«ترمیم نمره» و ایجاد «سابقه تحصیلی» در شهریورماه ممکن نیست

رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در نشست خبری با موضوع تحلیل نتایج امتحانات نهایی خردادماه ۱۴۰۲، اظهار کرد: ۱۵ درصد از شرکتکنندگان به نمرات امتحان نهایی اعتراض داشتند.
۵۴ درصد معترضان به نمرات امتحان نهایی پسران و ۴۶ درصد دختران بودند. محسن زارعی ادامه داد: ۴۹ درصد از نمرات پس از اعتراض «افزایش» یافت. ۲۶ درصد بدون تغییر باقی ماند و ۲۵ درصد «کاهش» یافت. تغییرات بالا در نمرات امتحان نهایی پس از اعتراض ناچیز بوده است.
نحوه رسیدگی به برگههایی با بیش از ۲ نمره تغییر
زارعی درباره نحوه رسیدگی به اعتراصات نیز توضیح داد: اگر تغییر نمره پس از اعتراض بیش از ۲ نمره بوده، برگه به مصحح پنجم ارجاع داده شد. اگر در مصحح پنجم هم این مغایرت وجود داشت، برگه به مرحله بازبینی ارسال شد. در مرحله بازبینی، بازبینان برگه را کامل میدیدند و نظر یکی از مصححین را تایید میکردند و آن نظر اعمال میشد. بنابراین دقت شد که هیچگونه تضییع حقی نباشد. او با بیان اینکه بین مصححین اول و دوم ۹۴ درصد همبستگی در نمرات وجود داشت، افزود: مغایرت نمره در نمره مصحح اول و دوم را خیلی کم داشتیم. عمده کسانی که اعتراض زده بودند، نمرات بالایی داشتند. زارعی در خصوص تحلیل آزمون نیز گفت: تک تک سوالات را از نظر روایی، پایایی، درجه دشواری، میزان پاسخگویی شرکتکنندگان و کارکرد افتراقی سوال که آیا سوگیری دشته یا خیر؟ بررسی شد و هنوز در حال انجام است. ما میانگین درس به درس را به تفکیک استانها در دستور کار داریم. بنا داریم به استانها بازخورد دهیم.
فقط یک نفر در کشور معدل ۲۰ کسب کرد
زارعی همچنین درباره مورد تایید بودن سوالات آزمون نهایی توضیح داد: همه سوالات مورد تایید دبیرخانههای ما بودند و از این رو در ۷۶ درصد راهنمای تصحیح ما هیچ تغییری رخ نداد و همان سوالات پیش بینی شده توسط طراحان، مورد تایید دبیرخانهها بود. یک مورد سوال از درس ریاضیات گسسته مورد تایید نبود. دبیرخانهها معتقد بودند این سوال گویا نیست و باید حذف شود. ما این سوال را حذف کردیم و قبل از تصحیح، نمره آن بین باقی سوالات توزیع شد. او تایید کرد: در امتحان نهایی امسال فقط یک نفر در کشور معدل ۲۰ کسب کرد. این دانشآموز پسر، در مدرسه نمونه دولتی تهران درس میخواند و توانست معدل ۲۰ در رشته تجربی کسب کند. در مجموع افت نمرات را داشتیم. سال گذشته میانگین نمرات در رشته نظری ۱۱.۶۲ و امسال ۱۰.۰۲ بوده است. رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، افزود: در مجموع رشتههای نظری، بیشترین نمره بین ۱۰ تا ۱۲ بوده است و تعداد نمره ۲۰ حدود ۰.۴۱ درصد است.
نحوه ایجاد نمره کل تراز شده و سابقه تحصیلی
رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره نحوه ایجاد نمره کل تراز شده و ایجاد سابقه تحصیلی توضیح داد: نمره تراز برای هر درس در هر سال تولید شده است. در واقع نمره تراز فرد به این معناست که عملکرد او در جامعه آماری خودش چطور است. برخی افراد شرکتکننده نمره خام را در نظر میگیرند و میگویند معدل من در فلان سال ۲۰ شد. درحالی که معدل مبنا نیست و سابقه تحصیلی درس به درس احصاء شد.
هر درس ضریبی داشته و با توجه به ضریب آن، نمره تراز شده و بین شرکتکنندگان همان سال نمره کل تولید و گزارش شده است. به گفته زارعی، در شهریور ماه امسال امکان ایجاد سابقه و ترمیم نمره وجود ندارد و فقط دانشآموزان تجدید شده در شهریور امسال میتوانند آزمون دهند، بنابراین تمامی شرکتکنندگان شهریور ماه، دانشآموزان تجدید شده هستند. او درباره چگونگی ساخت و تولید سابقه تحصیلی و نمرات تراز، توضیح داد: از سال ۸۴ به بعد قریب به ۱۸ سال سابقه تحصیلی تولید کردیم.
برای همه فارغالتحصیلان و دانشآموزان و داوطلبان ۷۰ عنوان درس «یکتا» از نظام قدیم و جدید آموزش و پرورش داشتیم و در واقع در عناوین سابقه، تحولی داشتیم. بخشی از داوطلبان هیچ سابقه و مشخصات هویتی نزد ما نداشتند. شناسایی و جانمایی این افراد کار طاقت فرسایی بود اما به همت همکاران انجام شد. زارعی تصریح کرد: ۱۰۴ درس از ۴ دیپلم و ۴ پیش دانشگاهی و ۳ نظام آموزشی داشتیم. از اینها تقریبا ۱۰۰ هزار نمره یکتا تولید و از این میان برای بیش از ۱۱ میلیون نفر درس تبدیل نمره یکتا به تراز رخ داد و جانمایی شد. برای هر درس آماری با توجه به ضرایب در هر سال تولید و تبدیل به نمره کل شد و نهایتا به عنوان سابقه تحصیلی به سازمان سنجش ارایه میشود.
سوالات در فضایی امن به دست شرکتکنندگان رسیده است
او با بیان اینکه سوالات را الکترونیک و به صورت رمز نگاری شده و امن ارسال کردیم، افزود: کاملا سوالات در فضایی امن به دست شرکتکنندگان رسیده است. نیاز به امکانات و تجهیزات داریم اما امسال اتفاق خوبی افتاد و مشارکت سایر دستگاهها را شاهد بودیم. از این رو ابزار و امکانات اولیه مثل دوربین مدار بسته، راکت فلزیاب و دستگاه سیگنال یاب و ... را داشتیم و حوزههای اجرا مجهز شدند.
تصحیح الکترونیک اوراق امتحانی
زارعی تاکید کرد: امسال پاسخ برگها شخصیسازی شده بود و هر دانشآموز پاسخ برگ خاص خود را داشت. یعنی پاسخ برگها چاپ و نه تکثیر میشدند و این کار سختی بود. سوالات هم شخصیسازی شده در حوزه اجرا بود و سوال ویژه آن حوزه طراحی شده بود و شماره حوزه در پس زمینه سوال درج شده بود.
