برنامه هفتم توسعه گره از کار دولت و مجلس باز می‌کند؟

۱۴۰۲/۰۲/۲۷ - ۰۵:۳۹:۰۹
کد خبر: ۲۰۵۹۸۱
برنامه هفتم توسعه گره از کار دولت و مجلس باز می‌کند؟

تاکید بر همراهی و همدلی دو قوه، شعاری بوده که در حدود دو سال گذشته، بارها از سوی نمایندگان مجلس و اعضای دولت بر آن تاکید شده و با رمز مشترک همکاری دو قوه به مردم وعده بهبود شرایط اقتصادی داده شده است، با این وجود اما دولت رییسی در حالی به نیمه راه خود می‌رسد که هنوز مشخص نیست برنامه‌های کلان اقتصادی برای کاهش مشکلات به چه شکل اجرایی خواهند شد؟

پایان روابط فساد‌انگیز و جریان رانت‌خواری، ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال، برخورد با مظاهر فساد، تغییر وضع موجود به نفع مردم، تحول در نظام اجرایی و شیوه اداره کشور، سامان دادن اقتصاد، معیشت و فرهنگ و مسائل اجتماعی و حقوق مردم در عرصه سیاست خارجی، اصلاح نظام بانکی کشور، سوق دادن نقدینگی به سمت تولید، تک رقمی شدن تورم، پرداخت هزینه درمان از طریق ارایه کارت سلامت برای برخی از اقشار جامعه، توجه به معیشت و حقوق پزشکان و پرستاران، ایجاد یک میلیون شغل به صورت سالانه، رایگان شدن اینترنت برای دهک‌های پایین جامعه، کاهش ۵۰ درصد از هزینه‌های درمان، رونق اقتصاد فضای مجازی و مبارزه با فساد در همه بخش‌ها تنها بخشی از وعده‌های رییسی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 است. نگاهی به عملکرد ثبت شده در ماه‌های گذشته اما نشان می‌دهد که بسیاری از این وعده‌ها یا اساسا عملی نشده‌اند یا شعارها و طرح‌هایی که در رابطه با آنها داده شده، به هیچ جا نرسیده‌اند.

با وجود شعارهای کلان، تورم همچنان بالای 45 درصد باقی مانده، نرخ بیکاری تغییر عمده‌ای نداشته، قدرت خرید مردم در بازارهایی مانند مسکن و خودرو به‌شدت کاهش یافته و با افزایش قیمت کالاهای اساسی، حالا سفره آنها نیز در خطر جدی به سر می‌برد. طرح‌های بزرگی مانند ساخت چهار میلیون واحد خانه در چهار سال نیز مشخص نیست در چه شرایطی قرار ندارد و در حالی سال دوم دولت به پایان خود نزدیک می‌شود که هیچ خبری از طرح‌های بزرگ اقتصادی وجود ندارد. در چنین شرایطی مجلس که همراهی با دولت را به عنوان شعار اصلی خود برگزیده بود نیز با نزدیک شدن به انتخابات مجلس، کمی تغییر زاویه داده و با قدرت بیشتری از شرایط اقتصادی انتقاد می‌کند. با این وجود اما تنها استیضاح وزیر صمت به نتیجه رسیده و مشخص نیست که نمایندگان برای هفته‌های آینده چه برنامه‌ای دارند. در چنین فضایی صحبت‌های جدید رییس مجلس که فشار اقتصادی بر مردم را تایید می‌کند مشخص نیست که چه پشتوانه‌ای خواهد داشت. بودجه در مجلس با کمترین تغییرات نسبت به پیشنهادات دولت تصویب شده و در شرایطی که باید برنامه هفتم توسعه در زمستان سال گذشته به بهارستان می‌رسید با نزدیک شدن به روزهای پایانی اردیبهشت همچنان سرنوشت نامعلومی دارد. حالا باقر قالیباف از این گفته که در برنامه هفتم توسعه و با همکاری دو قوه، بناست که شرایط اقتصادی متفاوت شود. محمدباقر قالیباف در آیین گرامیداشت شهدای بخش رامند که در مسجد جامع دانسفهان استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: قزوین از جهت فرهنگ، تمدن و مشاهیر همیشه درخشیده و در جمع این مردم بودن توفیق بزرگی برای ما است.

وی بیان کرد: مهم است که در مجالس شهدا از فرهنگ جهاد و شهادت یاد کنیم که پایه و اساس موفقیت‌های ماست و موجب تداوم انقلاب اسلامی شده است. یکی از نکات مهم این است که وقتی یاد شهدا اجری همتای شهادت دارد یعنی اثر فرهنگی عمیقی برای ما و جوانانمان خواهد داشت و یاد شهدا برای ما انگیزه‌ای است تا در راه اهداف مقدس شهدا با مبانی اسلام و تکیه بر مکتب اهل‌بیت(ع) گام‌برداریم. رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نقطه مقابل یاد شهدا غفلت است و زمانی که به چنین موضوع مهمی بی‌توجهی شود، اهداف شهدا فراموش خواهد شد و در نتیجه جهت‌گیری‌ها هم به فراموشی سپرده می‌شود و همین امر موجب سستی در کارها خواهد شد؛ بنابراین شناخت فرهنگ شهادت برای ساختن ایران قوی لازم و ضروری است. وی بیان کرد: فرهنگ دفاع تا همیشه تاریخ ماندگار خواهد بود و استقامت در این فرهنگ مهم است و نشان می‌دهد مردم ما کسانی هستند که در راه مکتب خوش درخشیده‌ و در راه رشادت ایستادگی کرده‌اند و ما باید این موضوع را دایم برای خودمان یادآوری و به گونه‌ای عمل کنیم که دشمن ناکام بماند.

قالیباف با اشاره به اینکه نباید آموخته‌های خود از دفاع مقدس و ثمره خون شهدا را فراموش کنیم، خاطرنشان کرد: شهدای مدافع حرم و موفقیت آنها تکرار فرهنگ دفاع مقدس بود که موفقیت جهانی را خلق کرد. وی افزود: تجربه ما در دوران دفاع این بود که رزمندگان عنصر ایمان حقیقی را با همه وجود درک و باور کردند؛ در آن دوران توانایی‌های یک ملت و توان جوانان جامعه به رخ جهانیان کشیده شد و رزمندگان تا آخرین نفس منسجم و مسوولانه در این مسیر حرکت کردند و دشمنان ما و قدرت‌های مسلط آن روز با انباشت تجربه در برابر چنین ملتی که مبتنی بر سنت الهی گام برمی‌داشتند، ناکام ماندند. قالیباف یادآور شد: ما مدیریت جهادی را به عنوان یک الگوی تربیتی درست در جبهه آموختیم و عمل انقلابی را در یکایک مردم دیدیم و اگر امروز در دفاع از امنیت کشور موفق هستیم این موفقیت حاصل دفاع مقدس است، موفقیت سردار سلیمانی هم برآمده از فرهنگ دفاع مقدس بود.

وی تصریح کرد: امروز باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا در عرصه‌های دفاع به موفقیت‌های بزرگ دست یافتیم ولی در جنگ اقتصادی و در جنگ ترکیبی منفعل هستیم و این موضوع نقطه آسیب ما شده است و دشمن دقیقاً از این نقطه ضعف بر ملت ما و نظام ما و بر انقلاب اسلامی فشار می‌آورد و می‌خواهد انتقام گذشته را از ما بگیرد؛ باید به فکر باشیم که چه باید کرد و چه مسیری را باید طی نمود. رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متأسفانه ما امروز از مسیر مبتنی بر سنت‌های الهی و فرهنگ استقامت و حرکت مردمی فاصله گرفته‌ایم، در حالی که در دوران دفاع مقدس امکانات حداقلی داشتیم ولی خداباوری، عدالت و ایمان حاکم بود؛ امروز در صنعت و اقتصاد مشکل داریم چون از فرهنگ دوران دفاع مقدس دور شدیم و مسیر را درست نمی‌رویم.

وی افزود: امروز این مردم و جوانان هستند که باید به اقتصاد وارد شوند و با خلاقیت سررشته امور را به دست بگیرند، باید امکانات در اختیار آنها قرار بگیرد این مبانی انقلاب اسلامی است. این مسوول گفت: برنامه ۵ ساله هفتم را باید به گونه‌ای تنظیم کنیم که با نگاه مساله‌محوری به سمت ثبات پیش برود، با اطمینان می‌گویم که با چنین برنامه‌ای می‌توانیم مردم را از این سختی که دارند نجات دهیم. وی خاطرنشان کرد: مردم باید در موضوعیت باشند، برای حل مشکلات اقتصادی کشور باید همچون دفاع مقدس، از ظرفیت مردم با جهت‌گیری از فرهنگ شهدا استفاده کنیم تا در یک برنامه پنج ساله به ثبات اقتصادی برسیم. رییس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مردم باید به اقتصاد و صنایع دفاعی ورود پیدا کنند و کارآفرین شوند و زیرساخت‌ها در اختیار جوانان کارآفرین قرار گیرد. قالیباف در پایان گفت: سختی‌های اقتصادی حق مردم ما نیست. در برنامه پنج ساله هفتم به کمک دولت به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده تا در این مدار و با نگاه مساله محوری به سمت ثبات اقتصادی پیش برویم. در کنار قالیباف، محسن رضایی معاون اقتصادی رییس‌جمهور نیز بدون اشاره به مشکلات اقتصادی از لزوم احیای روحیه مقاومت و از خودگذشتگی گفته است.

رضایی که در انتخابات‌های اخیر پای ثابت بوده و همواره از برنامه‌های جدی خود برای بهبود وضع اقتصادی کشور سخن گفته است، در دو سال گذشته در معاونت اقتصادی ریاست‌جمهوری هیچ برنامه خاصی را ارایه نکرده و کار تا جایی پیش رفته صحبت از کناره‌گیری از دولت نیز مطرح شده که البته دفترش تکذیب کرده است. معاون اقتصادی رییس‌جمهور با بیان اینکه دشمنان از بیداری ملت ما به‌شدت هراس دارند، یادآور شد: اگر هدف ما بزرگ نبود ما این همه سختی نمی‌کشیدیم و از این سختی‌ها باید فهمید که ما هدفمان بزرگ است و ملت ایران راه بسیار بزرگی در پیش گرفته‌اند. رضایی خاطرنشان کرد: دشمنان ما حالا که فهمیده‌اند از جنگ و محاصره اقتصادی ملت ایران نتیجه‌ای نگرفته‌ و مقاومت مردم ما را دیدند، تصمیم گرفته‌اند ریشه ما را بزنند و این ریشه همان ارزش‌هایی است که در کشور ما بارور شده است.

وی تأکید کرد: دشمنان ما امروز تصمیم گرفته‌اند اعتماد به نفس، خودباوری و ارزش‌های اسلامی‌- ایرانی ما را از نسل نوجوان و جوانمان‌ بگیرند و اینکه به تازگی موضع حجاب را مطرح کرده‌اند می‌خواهند کشور را دو قطبی و بین مردم ما اختلاف ایجاد کنند.رضایی اضافه کرد: ایران اسلامی دنبال ساختن یک تمدن بزرگ است و در این مسیر توطئه‌های دشمنان همچنان ادامه خواهد داشت و ما برای این هدف باید راه شهدا را بپیماییم که این مسوولیت بسیار سنگین است.

معاون اقتصادی رییس‌جمهور در ادامه گفت: این ارزش‌های اسلامی- ایرانی است که ما را به هدف بزرگمان می‌رساند و شهدا دارند به ما می‌گویند که ناامید نشوید و ارزش‌های الهی‌تان را از دست ندهید. وی با بیان اینکه در حال حاضر ارزش‌های اسلامی در کشور ما تضعیف شده‌ است، اظهار کرد: برای رسیدن به این هدف بزرگ در گام اول باید ارزش‌هایی مثل فداکاری، برادری، خودباوری و ... در کشور ما احیاء شود چراکه متأسفانه این ارزش‌ها در کشور ما تضعیف شده‌اند.

رضایی افزود: امروز پیشرفت‌های نظامی ما با تجهیزات بزرگ‌ترین قدرت‌های دنیا برابری می‌کند و دشمنان تلاش می‌کنند که جلوی پیشرفت‌های ما را بگیرند چراکه آنها از اینکه این پیشرفت‌ها در حوزه صنعت، خودروسازی و کشاورزی ما اتفاق بیفتد، هراس دارند. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اینکه امروز دشمنان ما موضوع زن را مورد توجه قرار داده‌اند به خاطر این است که آنها از نقش مادری زنان ما در دوران هشت سال دفاع مقدس ترسیده‌اند. معاون اقتصادی رییس‌جمهور با اشاره به اینکه مردم غزه از شهدای ما الگو و الهام گرفته‌اند و با ایستادگی و مقاومت دارند دشمن را زانو در می‌آوردند، یادآور شد: بزرگ‌ترین درس این یادواره‌ها این است که ما وصیت‌نامه شهدا را مطالعه کنیم که چگونه این شهدا با دست خالی توانستند مشکلات را حل کنند. رضایی تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم بگوییم که امروز ما در اداره کشور مشکل نداریم و توانسته‌ایم از همه فرصت‌ها استفاده کنیم بلکه باید تلاش کنیم تا این ضعف‌ها برطرف شود.

وی در پایان بیان کرد: متأسفانه دولت مخروبه‌ای از دولت گذشته تحویل گرفت و اگر طی این چند سال اخیر در راه شهدا تردید نمی‌شد به‌طور قطع امروز وضع ما در صنعت و کشاورزی خیلی بهتر بود در صورتی که طی این سال‌ها عده‌ای دنبال این بودند که ریل و مسیر توسعه انقلاب را عوض کنند. تاکید دوباره بر عملکرد ضعیف دولت قبل آن هم در شرایطی که دو سال از عمر دولت فعلی گذشته، مشخص نیست که مبنایی دارد و در حالی که فشار اقتصادی بر مردم با توجه به صحبت‌های رییس مجلس همچنان ادامه دارد، باید دید که آیا برنامه هفتم توسعه گره گشا خواهد بود یا همچنان دو قوه بهبود اوضاع را به آینده نامعلوم گره خواهند زد. 

 

ارسال نظر