ادعای ورود ۵۰ فروند هواپیما به کشور

۱۴۰۲/۰۲/۱۱ - ۰۳:۲۵:۲۴
کد خبر: ۲۰۴۶۲۸

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از ورود ۵۰ فروند هواپیما به کشور خبر داد. این در حالی است که تاکنون مسوولان دولتی و غیردولتی صنعت هوایی خبری در این باره منتشر نکرده‌اند.

از این رو، معلوم نیست که خبر ورود 50 فروند هواپیما تا چه حد درست است؟ یا اینکه این هواپیماها طی چه دوره زمانی به کشور وارد شده‌اند و چند فروند از آنها هواپیمای مسافربری است؟  به گزارش «تعادل»، بلافاصله پس دستیابی ایران و کشورهای 1+5 به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) در سه قرارداد جداگانه با سه شرکت هواپیمایی ایرباس، بویینگ و «ای.تی.آر» سفارش خرید 200 فروند هواپیما را امضا کرد. در این میان، از مجموع ۲۰ فروند هواپیمای «ای.تی.آر» ۱۳ فروند را به هما تحویل داده شد. تحویل مابقی هواپیماها نیز از سوی این شرکت پس از خروج امریکا از برجام به حالت تعلیق درآمده است. از ۱۰۰ فروند هواپیمای خریداری شده از شرکت ایرباس فقط ۳ فروند تحویل ایران شد. این قرارداد نیز به حالت تعلیق درآمد. در قرارداد 

ایران ایر با شرکت بویینگ نیز خریداری و تحویل ۸۰ فروند هواپیما تعیین شده بود که این قرارداد نیز به‌صورت یک‌طرفه از سوی امریکا لغو شد. ایران‌ایر و بویینگ ۲۱ آذرماه سال ۹۵ قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیما را امضا کردند و قرار شد این تعداد هواپیما طی بازه زمانی ۱۰ ساله به ایران تحویل داده شود.

ارزش این قرارداد ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود. با این حساب، کل هواپیماهایی که در دوران برجام به کشور وارد شدند، 16 فروند بودند. اما با توجه به صحبت‌های محمدرضا رضایی‌کوچی به نظر می‌رسد، 50 فروند هواپیماهای مورد نظر او، دارای عمری بیشتر از 20 سال هستند و نو به شمار نمی‌روند. رضایی‌کوچی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به ورود 50 فروند هواپیمای باری و مسافری به ناوگان هوایی کشور، اظهار کرد: متوسط عمر این هواپیماها بالای 20 سال است. وی ادامه داد: این هواپیماها به حمل‌ونقل هوایی کشور کمک می‌کند.

وی افزود: ناوگان هوایی مسافری کشور فرسوده است و به‌لحاظ کمّیت پایین است. از حدود 500 هواپیما حدود 170 تا 180 فروند هواپیمای فعال داریم. رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخشی از این هواپیماهای فعال باری هستند، اضافه کرد: همه 50 فروند هواپیمای جدید وارد کشور و تعدادی از آن نیز عملیاتی شده است.

 

ارسال نظر