سهم عوامل موثر در سقوط هواپیمای تهران- یاسوج

۱۳۹۸/۰۸/۰۲ - ۰۱:۱۳:۱۸
کد خبر: ۱۵۵۷۶۹

گروه راه و شهرسازی |

نزدیک به دو سال از سقوط یک فروند هواپیمای۷۲-۱۱۲ ATR شرکت هواپیمایی آسمان می‌گذرد و پس از دو گزارش مقدماتی و نهایی درباره علت حادثه، گزارش کارشناسان رسمی دادگستری منتشر شده اما این‌بار انگشت اتهام از سمت خلبان و کمک خلبان به سوی سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت هواپیمایی آسمان و شرکت فرودگاه‌ها نشانه رفته است.

به گزارش «تعادل»، 29 بهمن سال 96 پرواز 3704 بعد از ۵۰ دقیقه پرواز از تهران به سمت یاسوج در حوالی سمیرم بعد از اصابت به کوه دنا سقوط کرد و تمام 66 سرنشین این هواپیما (60 مسافر و 6 کادرپروازی) در این حادثه جان باختند.

بلافاصله پس از سقوط هواپیما، وزیر راه وشهرسازی در حکمی به علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری، خواستار تشکیل ستاد بررسی سانحه شد و 11 گروه تخصصی هم همراه با رییس سازمان به بررسی سانحه پرداختند، تلاشی که در نهایت به گزارش‌های مقدماتی و نهایی حادثه و مقصر دانستن خلبان و کمک خلبان انجامید.

در این میان، فعالیت گروه‌های امدادی برای یافتن بقایای هواپیما و اجساد جان باختگان از همان ساعات اولیه سانحه آغازشد، اما به دلیل شرایط جغرافیایی محل حادثه و برفی بودن آن، پیدا شدن لاشه هواپیما 48 ساعت به طول انجامید.

درواقع پس از 3 روز جست‌وجو، امدادگران اول اسفند در ارتفاع ۴ هزار و 500 متری موفق به کشف لاشه هواپیمای دو موتوره ۷۲ -ATR شدند و در روز ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری (Aircraft Accident Investigation Board) گزارش نخست سانحه سقوط این هواپیمای را منتشر کرد.

بر اساس مقررات، تنها مرجع رسیدگی به سوانح هوایی غیرنظامی در قلمرو ایران، سازمان هواپیمایی کشوری (واحد بررسی سوانح و حوادث هوایی) است و بقیه اظهارنظرها فاقد وجاهت قانونی است.

با وجود یافتن لاشه هواپیما و انتشار گزارش اولیه از سانحه سقوط هواپیمای ATR شرکت آسمان، اواخر اردیبهشت سال 97 یعنی 3 ماه پس از وقوع حادثه، تنها جسد 21 نفر از جان باختگان تحویل خانواده‌هایشان شده بود که در نهایت در تاریخ ۴ تیر ۱۳۹۷ و پس از ۱۲۷ روز جست‌وجو، عملیات انتقال پیکر جانباختگان سانحه هوایی تهران-یاسوج به اتمام رسید.

اما در حالی که براساس گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، خلبان و کمک خلبان به عنوان مقصر سانحه معرفی شدند، به دلیل افزایش انتقادات به گزارش منتشر شده و درخواست برای بررسی سانحه از سوی نهادی بی‌طرف، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، از سال 97 به پرونده حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج، ورود کرد و براساس برنامه حدود 2 ماه دیگر نتیجه نهایی این گزارش به صحن علنی مجلس می‌رود.

    تفکیک سهم عوامل موثر بر حادثه

در دو گزارش سازمان هواپیمایی کشوری که در ۲۰ اسفند ۹6 و ۱۵ خرداد 97 منتشرشد، خلبان و کمک خلبان مقصر شناخته شدند اما در گزارش رسمی دادگستری، شرکت آسمان 45 درصد، سازمان هواپیمایی کشوری 40 درصد، شرکت فرودگاه‌ها 10درصد و گروه پروازی یعنی مجموع خلبان و کمک خلبان فقط 5 درصد در حادثه سهیم بوده‌اند. براساس این گزارش، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی آسمان به دلیل عدم انجام بازرسی‌های فنی در دوره‌های زمانی مورد نظر، عدم انجام امریه صلاحیت پروازی، عدم بررسی صلاحیت گروه پروازی و ... مقصران اصلی معرفی شده‌اند ضمن اینکه رییس سازمان هواپیمایی به دلیل عدم پاسخگویی به کمیسیون اصل ۹۰ به انفصال از خدمات دولتی و ۶ماه زندان هم محکوم شده است. در این گزارش، سهم معاون صلاحیت پروازی شرکت هواپیمایی آسمان و مدیرعامل سابق این شرکت و همچنین علی عابدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیران معاونت استاندارد پرواز این سازمان و همچنین مدیران شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به تفکیک تعیین شده است.

Taadol-13

ارسال نظر