به هرگونه بدعهدی واکنش متناسب خواهیم داشت

۱۴۰۲/۰۴/۱۳ - ۰۱:۴۰:۲۷
کد خبر: ۲۰۹۷۷۶

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روزنامه انگلیسی گاردین به تازگی در گزارشی اعلام کرده است که کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه با خودداری از برچیدن تحریم مربوط به فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی در ماه اکتبر، برای اولین‌بار برجام را نقض خواهند کرد و از دیگر سو به دنبال فعال کردن مکانیزم ماشه علیه ایران هستند، گفت: ما گزارش‌های رسانه‌ای درباره انجام یا عدم انجام تعهدات اروپا در روز انتقالی که زمان آن مشخص است را ملاک عمل و تصمیم‌گیری قرار نمی‌دهیم.

وی با بیان اینکه روز انتقالی مطابق با سال هشتم برجام است که گمان می‌کنم در ماه مهر خواهد بود و یکی از موعدهای مهم در ارتباط با اجرای برجام به شمار می‌رود، افزود: به عنوان عضو مسوولیت پذیر برجام، تحولات در این زمینه را با دقت رصد می‌کنیم و متناسب با اقدامات طرف‌های مقابل، اقدامات خود را انجام می‌دهیم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه به هرگونه بدعهدی طرف‌های مقابل واکنش متوازن و متناسب نشان می‌دهیم و گام‌های جبرانی ایران هم در واکنش به تحریم‌های غیرقانونی امریکا و بی‌عملی دولت‌های اروپایی در ارتباط با برجام بود در بخشی دیگر از صحبت‌های خود درباره روند مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز اظهار کرد: ایران مسیر مذاکرات و ادامه رایزنی‌ها با طرف‌های مقابل را با هدف تامین حداکثری منافع ملت ایران دنبال می‌کند.

همانطور که هفته پیش اعلام کردم ما مواضع خود را به صورت روشن به طرف‌های مقابل منتقل کردیم و طرف‌های مقابل با مواضع ما کاملا آشنا هستند. کنعانی اعلام کرد: در بازه زمانی اخیر یک رگه‌هایی از واقع بینی و دور شدن از فضای غیر سازنده را از سوی طرف‌های مقابل مشاهده کردیم، ولی این برای ما کافی نیست. وی تاکید کرد: ایران برای گرفتن نتیجه از روند مذاکرات، مذاکره می‌کند .

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در این ارتباط گفت: ما همانطور که آماده از سرگیری و جمع‌بندی مذاکرات به صورت متوازن و با رعایت مواضع اصولی خود هستیم، آماده هر سناریوی دیگری هم هستیم و سیاست خارجی متوازن خودمان را در توسعه روابط با کشورهای مختلف بدون توجه به وضعیت مذاکرات و در راستای تامین منافع ملت ایران ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی درباره انتخاب «معصومه آباد » به عنوان سفیر ایران در فنلاند و برخی از انتقادات مطرح شده در مورد این انتخاب در رسانه‌ها و فضای مجازی از جمله اینکه وی عضو کادر وزارت امور خارجه نیست، گفت: من بارها درباره انتخاب سفرایی که از بدنه وزارت خارجه نیستند، پاسخ داده‌ام.

در وزارت امور خارجه همه کشورهای دنیا، انتخاب سفرایی از شخصیت‌های دیگر کشوری، غیر از جامعه دیپلماتیک، امر مرسومی است و متناسب با کشور هدف و نیاز‌هایی که وجود دارد، بعضا سفرایی غیر از کادر دیپلماتیک وزارت خارجه انتخاب می‌شوند و این صرفا منحصر به ایران نیست. وی در همین ارتباط گفت: قاطبه سفرای ما از بدنه وزارت خارجه هستند ولی همانطور که گفتم بعضاً متناسب با نیاز و اهداف تعیین شده سفرایی خارج از کادر وزارت خارجه انتخاب می‌شوند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد نشست پیش روی شورای حقوق بشر سازمان ملل و طرح موضوع ایران در این نشست با توجه به پیش نویس ضد ایرانی تهیه شده برای آن گفت: مباحث در شورای حقوق بشر روند خود را دنبال می‌کند. ما بارها گفته‌ایم که ایران با سیاسی کردن حقوق بشر و استفاده ابزاری از حقوق بشر و کاستن از جایگاه شورای حقوق بشر و تبدیل آن به ابزاری برای اعمال فشار بر کشورهای مستقل مخالف است.

وی تاکید کرد: ما دیدگاه‌های خود را شفاف اعلام کردیم. در نشست‌های حقوق بشر به صورت جدی حضور می‌یابیم . اصول و مبانی حقوق بشر را همواره مورد توجه قرار داده‌ایم و عملکرد خود را در حوزه حقوق بشر همواره گزارش کرده‌ایم و به هر سوال و شبهه‌ای که از روی انصاف بیان شود پاسخ داده‌ایم .

کنعانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چندی پیش «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهور ترکیه مدعی شده که تنها مانع برای بازگشایی کریدور «زنگزور »ایران است، نظر تهران در این ارتباط چیست؟ گفت: ما در چارچوب موافقتنامه آتش بس، مواضع و دیدگاه‌های روشنی داریم و بر اجرای مفاد موافقتنامه تأکید داشته و داریم .

  امریکا و اروپا رویای احیای برجام را  به امنیت اوکراین ترجیح داده‌اند

یک مقام دولت جورج بوش در یادداشتی با ارایه تحلیلی از مواضع اخیری که واشنگتن و کشورهای اروپایی عضو توافق هسته‌ای (برجام) در قبال موضوع احیای این توافق و کمک‌های بیشتر به جنگ اوکراین اتخاذ کرده‌اند، مطرح کرد که امریکا و متحدان اروپایی آن احیای برجام را به تامین امنیت اوکراین ترجیح داده‌اند. استفان رادمیکر، دستیار پیشین وزیر امور خارجه امریکا در دولت جورج بوش در یادداشتی که در وبگاه ریل کلییر ورلد منتشر شد، درباره موضع دولت جو بایدن درباره احیای توافق هسته‌ای مدعی شد: دولت بایدن در حال بررسی ورود به یک توافق محدود هسته‌ای با ایران است که نسبت به توافق هسته‌ای اصلی (برجام) محدودیت‌های کمتری را روی برنامه هسته‌ای ایران اعمال خواهد کرد.

رادمیکر همچنین می‌گوید «بیشتر تحلیل‌گران تمایل مجدد دولت امریکا به دیپلماسی با ایران را به سیاست‌های انتخاباتی نسبت می‌دهند. توافقی که در حال بررسی است کار چندانی برای محدود کردن برنامه تسلیحات اتمی ایران انجام نخواهد داد اما انتظار می‌رود که بروز هرگونه بحران با ایران را تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به تعویق بیندازد. با این حال، مشکل اوکراین مطرح است که فوریت بیشتری دارد و ممکن است به دولت انگیزه بدهد که الان به دنبال یک توافق باشد.»

 

ارسال نظر