سایه کمیسیون ماده 5 بر سر پارلمان شهری

۱۴۰۲/۰۵/۲۵ - ۰۲:۲۷:۳۰
کد خبر: ۲۱۳۰۷۸
سایه کمیسیون ماده 5 بر سر پارلمان شهری

گروه راه و شهرسازی|

رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران دیروز با ارایه گزارشی از تصمیمات یکی از جلسات کمیسیون ماده 5 و ابعاد اثرگذاری وسیع آن روی جمعیت پایتخت و بودجه شهرداری، گوشه‌هایی از تمرکز قدرت در این کمیسیون را هویدا کرد و نشان داد که تصمیمات پارلمان شهری پایتخت در برابر تصمیمات کمیسیون یادشده تا چه حد کوچک و کم اثر به نظر می‌رسد.

اگر چه از اوایل سال جاری به واسطه لایحه برنامه هفتم توسعه، بحث درباره کمیسیون ماده 5 و پیشنهاد دولت در این لایحه مبنی بر انتزاع دبیرخانه کمیسیون ماده پنج شهر تهران از شهرداری پایتخت و انتقال آن به وزارت راه و شهرسازی داغ شد، اما دیروز با گزارش مهدی عباسی، رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران، زاویه دیگری از قدرت و اختیارات کمیسیون ماده 5 و گسترده وسیع اثرگذاری این اختیارات روی جمعیت و سرنوشت شهروندان پیش چشم نماینده مردم در شورا گشوده شد. به گزارش «تعادل»، کمیسیون ماده 5 در شهر تهران به ریاست شهردار برگزار می‌شود و با حضور نماینده‌هایی از وزارتخانه‌های مختلف، وظیفه دارد پرونده تغییرات در طرح تفصیلی را بررسی کرده و با در نظر گرفتن مصلحت شهر، قانون، نظر کارشناسان و... این پرونده‌ها را بررسی کند.

   آثار ۵۴ همتی تصمیمات کمیسیون ماده ۵ بر تهران 

آنگونه که دیروز رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران به اعضای این شورا گزارش کرد، آثار مالی تصمیمات کمیسیون ماده ۵، صرفا در جلسه دوم مرداد سال جاری ۵۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

عباسی با بیان اینکه در یکی از جلسات کمیسیون ماده ۵ دستوراتی بررسی شد که تصمیم گرفتم با توجه به اهمیت این ساختار، اعضا را در جریان آثار تصمیمات کمیسیون ماده ۵ قرار دهم، گفت: در دوم مرداد ماه سال جاری ۱۷ بند بررسی شد که تصمیم‌گیری در خصوص برخی از این بندها که سه عنصر بازنگری طرح تفصیلی، بازنگری طرح‌های موضعی و ... بود را به تصمیمات بعدی موکول کردند، اما ۱۲ پرونده با ۱۵هزار متر مربع زیربنای مازاد بررسی شد که ۱۰ مورد بالای محور انقلاب و دو مورد پایین محور خیابان انقلاب بود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بر اساس حکمرانی شهری، مساله اصلی جمعیت است. چرا که امکانات شهری بر اساس جمعیت باید مدیریت و ایجاد شود، افزود: در جمعیت‌پذیری قطعات سه تا پنج برابری از پلاک‌های موجود اعلام شده است که مشاور اعلام کرده ۶۷۰ هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود و ما در کمیسیون‌مان بررسی کردیم و نشان می‌دهد که با این تصمیم ۷۱۴ هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود و این در حالی است که جمعیت زیادی قرار است با یک تصمیم که در مجموع دو خط است به تهران اضافه شود و این یک تصمیم عادی نیست.

   700 هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود!

وی با بیان اینکه با این تصمیم قرار است حدود ۷۰۰ هزار نفر به تهران اضافه شود، اظهار کرد: باید ببینیم با این جمعیت اضافه چه اتفاقی در نوسازی بافت‌ها رخ می‌دهد و عمدتا ساخت و سازها در مساحت‌های بالای ۲۵۰ متر است که در مناطق کم برخوردار کمتر چنین زمین‌هایی وجود دارد و این قطعات بیشتر در مناطق برخوردار وجود دارد یعنی به عبارت دیگر سیاست‌های تشویقی به سمت پلاک‌هایی می‌رود که صاحبانشان سرمایه دارند.

عباسی با بیان اینکه در اراضی دوشان تپه در منطقه ۱۳ برای استقرار جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر و ساخت بیش از ۴۰۰۰ واحد مسکونی تصمیم‌گیری شده است، گفت: فرودگاهی در آن محدوده است که در شرایط اضطراری می‌توان از آن استفاده کرد؛ اما این فرودگاه هم ممکن است از کارکرد خود خارج شود و ما یک بررسی در کمیسیون در خصوص انتفاع مالی این پروژه انجام دادیم که نشان می‌دهد انتفاع مالی مالک ۴۸ همت و انتفاع شهرداری ۳۰۰۰ میلیارد تومان است. در حالی که می‌تواند اجرای اینگونه طرح‌ها اثرات مثبتی نیز در بازگشایی معابر داشته باشد اما به اعتقاد من لازم نیست که تمام موارد مشابه پادگان‌ها تعیین تکلیف شود. چرا که گاهی تعیین تکلیف برخی از این پهنه‌ها تهدید می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از دستورات جلسه کمیسیون ماده ۵ در خصوص پروژه بوستان ولایت بود که ۱۵ هزار میلیارد تومان بار مالی برای شهرداری دارد و اگر اجرای این طرح مصوب شود باید به شورای شهر بیاید، گفت: در این جلسه در خصوص ۱۲ پرونده که جمع متراژ آنها به ۱۵ هزار متر می‌رسید نیز تصمیم‌گیری شد که من تنها به چند مورد از این پرونده‌ها اشاره می‌کنم که در یکی از این پرونده‌ها که در منطقه ۲ است زمینی به وزارت راه اختصاص داشته و قرار بوده که ساخت و‌سازی در آن صورت گیرد که شهرداری ۴۷۱ درصد تراکم در این پرونده که در شهرک هما است را پذیرفته، یعنی خانه‌های این شهرک دو طبقه است و حالا ما مجوز پروژه ۱۰ طبقه داده‌ایم و حتی کاربری تثبیت مسجد از روی پلاک برداشته شده است و در یکی از پرونده‌های دیگر ۴۵۰ درصد تراکم پذیرفته شده است.

    طرح‌های موضعی و موضوعی باید به شورا بیاید

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مقایسه مالی پرونده‌های کمیسیون ماده ۵ با یکی از مصوبات شورا نشان می‌دهد که مصوبات کمیسیون ماده ۵، ۵۴ هزار میلیارد تومان آثار مالی دارد، گفت: اهمیت کمیسیون ماده ۵ این است که تصمیماتش در مسائلی همچون جمعیت و مسائل مالی اثرگذار است و باید وقت ما در شورای شهر معطوف به این مسائل بیشتر شود.

وی با اشاره به وظایف شوراها در قانون گفت: تمام طرح‌های موضعی و موضوعی شهرداری باید به تصویب شورای شهر برسد و اساسا شورای شهر باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد جمعیت تهران به این میزان افزایش یابد یا نه؟ و باید بررسی دقیق‌تری در این خصوص صورت گیرد.

   تراکم حق عمومی است نه حق پنج نفر در کمیسیون

عباسی با بیان اینکه اگر بنده در مورد جمعیت صحبت می‌کنم نیاز است در مورد آن گفت‌وگو شود و در مورد تصمیمات مطمئن شویم، اظهار کرد: این شفافیت است و این یعنی شورا و مشارکت فعال. بنده مباحث فنی یک جلسه را به صورت کارشناسی مطرح کردم . اینجا فضای پروپاگاندا نیست و مباحث کارشناسی است. کمیسیون ماده پنج تصمیمات فاخری نیز داشته و ممنونیم و آیا مواردی که بنده مطرح کردم اشتباه است؟ نمی‌دانیم. وی افزود: اگر مصوبه محله کن آمده بود و در آن مداخله نشده بود می‌توانست فاجعه رقم بزند، بدانید تراکم حق عمومی شهر است و حق پنج نفر در کمیسیون نیست. اگر تراکمی در فضایی مازاد داده می‌شود باید سرانه‌ها مورد توجه قرار بگیرد. ۵۰۰ هزار مسکن در تهران خالی است و آیا گزارشات مراجع را خوانده‌اید که سهم کمیسیون ماده پنج در تصمیمات چیست؟ عباسی با بیان اینکه کم کاری‌های ما دو سال دیگر نیاز به پاسخگویی دارد، تأکید کرد: دو سال دیگر نیستیم و نمی‌توانیم دفاع کنیم.

    استقبال از هشدارهای عباسی

ناصر امانی در یکصد و هفتادمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن تقدیر از رییس کمیسیون شهرسازی برای ارایه گزارش درخصوص کمیسیون ماده پنج، بیان کرد: رسانه‌ها ابهامات و سوالات متعددی در مورد کمیسیون ماده پنج مطرح کردند و اقدام آقای عباسی در شورا خوب و مثبت بود و وظیفه نظارتی خود را انجام داد که البته موافقان و مخالفانی دارد. وی ادامه داد: تصمیمات تنها در یک جلسه گرفته شده بودو بوستان ولایت و دوشان تپه و ۱۲ پرونده در این جلسه مورد بررسی قرار گرفته بود، افزایش تراکم مسکونی بدون توجه به تأمین سرانه‌ها و شکاف طبقاتی و فاصله بین شمال و جنوب دو هشداری بود که در گزارش امروز قرائت شد. امانی با اعلام اینکه آورده شهرداری برای مردم شهر در یک جلسه ۲۵ میلیارد تومان بود، یادآور شد: ما در یک جلسه شورا برای ۱۵۰ میلیارد تومان تصمیم گرفتیم و این مقایسه نشان می‌دهد که تصمیمات کمیسیون ماده پنج اهمیت دارد.

   لزوم توجه جدی به نوسازی در پایتخت

مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در یکصد و هفتادمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به گزارش عباسی بیان کرد: اگر شهرسازی روند کندی داشته باشد به شهر آسیب خواهد زد و این روند در دوره قبلی باعث شد تولید مسکن صورت نگیرد و قیمت مسکن افزایش چشمگیری داشته باشد. وی ادامه داد: نوسازی در شهر تهران باید به‌طور جدی مورد توجه قرار بگیرد، کمیسیون ماده پنج، هفت عضو دارد که یکی از اعضای آن شهردار تهران است و حتی رییس شورای اسلامی شهر تهران به عنوان ناظر در کمیسیون حضور دارد و جزو هفت نفر نیستند لذا تصمیمات این کمیسیون در سطح کلان کشور است و وزرا در آن تصمیمات نقش دارند. پیرهادی تأکید کرد: بررسی موضوع بسیار مورد اهمیت است اما باید تمام ابعاد بررسی شود چون در غیر این صورت ذهنیت‌هایی را در جامعه ایجاد خواهد کرد که نیاز به توضیح خواهد داشت.

   گره‌گشایی در مجلس شورای اسلامی

احمد صادقی، رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا نیز در واکنش به اظهارات عباسی گفت: کمیسیون ماده 5 یک نهاد قانونی است و وقتی به مقایسه اختیارات کمیسیون به شورا می‌پردازیم که البته مورد نقد ما نیز هست، باید در کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار بگیرد و در مجلس شورای اسلامی رفع شود. وی تأکید کرد: حضور اعضای شورا در کمیسیون ماده پنج در مجلس شورای اسلامی رد شده بود و امروز دست ما در مجلس باز است و می‌توانیم گره‌گشایی کنیم. 

 

ارسال نظر