آزادسازی پول‌های ایران خطرناک است!

۱۴۰۲/۰۵/۲۳ - ۰۱:۲۸:۲۵
کد خبر: ۲۱۲۸۷۶

وزیر امورخارجه پیشین امریکا توافق دولت بایدن با ایران برای آزادی جاسوسان امریکایی در ازای آزادسازی پول بلوکه شده ایران را خطرناک توصیف کرد.

مایک پمپئو، وزیر امورخارجه پیشین امریکا در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی باز هم از توافق تهران و واشنگتن برای آزاد شدن وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی به‌علاوه آزادی شهروندان ایرانی زندانی در امریکا در ازای آزادی جاسوسان امریکایی به‌شدت انتقاد کرد. بنابر گزارش پایگاه خبری هیل، پمپئو توافق دولت بایدن با ایران را بسیار خطرناک توصیف کرد و گفت که این پول به اقتصاد این کشور کمک خواهد کرد.

در حالی که شش میلیارد دلار پول آزاد شده ایران وجوهی بوده است که در طول سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های امریکا در حساب‌های بانکی کره جنوبی مسدود شده بود، وزیر امورخارجه پیشین امریکا مدعی شد که قیمت این مبادله تنها موجب تشویق گروگان‌گیری‌های بیشتر خواهد شد. وی افزود: شما اکنون در وضعیتی قرار دارید که به ایرانی‌ها گفته‌اید، دولت بایدن در ازای هر امریکایی که می‌گیرید یک میلیارد دلار به شما می‌دهد.

وزیر امورخارجه پیشین امریکا همچنین روز گذشته در گفت‌وگو با روزنامه جروزالم پست از جو بایدن، رییس‌جمهور کشورش به دلیل حصول توافقی میان تهران و واشنگتن برای آزادی جاسوسان امریکایی به‌شدت انتقاد کرد و مدعی شد که این توافق به‌طور ناخواسته انگیزه برای گروگان‌گیری را بیشتر می‌کند و به‌طور بالقوه فعالیت‌های تروریستی را افزایش می‌دهد. پمپئو این اقدام را «غم‌انگیز و خطرناک» خواند و مدعی شد: این شش میلیارد دلار است که اکنون در اختیار رییسی [رییس‌جمهور ای ران] قرار دارد و خطر بیشتری برای همه خواهد داشت.  نوشته نیویورک تایمز، در اولین قدم این توافق که پس از دو سال «مذاکره پنهانی ایران و امریکا» به دست آمده است، ایران پنج ایرانی-امریکایی را از زندان آزاد و آنها را در هتلی نگه‌ می‌دارد. سپس نمایندگی ایران در سازمان ملل در رابطه با این اخبار منتشر شده به شبکه سی‌بی‌اس گفت: به عنوان بخشی از توافق همکاری بشردوستانه که با میانجی‌گری یک دولت ثالث حاصل شده است، ایران و امریکا پذیرفته‌اند که متقابلا پنج زندانی را آزاد و آنها را عفو کنند.

جابه‌جایی آنها گام ابتدایی حائز اهمیتی در جهت اجرای توافق است. سیامک نمازی در سال ۱۳۹۵ به جرم جاسوسی و همکاری با دولت امریکا، عماد شرقی در سال ۱۳۹۹ به جرم جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی و مراد طاهباز در سال ۱۳۹۶ به جرم جاسوسی از مراکز حساس نظامی در پوشش محیط زیستی، هر کدام به ۱۰ سال حبس محکوم شده بودند. از دو تن دیگر که گفته می‌شود یک نفر از آنها زن بوده، نامی آورده نشده است.

همچنین وزارت امورخارجه ایران در مورد آزادسازی منابع توقیف شده ایرانی و آزادی تعدادی از زندانیانی که به‌طور غیرقانونی توسط امریکا بازداشت شده‌اند، بیانیه‌ای صادر و در آن تصریح کرد: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط امریکا توقیف شده بود، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی امریکا به تعهدات خود در این خصوص را دریافت کرده‌ است اما جاسوسان مدنظر امریکا کماکان در ایران حضور دارند. 

 

ارسال نظر