قیمت گوشت از اواسط آبان ماه به ثبات می‌رسد

۱۴۰۲/۰۷/۰۴ - ۰۱:۰۹:۰۸
کد خبر: ۲۱۶۰۱۳

قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه میانگین مصرف سالانه گوشت قرمز در کشور ۸۵۰ هزار تن است، گفت: از این میزان حدود ۱۰۰ هزار تن طی سال‌ها در قالب گوشت منجمد و مصارف صنعتی وارد کشور می‌شود و ۷۵۰ هزار تن نیز تولید داریم.

علیرضا پیمان پاک با اشاره به اینکه دو اتفاق بازار گوشت را از تعادل خارج کرد، گفت: یکی در بحث حذف ارز ترجیحی و حذف یارانه‌ها بود که فرآیند تولید را دچار مشکل کرد که البته در حوزه مرغ توانستیم با افزایش جوجه‌ریزی و تمرکز بر تولید داخل و مقدار محدودی واردات آن را به تعادل برسیم. به گفته وی درحال حاضر جوجه‌ریزی در بالاترین سطح ممکن در طول تاریخ گذشته است. بیش از ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی داریم.

قائم مقام وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: اتفاق دیگر محدودیت‌های ارزی به وجود آمده و مشکلات بین وزارت جهادکشاورزی و بانک مرکزی بود. در حوزه واردات گوشت منجمد و صنعتی که بخش صنف و صنعت ما را پوشش می‌داد کمبودی اتفاق افتاد. این کمبود باعث شد مصارف صنف و صنعت به سمت گوشت گرم حرکت کند. البته از ابتدای سال این مشکل حل شد و هماهنگی کاملی در پرداخت‌ها و انتقال ارزها به وجود آمد.

وی تصریح کرد: برآورد ما این است که ۵۰ هزار تن کاهش تولید داریم و باید ۱۵۰ هزار تن واردات داشته‌ باشیم. در دو سه ماه اول واردات گوشت منجمد کاهش یافت و در برخی ماه‌ها حتی به ۱۰۰ تن هم رسید، ولی امروز ۷۰۰۰ تن گوشت منجمد در ماه وارد و نیاز بخش صنف و صنعت تامین می‌شود، ضمن اینکه تقاضای صنف و صنعت نیز از گوشت گرم خارج شده و بازار به ثبات می‌رسد.

پیمان پاک که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، عنوان کرد: برای تنظیم بازار گوشت گرم، برنامه‌ریزی شده که واردات محدود گوشت قرمز تنظیم بازاری انجام شود و در این راستا واردات روزانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ تن گوشت گوسفندی و ۱۰۰ تن گوشت گوساله هدف‌گذاری شده است.این فرآیند برای گوشت گوسفندی اتفاق افتاد و زیرساخت‌ها نیز ایجاد شد و در حال حاضر واردات انجام می‌شود. تقریبا به روزی ۱۵۰ تن رسیدیم حتی در بعضی روزها ۲۰۰ تن گوشت گرم گوسفندی نیز وارد شده است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی افزود: برای تنظیم بازار گوشت قرمز روزانه ۱۵۰ تن گوشت وارداتی عرضه می‌شود که ۹۰ درصد آن از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و حدود ۱۰ درصد آن یعنی ۱۵ تن از طریق میادین میوه و تره‌بار سطح شهر عرضه می‌شود. با عرضه مداوم گوشت وارداتی پیش‌بینی می‌کنیم تا اواخر مهرماه یا اواسط آبان بازار گوشت به ثبات و به اندازه قیمت سال گذشته برسد. یعنی قیمت لاشه عمده‌فروشی کیلویی ۳۳۰ هزار تومان و برای خرده‌ فروش ۳۸۰ هزار تومان می‌رسد و در میان‌مدت نیز پرواربندی دام داخلی باید رونق بگیرد.

 

ارسال نظر