همه ایرلاینهای داخلی گرانفروشند
عباس تابش، رییس سازمان حمایت مصرفکنندگان در سرکشی به دفاتر فروش بلیت دو شرکت «قشمایر و زاگرس»، با اعلام محرز بودن تخلفات گرانفروشی این دو شرکت از گرانفروشی همه ایرلاینهای دولتی و خصوصی داخلی خبر داد و گفت: اضافه پول دریافتی به خریداران برگردانده میشود.
به گزارش تسنیم، عباس تابش در بازدید از دو ایرلاین
قشم ایر و زاگرس که با حضور مسوولان تعزیرات حکومتی نیز همراه بود، اظهار کرد: تا پیش از مرداد ماه سال گذشته، قیمتگذاری برای نرخ فروش بلیت هواپیما به عهده شرکتهای هواپیمایی بود ولی با مصوبه 29 مرداد ماه امسال شورای عالی سران قوا، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به عنوان تنها مرجع قیمتگذاری و ستاد تنظیم بازار به عنوان مرجع ابلاغ قیمت عرضه کالاها و ارایه خدمات تعیین شد که متاسفانه با وجود مکاتبات صورت گرفته با سازمان هواپیمایی برای ارایه مستندات مبنایی تعیین نرخ بلیت هواپیما، شرکتهای هواپیمایی و ایرلاینها تا این لحظه هیچ مستنداتی برای نرخگذاری خود به این سازمان اعلام نکردهاند.
او افزود: ما در مذاکره با سازمان هواپیمایی تاکید کردیم حاضریم قیمتهای آذر ماه سال گذشته که مصادف با اوج جهشهای ارزی در کشور بود را مبنای محاسبات تعیین نرخ بلیت هواپیما قرار دهیم ولی متاسفانه باز هم این سازمان و شرکتهای هوایی، مستندات نرخگذاریهای خود را به این سازمان اعلام نکردند و در گزارشهای دریافتی ما از نرخهای فروش بلیت ایرلاینها مشخص شده است که متاسفانه تمامی ایرلاینهای داخلی، امروز نرخ خود را حتی از نرخ آذر ماه سال گذشته نیز بالاتر بردهاند و قطعاً در این نرخگذاری تخلف داشتهاند.او در پاسخ به اینکه آیا شرکتهای هوایی دولتی نیز گرانفروشی داشتهاند یا خیر تصریح کرد: متاسفانه در تمامی شرکتهای هواپیمایی با گرانفروشی مواجه هستیم و البته برای سازمان حمایت مصرفکنندگان هیچ تفاوتی میان شرکتهای دولتی و خصوصی وجود ندارد و ما به هیچوجه اجازه نخواهیم داد هیچ شرکتی به مردم اجحاف کند. البته این انتظار از شرکتهای دولتی هست که باید بیش از دیگر شرکتها در جهت حفظ حقوق مصرفکنندگان تلاش کنند. تابش در بازدید از دفاتر فروش دو شرکت قشم ایر و زاگرس، با تاکید بر محرز بودن تخلف آنها در نرخگذاری بلیتهایشان، از ارسال پرونده تخلف این دو شرکت به سازمان تعزیرات حکومتی خبر داد.
به گزارش تسنیم، بعد از محرز شدن تخلف این دو شرکت، رییس سازمان حمایت از آنها خواست تا پایان وقت اداری لیست تمامی بلیتهای فروش رفته به همراه قیمت فروش آنها از تاریخ اول تیر ماه امسال تا 30 مرداد ماه را به کارشناسان این سازمان تحویل دهند تا میزان تخلف و گرانفروشی این دو شرکت هوایی به صورت دقیق مشخص شود.با مشخص شدن دقیق میزان تخلف این دو شرکت هواپیمایی، همکاران ما در سازمان تعزیرات، اضافه وجوه دریافتی این دو شرکت را به خریداران بلیت که حقشان ضایع شده، عودت خواهند داد.وی همچنین از آنها خواست تا سریعاً قیمتهای فروش بلیتهایشان را به قیمتهای آذر ماه سال گذشته تغییر دهند.رییس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در واکنش به ادعای مسوولان فروش این دو شرکت که مدعی بودند نرخگذاریهای آنها بر اساس نرخ سقف و کف اعلامی از سوی سازمان هواپیمایی و انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی کشور است گفت: تنها مرجع بررسی نرخها و قیمتها سازمان حمایت و تنها مرجع اعلام قیمت، ستاد تنظیم بازار است و بر اساس قانون، سازمان هواپیمایی و انجمن صنفی مذکور، مجاز به
نرخگذاری و اعلام قیمت نیستند.
