فرود فوری قیمت پروازهای داخلی/ ستاد تنظیم بازار مسئول قیمت‌گذاری بلیت هواپیما شد

۱۴۰۱/۱۱/۰۶ - ۰۴:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۲۵۳
فرود فوری قیمت پروازهای داخلی/ ستاد تنظیم بازار مسئول قیمت‌گذاری بلیت هواپیما شد

گروه راه و شهرسازی| تنها به فاصله یک روز از اعلام «قانونی» بودن افزایش 30 درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از بازگشت قیمت‌ها به سطوح پیشین با دستور دادستان خبر داد. همزمان رییس سازمان هواپیمایی اعلام کرد: با ابلاغ ریاست‌جمهوری، شورای عالی هواپیمایی از تعیین قیمت بلیت هواپیما منع شد و اکنون بر اساس دستور ریاست‌جمهوری، ستاد تنظیم بازار مسوول قیمت‌گذاری بلیت هواپیما است.

‌مقصود اسعدی سامانی با بیان اینکه تابع دستورات دادستان درباره نرخ بلیت هواپیما هستیم، گفت: نرخ بلیت پروازهای داخلی به قیمت‌های قبلی بر‌می‌گردد اما شرکت‌ها در نبود نقدینگی با چالش جدی برای خرید قطعه و موتور مواجه می‌شوند.

اسعدی سامانی در گفت‌وگو با فارس با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به دستور دادستان مبنی بر برگشت قیمت‌های بلیت پروازهای داخلی به نرخ‌های قبلی و اعمال نشدن افزایش 30 درصدی در قیمت‌ها، ‌‌تابع دستورات دادستان هستیم و ‌نرخ بلیت پروازهای داخلی به قیمت قبلی باز می‌گردد.

وی ادامه داد: هزینه شرکت‌های هواپیمایی از سال گذشته تاکنون نظیر هزینه دیگر شرکت‌ها و نهادهای خدماتی افزایش بسزایی یافته است در حالی که درآمد شرکت‌ها افزایش نیافته است، قطعا در صورت تعدیل نشدن نرخ بلیت پروازهای داخلی، شرکت‌های هواپیمایی برای تأمین قطعه و موتور هواپیما با چالش جدی مواجه می‌شوند و این مساله موجب زمین‌گیری تعداد هواپیمای بیشتر ناوگان و تحت تأثیر قرار گرفتن ایمنی پرواز می‌شود‌.

به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در حال حاضر از 330 فروند هواپیمای موجود در ناوگان هوایی کشور، 175 فروند هواپیما فعال است، زیرا شرکت‌های هواپیمایی برای کمبود موتور مشکل نقدینگی دارند و زیان‌ده هستند بنابراین تعداد هواپیماهای زمین‌گیر افزایش یافته است.

اسعدی سامانی با بیان اینکه بیش از 90 درصد پروازهای شرکت‌های هواپیمایی دولتی زیان‌ده است، اظهار کرد: درآمد شرکت‌های هواپیمایی که همان نرخ بلیت است، ریالی است اما باید هزینه‌هایی نظیر خدمات فرودگاهی را دلاری پرداخت کنیم.

ستاد تنظیم بازار قیمت بلیت هواپیما را تعیین می‌کند

وی ادامه داد: طبق دستوری که خروجی جلسات سران 3 قوه بوده و ابلاغ شده است‌ تا پایان سال 1402 همه نرخ‌ها باید در ستاد تنظیم بازار مصوب و سپس ابلاغ شود و در موضوع نرخ بلیت هواپیما هم همین موضوع صادق است و ستاد تنظیم بازار ‌قیمت بلیت هواپیما را تعیین می‌کند.دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: مصوبه شورای عالی هواپیمایی درباره افزایش 30 درصدی نرخ بلیت پروازهای داخلی مربوط به 5 ماه پیش است اما ابلاغ نشدن آن ترک فعل نهادهای متولی است.

وی با اشاره به اینکه حدود 65 درصد هزینه شرکت‌‌های هواپیمایی ارزی است، افزود: زمانی که این افزایش 30 درصدی نرخ بلیت پروازهای داخلی در شورای عالی هواپیمایی تصویب شد، قیمت دلار زیر 30 هزار تومان بود اما امروز قیمت دلار بالای 40 هزار تومان است.

شورای‌ عالی هواپیمایی از تعیین قیمت بلیت منع شد‌

بنابراین گزارش، محمد محمدی‌بخش، رییس سازمان هواپیمایی نیز دیروز درباره قیمت بلیت هواپیما گفت: با افزایش هزینه‌ها، شرکت‌های هوایی خواستار افزایش قیمت بلیت هواپیما شدند و این درخواست در شورای‌ عالی هواپیمایی هم بررسی شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اما با ابلاغ ریاست‌جمهوری، شورای عالی هواپیمایی از تعیین قیمت بلیت هواپیما منع شد و اکنون بر اساس دستور ریاست‌جمهوری، ستاد تنظیم بازار مسوول قیمت‌گذاری بلیت هواپیما است.

وی اظهار کرد: شورای عالی هواپیمایی با بررسی همه جوانب نرخ را به ستاد تنظیم بازار اعلام کرده است و مسوول تأیید و تعیین نرخ بلیت هواپیما، ‌ستاد تنظیم بازار است‌. محمدی‌بخش افزود: ‌تا زمانی که ستاد تنظیم بازار قیمت جدید بلیت هواپیما را اعلام نکرده است، هر‌گونه افزایش قیمت بلیت غیرقانونی است و شرکت‌‌های هواپیمایی نمی‌توانند نرخ بلیت را افزایش دهند.

بر اساس این گزارش، روز سه‌شنبه اسعدی سامانی گفته بود: طبق قانون برنامه پنجم نرخ بلیت حمل و نقل هوایی آزاد شده و باید تابع عرضه و تقاضا باشد. بر اساس بند (ب) ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه و تسری آن در ماده 53 قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است نسبت به آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی اقدام کند. طبق قانون مجلس آزادسازی نرخ بلیت تکلیف دولت است و نمی‌تواند از آن عبور کند‌؛ امسال هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی افزایش یافت، پیشنهاد رشد 40 درصدی نرخ بلیت را با ادله به شورای عالی هواپیمایی ارایه دادیم، اما در بهار امسال در شورای عالی هواپیمایی نرخ 30 درصد تصویب شد که ظاهراً در ستاد تنظیم بازار هم به تصویب رسیده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه بهار امسال افزایش 30 درصدی نرخ بلیت هواپیما در شورای عالی هواپیمایی تصویب شد، اظهارکرده بود: طبق قانون برنامه پنجم، آزادسازی نرخ حمل و نقل هوایی قانونی شده است، بنابراین افزایش اخیر 30 درصدی نرخ بلیت پروازها طبق قانون است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌او افزوده بود: سال گذشته طبق تاکید مرحوم رستم قاسمی، وزیر سابق راه و شهرسازی، شرکت‌های هواپیمایی داوطلبانه 15 درصد از نرخ بلیت خود را کاهش دادند و مقرر بود در ازای آن دولت تسهیلات بانکی در اختیار شرکت‌ها بگذارد، ارز نیمایی به آنها بدهد و عوارض ارز فرودگاهی ریالی شود، اما هیچ یک از این موارد محقق نشد. 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرده بود: همچنین با توجه به رشد قیمت‌های جهانی افزایش 30 درصدی در هزینه‌های تأمین موتور و قطعات هواپیما داشتیم، به عنوان مثال لاستیک هواپیما از 1200 دلار به 2700 دلار رسیده است. به این دلیل بود که طی تقاضایی به سازمان هواپیمایی و شورای عالی هواپیمایی درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما برای سال جاری ارایه شد. موضوع در شورای عالی هواپیمایی در بهار امسال مطرح شد، به تصویب رسید، در جلسه کارشناسی هم این موضوع تصویب شد و مقرر شد مرحوم رستم قاسمی با دولت هماهنگ کند و پس از دو هفته موضوع ابلاغ شود، اما به ما گفتند که پس از پروازهای اربعین بهتر است این افزایش قیمت اعمال شود که اعمال نشد و پس از فوت مرحوم رستم قاسمی این موضوع روی زمین ماند. 

او در پاسخ به اینکه با وجود گفته شما مبنی بر قانونی بودن افزایش 30 درصدی نرخ بلیت پروازها چرا سازمان حمایت و نهادهای نظارتی و همچنین دادستانی مخالف افزایش قیمت هستند، گفته بود: ما موارد قانونی را به آنها گفته‌ایم. قطعاً نباید هزینه حمل و نقل هوایی را عامه مردم پرداخت کنند، حمل و نقل هوایی یک درصد مسافران جابه‌جاشده کشور را جابه‌جا می‌کند و نباید هزینه آن را همه مردم پرداخت کنند. در سال 99 شرکت هما به عنوان یک ایرلاین دولتی به 3400 میلیارد تومان بابت همین نرخ‌های تکلیفی زیان داشته است و این زیان از جیب همه مردم پرداخت می‌شود.

به گفته او، بیش از 90 درصد پروازهای شرکت‌های هواپیمایی دولتی زیانده است.درآمد شرکت‌های هواپیمایی که همان نرخ بلیت است، ریالی است اما باید هزینه‌هایی نظیر خدمات فرودگاهی را دلاری پرداخت کنیم.

 

ارسال نظر