از قبول ضررهای محدودیت اینترنتی سر باز می‌زنند

۱۴۰۱/۱۲/۱۴ - ۰۲:۵۶:۵۸
کد خبر: ۲۰۰۳۰۰
از قبول ضررهای محدودیت اینترنتی سر باز می‌زنند

اعضای کمیسیون تحول دیجیتال اتاق بازرگانی، با اعلام اینکه فشار صریحی برای توقف اعلام ضرر و زیان اقتصادی ناشی از اختلال اینترنت بر فعالیت کسب‌وکارها وجود نداشت، گفتند نهادهای دولتی و حاکمیتی که با آنها درباره این ضررها صحبت می‌شد، اساساً این آمارها را قبول نداشتند.

در نشست خبری گزارش عملکرد اتاق بازرگانی در حوزه اقتصاد دیجیتال، اعلام شد عدم فهم مشترک از نوع ضرر و زیان اختلال در اینترنت بین دولت و بخش خصوصی و ادامه چالش‌های کسب‌وکارها با اختلال اینترنت یکی از دلایلی است که به گفته فعالان اتاق بازرگانی منجر به توقف اعلام ضرر و زیان اقتصادی ناشی از اختلال‌ها از سوی اتاق بازرگانی و البته تغییر رویه بررسی این ضرر و زیان شده است. در عین حال فارغ از حساب و کتاب مالی زیان اختلال در اینترنت، بحران نیروی انسانی و اجتماعی، ضررهای مهم‌تر اختلال اینترنت هستند. شهاب جوانمردی، نایب‌رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران درباره اینکه آیا فشاری بر اعلام نشدن ضررهای کسب‌و‌کارها برای اختلالات اینترنتی وجود داشته یا خیر، با تاکید بر اینکه آنها درگیر فشار صریحی برای عدم اعلام این اعداد نبودند اعلام کرد نهادهای مربوطه که با آنها صحبت می‌کردند، به وضوح گفتند این اعداد را قبول ندارند.

او در این باره گفت: «ما از منظر اقتصاد کلان این موضوع را بررسی کرده بودیم و به دنبال مبناهایی از ما بودند که نه مرکز آمار و نه هیچ نهاد قانونی دیگری هم آن اطلاعات را به جزییات ندارد که بخواهیم ضرب کنیم و به عدد نهایی برسیم.» به گفته جوانمردی عمده زیان‌ها از سوی دولت زیان‌های کوتاه‌مدت دیده شده بود. در این روند تصور بر این بود که افراد در مرحله بعد به دنبال کسب‌و‌کار خود رفته‌اند و مشکلات به پایان رسیده؛ این در حالی است که نگاه ما این بود که زیان‌ها ریشه‌ای و ماندگار است و منجر به حذف کسب‌وکارها می‌شود. او با تاکید بر اینکه در مبنای گفت‌وگوها با نهادهای مربوطه مشکلات زیادی وجود داشته است، گفت: «از همین رو این گفت‌وگوها به مفاهمه نمی‌رسید و اگر به نقطه‌ای هم می‌رسید طرف مقابل اعلام می‌کرد موضوع در اختیار ما نیست.» جوانمردی همچنین درباره عملکرد این نهاد در حوزه اقتصاد دیجیتال، گفت: «شاید بتوان گفت مهم‌ترین کاری که کردیم، این بود که توجه بخش سنتی و بدنه اصلی اقتصاد کشور را به حوزه نوآوری و دیجیتال جلب کردیم.»

او باور دارد آنها توانسته‌اند به انتظار اولیه خود از ارتباط بخش سنتی و اکوسیستم فناوری برسند. جوانمردی در ادامه گفت: «ما به عنوان کمیسیون، شبیه به یک نهاد مشورتی و کمک به قانون‌گذاری هستیم و چانه‌زنی با ارکان مختلف حاکمیت را انجام می‌دهیم.» او تأکید کرد: «اعضای ما نیاز به اقدامات مکمل دارند. مثلاً فرض کنید اگر راجع به یک برنامه آموزشی مفید صحبت می‌کنیم که نظام آموزش عالی ما به آن نمی‌پردازد، باید یک نهادی باشد که این سازوکار را پرورش دهد. در اینجا کمیسیون نوآوری می‌آید و یک راه‌حل درست می‌کند.»

اولین اعلام خسارت‌های اینترنتی،  به دو سال قبل برمی‌گردد

فرزین فردیس رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، نیز درباره اینکه در روزهای ابتدایی اختلال اینترنت اتاق بازرگانی ارقام ضرر و زیان را اعلام کرد، اما بعد از مدتی هیچ عدد و رقمی اعلام نشد و دلیل این موضوع چه بوده، گفت: «اولین‌باری که تجربه برآورد ضرر و زیان و اعلام خسارت را داشتیم به دو سال قبل برمی‌گردد.

این اولین تجربه ما بود و توانستیم محاسبات را بر اساس اقتصاد کلان اعلام کنیم.» فردیس با اشاره به اینکه در آن دوران، طی جلسات مشترکی که با نصر برگزار شد، گفت: «در این دوران متوجه شدیم ابعاد دیگری از ماجرا روی ابعاد اقتصادی سایه می‌اندازد و از این مرحله به بعد تصمیم گرفتیم ابعادی که در آن لحظه امکان سنجش و اندازه‌گیری آن وجود نداشت را مورد بررسی قرار دهیم و روی آنها مانور دهیم.» او در ادامه توضیحات خود با اشاره به ابعاد دیگر اثرات اختلال در اینترنت، گفت: «یکی از این ابعاد مهم، از دست دادن سرمایه‌های اجتماعی و انسانی است. از همین رو تمرکز را متوجه پوشش بر ابعاد دیگر این خسارات مثل منابع انسانی کردیم.» فردیس کارکرد اتاق بازرگانی در کشور را نت‌ورکینگ و شبکه‌سازی بین اعضا و همچنین رساندن صدای آنها به گوش حاکمیت دانست. او با اشاره به وظایف و نقش مهم اتاق بازرگانی در ایران، گفت: «اولین کارکرد اتاق بازرگانی در دنیا وکیل مدافع اعضاء اتاق بودن است.

به این معنی که کسی که عضو اتاق بازرگانی می‌شود، لزوما به تنهایی امکان دفاع از منافع مشترک خود را ندارد. همچنین توانمندسازی و شبکه‌سازی اعضا از دیگر وظایف اتاق بازرگانی است.» او با اشاره به کارکرد بعدی اتاق بازرگانی یعنی نت‌ورکینگ و شبکه‌سازی اعلام کرد: «بحث توانمندسازی اعضای اتاق بازرگانی به عنوان سومین وظیفه ما در اتاق بازرگانی اهمیت جدی دارد. با توجه به توسعه اقتصاد دیجیتال در دنیا، شاید یک عضو به تنهایی توانایی رصد همه این ترندها و اثرات آن را نداشته باشد. این در حالی است که اتاق بازرگانی به عنوان یک تشکل مادر امکان رصد و بررسی این فناوری‌ها را دارد.» او از همکاری اتاق بازرگانی و نصر طی ماه‌های اخیر نیز استقبال کرد و ادامه این همکاری را به نفع اکوسیستم فناوری کشور دانست.

 پررنگ‌کردن مسائل اقتصاد دیجیتال

فردیس نیز مهم‌ترین اقدام این نهاد در سال‌های گذشته را پررنگ‌کردن مسائل اقتصاد دیجیتال در نگاه فعالین اتاق بازرگانی عنوان کرد و به دیجیاتو د گفت: «ما در سطح اتاق توانستیم اهمیت مسائل اقتصاد نوآوری و دیجیتال را به دیگران نشان دهیم و باور آنها را عوض کنیم.

خیلی از بازیگران داخل اتاق و سکتورهای اقتصادی اصلاً احساس می‌کردند عدد و رقم این حوزه خیلی جدی نیست؛ آنها باور نداشتند که در حوزه ما یک شرکت می‌تواند 5000 کارمند داشته باشد.» فردیس باور دارد آنها توانسته‌اند به بهترین شکل ممکن نشان دهند که این بخش از اقتصاد هم بخش جدی و مهمی است و نتیجه این موضوع را این می‌داند که حالا آنها می‌توانند در اتاق به چانه‌زنی بپردازند تا با حاکمیت بهتر تعامل داشته باشند: «در رابطه با موضوعاتی همچون ورود به بورس استارتاپ‌ها در کشور یا قانون جهش تولید دانش‌بنیان نتایج این گفت‌وگوها را دیدیم.» فردیس مهم‌ترین کاری را که کمیسیون در آینده باید انجام دهد نیز پیشنهاد بسته‌های سیاسی در کنار انتقادات و اعتراضات به شرایط می‌داند: «برای هر مساله‌ای که انتقاد می‌کنیم، راه‌حل هم باید دهیم.»

بازگشت اینترنت به شرایط قبل از مهر ماه

مازیار نوربخش، عضو هیات‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز در این نشست تاکید کرد آنها در نصر پیگیری مطالبات تشکیل کمیته حل بحران اینترنت هستند: «کف انتظارات ما برگشت اینترنت به وضعیت 

شهریور ماه است.» نوربخش تاکید کرد فیلتر بودن پلتفرمی مثل تلگرام در زمانی که تمامی دانشجویان و اساتید با آن با یکدیگر در ارتباط هستند هیچ معنایی ندارد: «کمیته پیگیری حل بحران اینترنت از بهمن ماه با همکاری تمام تشکل‌ها و صنف‌های اقتصاد نوآوری تشکیل شده و در یک فرآیند زمان‌بندی شده در حال پیگیری رفع محدودیت‌ها در این زمینه هستیم. در حال حاضر مذاکرات به‌صورت غیرعلنی پیش می‌رود و پس از ایام عید، اگر به نتیجه‌گیری نرسند، پیگیری‌ها به صورت علنی ادامه خواهد داشت.» او تاکید کرد که تمام تمرکز آنها روی حل این معضل است تا به نتیجه درست برسند.

 

ارسال نظر