بهین‌یاب، مانع تقاضای فولادی‌ها شد

۱۴۰۲/۰۶/۳۰ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۵۷۰۳

اکوایران| حجم فروش شمش فولاد از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران در آخرین هفته از شهریور ماه افت محسوسی داشت؛ لزوم برخورداری از کد بهین‌یاب برای شرکت در عرضه‌ها و خداحافظی متقاضیان سرمایه‌ای با این بازار عامل فروکش تقاضا و افت حجم معاملات شمش بود.

در هفته پایانی تابستان بالغ بر240 هزار تن شمش فولادی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد؛ این محصول با نرخ پایه‌‌‌ای در بازه 19‌هزار و 300تومان تا 20‌هزار و 550تومان روانه رینگ فیزیکی بورس کالا شد که کف و سقف تعیین شده برای نرخ پایه تغییر محسوسی نسبت به قیمت‌ها در هفته‌های قبل نداشت. اما لزوم برخورداری از کد بهین‌یاب برای شرکت در معامله تفاوت اصلی رینگ هفته پایانی شهریور با هفته‌های قبل بود و نتیجه آن در فروکش تقاضا دیده شد.

ظرف هفته‌های ابتدایی تابستان امسال و در میانه کاهش تقاضا برای محصولات زنجیره آهن و فولاد؛ لزوم برخورداری از کد بهین‌یاب برای خرید از بورس کالا از ابتدا تا انتهای زنجیره حذف شد. به این ترتیب صنایع برای خرید مواد اولیه با متقاضیان سرمایه رقابت کردند. این موضوع باعث شد تا علی‌رغم رکود سنگین حاکم بر بخش محصولات نهایی در زنجیره آهن و فولاد، اما رینگ مواد اولیه پررونق باشد و در واقع صنایع تکمیل ملزم به رقابت با متقاضیان سرمایه‌ای شوند. رکود سنگین حاکم بر بخش محصولات نهایی و نبود مشتری باعث شد تا این رقابت قیمتی برای کسب شمش فولاد فعلا بر بازار مصرف و قیمت‌ها اثرگذار نشود.

اما واهمه از رشد تقاضا برای محصولات نهایی فولادی نظیر فولادهای ساختمانی از ابتدای پاییز باعث شد تا سیاست‌گذاران مجدد به فکر حذف خریدهای سرمایه‌ای افتاده و شرکت در رینگ محصولات ابتدایی تا میانی زنجیره فولاد را منوط به برخورداری از کد بهین‌یاب کنند. به این ترتیب در هفته پایانی شهریور ماه تقاضا به 140 هزار تن رسید که نسبت به میزان تقاضا در هفته‌های قبل کمتر بود و در نهایت نیز 100 هزار تن شمش فولاد از این بازار به فروش رفت.میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ فیزیگی بورس کالا در هفته پایانی شهریور به 20 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید که این رقم نسبت به بهای فروش آن در هفته‌های قبل افت اندکی داشت.

با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام شده فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالا به 22 هزار تومان می‌رسد؛ هزینه حمل این محصول تا کارخانه نورد حدود هزار تومان بوده و تبدیل نیز هزینه‌ حداقل 2 هزار تومانی دارد. به این ترتیب نرخ نهایی تولید میلگرد با این شمش به 25 هزار تومان می‌رسد. این در حالی است که وجود محصولات قبلی در بازار آزاد باعث شده تا در شرایط کنونی میلگرد با نرخی در کانال 24 هزار تومان در بازار آزاد معامله شود. در این شرایط افزایش تقاضا برای مقاطع طویل فولادی از ناحیه مصرف می‌تواند زمینه رشد نرخ این محصولات با حمایت رشد هزینه‌های تولید را مهیا کند.

 

ارسال نظر