه تا پنج هزار میلیارد تومان رسیده‌ایم. احتمالا بازار سرمایه هم با این منوال رکود ادامه پیدا کند تا زمانی‌که دلار حرکت کند.

با توجه به گیر کردن دلار در قیمت ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان در بازارها رکودی را مشاهده می‌کنیم. این موضوع علاوه بر این است که نرخ بهره هم بالای ۲۳ درصد بازی می‌کند. این دو باعث رکود در تمام بازارها شده و فقط مربوط به بازار سرمایه نیست. در بازار دلار و خودرو نیز رکود وجود دارد و خودرو هم ریزش زیادی پیدا کرد. در بازار مسکن هم قیمت‌ها جذاب نیست و با توجه به افزایش سرسام‌آوری که داشتند متاسفانه در تمام بازارها این رکود وجود دارد.

 

ارسال نظر