دروغ می‌گویند که دارو تحریم نیست

۱۴۰۲/۰۵/۲۹ - ۰۳:۳۳:۵۴
کد خبر: ۲۱۳۳۹۸

رییس اتاق ایران و سویس با بیان اینکه هر کسی که گفته و مدعی شده که دارو تحریم نیست، دروغ گفته است، اظهار داشت: شرکت‌های اروپایی هیچ‌وقت راه‌حل نقل و انتقال دارو را به‌طور واضح باز نکردند و هر چند همواره می‌گفتند که دارو تحریم نیست اما عملا دارو را تحریم کرده بودند.

شریف نظام مافی در گفت‌وگو با ایلنا درباره کمک‌های ژنو به ایران برای تامین و صادرات دارو در شرایط تحریمی اظهار داشت: تحریم دارو جنایت علیه بشر بوده و یکی از مواردی است که این موضوع باید در مجامع جهانی و بین‌المللی رسیدگی و بررسی شود که چه کسانی در خارج از ایران باعث شدند دارو به کودکان سرطانی در ایران نرسد و چه کسانی باعث شدند که شرکت‌های دارویی نتوانند دارو را به دست بیماران در ایران به ویژه بیماران سرطانی برسانند.

وی با بیان اینکه تحریم دارو از جنایت‌هایی است که در تاریخ نوشته و ماندگار خواهد شد، گفت: هر کسی که گفته و مدعی شده که دارو تحریم نیست، دروغ گفته است چراکه اکثر بانک‌های خارجی حاضر نیستند که با شرکت‌های دارویی کار کنند و این اقدام عملا تحریم کردن دارو است. رییس اتاق ایران ‌و سوییس ادامه داد: شرکت‌های اروپایی هیچ‌وقت راه‌حل نقل و انتقال دارو را به‌طور واضح باز نکردند و هر چند همواره می‌‌گفتند که دارو تحریم نیست اما عملا دارو را تحریم کرده بودند.

نظام مافی تاکید کرد: شرکت‌های دارویی سوییسی در ایران فعال هستند و تنها شرکت‌های اروپایی هستند که در این مدت تحریم توانستند در ایران برای تامین دارو اقدامی انجام دهند و دو شرکت بزرگ دارویی سوییس توانستند با سختی بسیار کماکان کار کنند و فعال باشند. 

وی پیش از این به ایلنا گفته بود برای تهاتر بخشی از پولهای آزاد شده ایران، سویس برای تهاتر دارو گزینه منطقی و خوبی به شمار می‌رود و از گذشته دو بانک هریتیج و بی‌سی پی سوییس نقش کلیدی را برای تجار ایرانی و نقل و انتقالات پول با کشورمان داشتند و این امکان بسیار قوی است که دوباره سوییس بتواند در این زمینه نقش آفرینی کند و پول‌های بلوکه شده ایران از طریق یکی از بانک‌های مورد تایید طرفین مورد استفاده قرار بگیرد و دارو و غلات از سویس تهاتر شود.

 

ارسال نظر