ترامپ اخوان‌المسلمین را گروه تروریستی می‌خواند

۱۳۹۸/۰۲/۱۲ - ۰۱:۰۹:۲۶
کد خبر: ۱۴۳۶۷۳

گروه جهان| دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، قصد دارد سازمان اخوان‌المسلمین را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد. رییس‌جمهوری امریکا در این باره با مشاورانش در امور امنیت ملی و همچنین رهبران منطقه گفت‌وگو کرده است.

به نوشته واشنگتن‌پست، اجرای چنین تصمیمی به دولت امریکا اجازه می‌دهد افراد و نهادهایی را که با این سازمان ارتباط دارند هدف تحریم قرار بدهد. گفته شده، این اقدام احتمالی با مخالفت‌های شدید وزارت دفاع امریکا روبه‌رو شده که معتقد است اتخاذ چنین تصمیمی تنش با دولت ترکیه را افزایش می‌دهد. حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه شاخه‌ای از اخوان‌المسلمین به شمار می‌رود. قطر نیز از جمله کشورهای منطقه است که کاملا از اخوان‌السلمین حمایت می‌کند. در مقابل عربستان سعودی و مصر از مخالفان این گروه سیاسی‌ـ‌مذهبی هستند؛ بر این اساس به نظر می‌رسد که اقدام احتمالی ترامپ تلاشی در جهت امتیازگیری بیشتر از ریاض و قاهره است.

نیوریوک تایمز در گزارشی آورده که کاخ‌سفید از مشاوران امنیت ملی خود خواسته است به‌دنبال راهی برای وضع تحریم اخوان‌المسلمین باشند. به گزارش این روزنامه امریکایی، این روند پس از دیدار سه هفته پیش میان دونالد ترامپ و عبدالغتاح السیسی رییس‌جمهور مصر که به واشنگتن آمده بود آغاز شده است.

نیویورک تایمز نوشته در آن جلسه که پشت درهای بسته و محرمانه برگزار شد دو رهبر بر سر تروریست اعلام کردن گروه اخوان‌المسلمین رایزنی کرده‌اند. بر اساس این گزارش مایک پمپئو، وزیر خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید از حامیان چنین تصمیمی هستند در حالی که به نوشته نیویورک تایمز وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) برخی از دیپلمات‌ها، وکلا و کارمندان خبره کمیته امنیت ملی کاخ‌سفید نسبت به وجاهت قانونی و تبعات چنین تصمیمی اظهار نگرانی جدی کرده‌اند. از اخوان‌المسلمین که خود را یک جنبش سیاسی-اجتماعی اسلام‌گرا معرفی می‌کند به عنوان بزرگ‌ترین گروه سیاسی اهل سنت در جهان یاد می‌شود که میلیون‌ها عضو و هوادار در کشورهای عربی دارد.

 

ارسال نظر