موج جهانی افزایش قیمت بنزین

قیمت بنزین در سراسر جهان رو به افزایش گذاشته که یک نشانه تورمی برای بانکهای مرکزی و دولتهای سراسر جهان است. بهای معاملات بنزین در بازار نیویورک به بالاترین حد در ۹ ماه گذشته صعود کرد و شوک قیمت آن به جایگاههای سوخت رسید.
همزمان قیمتها در آسیا هم افزایش پیدا کرده است. بازارهای بنزین در سراسر جهان به دلیل ترکیبی از عوامل نظیر اختلالات پالایشگاهی غیر منتظره و ذخایر بنزین کمتر از حد معمول در قطبهای ذخیرهسازی مانند منطقه گلف کاست امریکا و سنگاپور برای این وقت از سال، محدودیت عرضه پیدا کردند.
این وضعیت در بازارهای انرژی جهانی میگوید که هرچند بهای معاملات نفت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون تغییر چندانی نداشتند اما قراردادهای بنزین امریکا بیش از ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این افزایش دوباره قیمت بنزین احتمالا دردسری برای بانکهای مرکزی از جمله فدرال رزرو امریکا ایجاد میکند زیرا سیاستگذاران با این مشکل دست و پنجه نرم میکنند که اگر لازم باشد تورم را مهار کنند، تا چه حد باید سیاست پولی را منقبض کنند. قیمت بنزین اغلب یک موضوع جنجال برانگیز بوده زیرا هزینههای آن میتواند برای بسیاری از افراد در کنار هزینههای غذا و اجاره، یک هزینه روزانه ضروری باشد.
قیمتهای انرژی اغلب یکی از عوامل زیادی هستند که در افزایش تورم جهانی سهیم بودند. در امریکا کنترل قیمت در جایگاههای سوخت هم مساله مهمی برای جو بایدن، رییسجمهور امریکا در انتخابات سال آینده خواهد بود؛ به خصوص پس از اینکه او دستور داد بزرگترین برداشت از ذخایر امریکا در تابستان گذشته انجام شود. اندرو هولنهورست، اقتصاددان ارشد امریکایی در شرکت سیتی گروپ گفت: هزینههای بالاتر انرژی ممکن است قیمتهای مصرفکننده را افزایش داده و به تورم مجدد کالاها منجر شود. به گفته برت رایان، اقتصاددان ارشد دویچه بانک، افزایش یک سنتی هر گالن بنزین در امریکا، حدود ۱.۱۵ میلیارد دلار قدرت هزینه سالانه را از بین میبرد. این به معنای آن است که کاهش ۱.۳۰ دلاری هر گالن بنزین در سه ماهه دوم، باعث صرفه جویی ۱۵۰ میلیارد دلاری برای مصرفکنندگان شد و این پولی است که آنها میتوانند برای کالاها و خدمات دیگر خرج کنند.
موجودیهای کم و تقاضای بالا در مناطق اصلی، قیمتها در سراسر جهان را بالاتر میبرد. در اروپا، قیمت بنزین سریعتر از نفت در حال افزایش است. با این حال، این روند هنوز بهطور کامل به هزینههای بالاتر در جایگاههای سوخت منجر نشده است. در همین حال، بازار سنگاپور که یک قطب کلیدی آسیاست، از صادرات کمتر از حد انتظار چین تحت تاثیر قرار رگفته است. افزایش قیمت سوخت در بسیاری از بازارهای نوظهور، به بار سنگینتری برای دولتها تبدیل میشود که بسیاری از آنها یارانههای سوخت را برای جبران هزینههای شهروندان فقیرتر اختصاص دادهاند.
با وجود افزایش ظرفیت پالایشی در خاورمیانه و چین، عرضه جهانی بنزین نتوانسته است بهطور قابل توجهی از سطوح پایین تاریخی خود بهبود پیدا کند. حتی امریکا بزرگترین توسعه را در بیش از یک دهه گذشته داشته است اما این توسعهها برای جبران مجموعهای از قطعیهای برنامهریزی نشده از جمله واحد باتون روژ شرکت اکسون موبیل در امریکا، پایگاه پِرنیس شرکت شل در روتردام و تاسیسات میزوشیما متعلق به شرکت اینئوس هولدینگز در ژاپن کافی نبوده است. این اختلالات در زمانی که ذخایر همچنان اندک بود، باعث کاهش عرضه شدند
به گفته کالوم بروس، تحلیلگر گروه گلدمن ساکس، سیستمهای پالایشی در سراسر جهان پس از سالها کار سخت، بیشتر مستعد قطع شدن هستند. به علاوه، موج گرمای شدید کم سابقه در اروپا و بخشهایی از آسیا، فعالیت با نفت سبک را دشوارتر کرده است. در چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، طیف وسیعی از شاخصها، به افزایش تقاضا اشاره میکنند. طبق برآورد شرکت «ریستاد انرژی»، تقاضای بنزین چین در ژوئیه حدود ۳.۳ میلیون بشکه در روز پیش بینی میشود که ۱۴ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ است که هنوز قرنطینههای کووید ۱۹ و فلج شدن تقاضا برای سوخت، آغاز نشده بود.
بر اساس گزارش بلومبرگ، در اروپا هم مصرف بنزین افزایش پیدا کرده و فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا، همگی افزایش سالانه مصرف را نشان میدهند. همزمان، کمبود عرضه ناشی از تحریمهای روسیه که پالایشگاههای اروپایی را از نفت خام و سایر مواد خام برای بنزین محروم کرده است، همچنان ملموس است. به عنوان مثال، از دست دادن نفتای سنگین روسیه، به کمبود مواد اولیه برای واحدهای بنزینسازی منجر شده است. به گفته اسپارتا کامادیتی، این امر منجر به کمبود مواد شده و به رتبه اکتان بنزین اضافه کرده و در نهایت عرضه بنزین مناسب برای خودروهای اروپایی را کاهش داده است.
